Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

War Between the States

Startat av Scipio, 17 november 2004 kl. 09:58:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 25 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Har kikat efter den första utgåvan på Ebay ett tag men avaktat eftersom det gick för så mycket pengar hela tiden.
Men nu har jag slutligen beställt nyutgåvan som har fått positiv kritik hittils i varjefall.

Någon som har spelat den nya eller gamla utgåvan av det här spelet och har något intryck att dela med sig?

http://www.decisiongames.com/html/war_between_states.html
"Randomization is too important to be left to chance"

P-O Jönsson

Har SPIs utgåva av detta av någon anledning. Fula kartor (3 st), fula counters....
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Scipio

Citat från: "Peojon"Har SPIs utgåva av detta av någon anledning. Fula kartor (3 st), fula counters....

Dom nya kartorna och brickorna tyckte jag inte var så fula. Men kartan skall ju vara omritad och kanske även brickorna?

Har du någon uppfattning om hur det är som spel då? Jag saknar nämligen något bra strategiskt CW spel på strategisk nivå med lite mer djup än For the People  och A House Divided.

Jag har spelat en hel del VGs The Civil War tidigare men tycker att det är lite för abstrakt för min smak.

P-O Jönsson

Åtminstånde det gamla SPI spelet var ganska finesslöst. Oddstabell, anfall-försvar.
Det fanns en sån där rolig produktionsspiral som var populära i strategiska spel då.
Brickorna var divisioner och enskillda ledare, grupper av ironclads. Det fanns inte något politiskt moment vad jag minns.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Scipio

Citat från: "Peojon"Åtminstånde det gamla SPI spelet var ganska finesslöst. Oddstabell, anfall-försvar.
Låter i och för sig som hur de absolut flesta spel funkar idag eller har jag missat något?

CiteraDet fanns en sån där rolig produktionsspiral som var populära i strategiska spel då.
Brickorna var divisioner och enskillda ledare, grupper av ironclads. Det fanns inte något politiskt moment vad jag minns.
Efter vad jag har förstått så skall det ha omarbetats en hel del, då den gamla utgåvan hade en del problem.

Men det kanske är litegrann vad jag letar efter då eftersom jag tyckte att VGs CW var lite för "finnessrikt" så att det nästan kändes som en superkomplicerat tyskt brädspel.

Tack för infon!   :up:

tinG

Citat från: "Scipio"...saknar nämligen något bra strategiskt CW spel på strategisk nivå med lite mer djup än For the People  och A House Divided.

Testat Clash of Arms' "War for the Union"? Hexbaserat på en karta, månadslånga rundor. Mer än "For the People" mindre än "War Between States"
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Citat från: "tinG"Testat Clash of Arms' "War for the Union"? Hexbaserat på en karta, månadslånga rundor. Mer än "For the People" mindre än "War Between States"

Nej, det har jag inte tittat på tidigare, ser också mycket intressant ut.
Passade på att läsa en recension om det nu och den var minst lika positiv som det jag har läst om WbtS...får väl köpa båda för säkerhets skull och jämföra dom själv...   :)

Någon som har spelat något av spelen?

tinG

"War for the Union" har jag faktiskt aldrig spelat FtF. Hängde dock med i en AAR på Consimworld under det senaste året som gett en del inblickar. Spelet är efter vad jag förstår mycket omtyckt. Grafiskt i sedvanlig hög Clash of Arms-standard. Mina kortare solosessioner med spelet har gett mersmak...

"War between States" har jag aldrig spelat eller ens sett. Hört talas om DG's nyutgivning men känner att det inte är aktuellt att investera mer $$ i Desision Games innan dom visat framfötterna vad det gäller grafik och kvalitet.

"For the People" är ett spel som jag har haft mycket kul med. Jag är en stor fan av GMT's CDG (Card Driven Games), faktum är att jag äger allihop och beställde precis det lovande kallakrigetspelet "Twilight War"! :) Måhända är FTP ett ganska regeltunnt spel, jag menar det är inget monster, men det lyckas gott med att ge båda sidorna en känsla för svårigheter och möjligheter under det amerikanska inbördeskriget.

"Civil War" har ett ganska unikt och intressant impulssystem... jag har bara kört det en gång men både jag och min motståndare lovade då, många år den nu..., att pröva det igen.

"A House Divided" testade jag på ett konvent nån gång för länge sedan och har sedan dess aldrig mer spelat det...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Bra sammanfattning!

For the People har jag hört så mycket dåligt om och eftersom jag normalt sett inte gillar areabaserade kortdrivna system (förutom PoG som är grymt bra!), tänker jag inte chansa förrän någon har bevisat för mig att det ligger på PoG nivå.   :D

Har A House Divided 2ed och har som du spelat det en gång och sedan har det åkt upp på hyllan igen.

Lars Wistedt

Tycker att det är helt ok, även om den äldre versionen - som jag har - förvisso har lite färglösa kartor och enheter. Men är gärna med på ett parti om någon känner för det!
/ Lars W
Enköping

Scipio

Citat från: "Lars Wistedt"Tycker att det är helt ok, även om den äldre versionen - som jag har - förvisso har lite färglösa kartor och enheter. Men är gärna med på ett parti om någon känner för det!
Har du spelat några av dom andra CW-spelen? Och i så falla hur tycker du det står sig jämfört med dessa?

magnus lindström

Roger du gillar alltså inte Wilderness war? Personligen äger jag For the people 2 och är int eimponerad. men jag gillar i och för sig inte heller Card Driven spelen, förrutom Wilderness som jag spelade en del förr.

Scipio

Citat från: "magnus lindström"Roger du gillar alltså inte Wilderness war? Personligen äger jag For the people 2 och är int eimponerad. men jag gillar i och för sig inte heller Card Driven spelen, förrutom Wilderness som jag spelade en del förr.
Det har jag nog inte sagt, jag har inte spelat varken FtP eller WW.
Däremot har jag hört mycket dåligt om FtP.
WW är jag sugen på att testa/köpa då det enligt många verkar vara det bästa Card Driven systemet bortsett från PoG.

Lars Wistedt

De bästa CW-spelen är utan tvivel The Gamers "Brigade Combat Series", men det är ju på en taktisk nivå. Av de strategiska så är WBTS klart bäst. Men även AH Gettysburg är bra, om man reder ut reglerna spelarna emellan.
/ Lars W
Enköping

Scipio

Citat från: "Lars Wistedt"Av de strategiska så är WBTS klart bäst.
WBTS alltså, ja det låter ju lovande.
Jag har bara läst reglerna men det verkar vara mer "straightforward" än VGs CW är.

Får se till att försöka få möjliget att få ner WBTS II det från hyllan och spela det någon gång bara...   :)