Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Gandhi som COIN?

Startat av Delirium, 21 februari 2017 kl. 22:54:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Vet inte om någon mer än jag reagerat på detta: http://www.gmtgames.com/p-630-gandhi-the-decolonization-of-british-india-19171947.aspx

Att göra ett spel om Indiens avkolonisering är väl en fullständigt briljant idé (finns något annat sedan tidigare) men hur oh i hela friden kan man komma på tanken att göra det till ett COIN-spel??! Min känsla var enorm entusiasm när jag såg temat och sedan störtdök det igen. Hur resonerar man?
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

aegneus

Vilket system idag - eller någonsin - fångar multifaktionspolitik så väl som COIN? Och asymmetriska kapabiliteter?

Autobuy (men inte pga COIN. Det hade fått vara implementerat som Monopol om jag skulle nixa det temat).

Vad får dig att skygga?

Delirium

Mest det faktum att COIN inte gripit tag i mig hittills (bara provat två av spelen förvisso) och att jag när jag spelare det mer känner det som att jag spelar COIN (typ euro, för att uttrycka det enkelt) än någon sorts historia. Jag tror det är ett väldigt bra system men det blir inte så levande...mycket osäker på om det behövs fler? Jämför när CDG var som populärast - då skulle/kunde varje konflikt illustreras av ett CDG vilket inte heller kändes bra.

Med temat skulle jag preordra det under vilken designer som helst om det varit fristående, men jag behöver inte fler COIN-spel.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Elias Nordling

Jämfört med CDG tycker jag alla COIN-spel känns mycket mer likadana, systemet är mer tvångströja.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Hannes

Jag tycker folk kan låta sig influeras av COIN (asymmetriska multiplayer-spel), men vi behöver verkligen inte fler av dem...

Andreas Lundin

Jag får inte nog av COIN, men jag har alltid varit lite eljest.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Johnson

Är det en dålig idé att försöka lära sig COIN-reglerna på egen hand och spela solitärversionen?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

aegneus

Det är en jättebra idé! Dels blir spelet mycket roligare när man förstår mekaniken, dels behöver inte andra vänta så länge på dig när du spelar ftf.

Andreas Lundin

Det är nästan en förutsättning för att göra bra ifrån sig

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Johnson

Ok. 😊 Tittade lite på reglerna tidigare men tyckte det var lite knepigt.... Det är Fire in the lake som jag har.

aegneus

Reglerna är svårare än vad de är. Inte dåliga, det är bara många rörliga delar. Det finns  jättebra sammanfattningar av alla möjliga actions på GBG, använd dem!

Andreas Johnson

aegneus

BBG. Auto assume slog till.

plforest

Delirium

Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)