Krigsspel som spelas klart på åtta timmar, med 2-3 man på varje sida

Startat av aegneus, 8 mars 2017 kl. 09:43:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

FF de Luxe närmar sig och jag sitter och skulle vilja spela ett stabilt krigsspel som inte är ett multi. Men där det fungerar bra med flera spelare på samma sida.

Så jag slänger ut en allmän fråga: Vad finns det för bra spel som kan köras (scenarios är OK) från ax till limpa (ungefär :) )  på åtta timmar eller tolv timmar, där det är naturligt med 2-3 spelare på varje sida. Man kan förutsätta att alla kan reglerna och har spelat spelet lite innan.

Jag tycker själv att tidsgränsen gör det svårt att jobba med men jag är ändå nyfiken på vad folk tycker.

Blitz:  A World in Conflict kvalar in. På tolv timmar kommer man till Meuse med SPIs gamla Battles for the Ardennes om man är fyra man. Vad finns det mer? 

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   AP:s Red Steel, GMTs Barbarossa; därefter Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Scipio

Iron Tide France '40 och Normandy '44 brukar var mina uppenbara val för endagsaktiviteter i lag.
"Randomization is too important to be left to chance"

aegneus

Citat från: Scipio skrivet  8 mars 2017 kl. 13:55:25
Iron Tide France '40 och Normandy '44 brukar var mina uppenbara val för endagsaktiviteter i lag.

Hur långt hinner man N'44 på en dag (= 8-12 timmar). Jag har liksom aldrig fått spela det mer än tre timmar...

Scipio

Citat från: aegneus skrivet  8 mars 2017 kl. 14:39:25
Hur långt hinner man N'44 på en dag (= 8-12 timmar). Jag har liksom aldrig fått spela det mer än tre timmar...
Har alla spelat det tidigare så ska det vara görbart.
Med nya spelare så knäcker man nog den ramen med 6 timmar skulle jag tro.
"Randomization is too important to be left to chance"

jerry

VG "hells highway" stabilt multi-player dock osäker på tidsåtgången.
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition med 2 man, samt White Death (japan version) med 2 man

aegneus

Citat från: jerry skrivet  8 mars 2017 kl. 14:58:40
VG "hells highway" stabilt multi-player dock osäker på tidsåtgången.

Det är tidsgränsen som är problemet. :) 

jerry

Scipios o även mitt favvo-spel St Lo klaras på den tidsrtidsramen och är oerhört lätt att dela upp på .... Ja i alla fall 3 Pers  (2 amerikaner 1 tysk)
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition med 2 man, samt White Death (japan version) med 2 man

jerry

Förlåt mig ........ 2-3 Per sida !!!! Då funkar inte St Lo

Kanger

Min beräkningsmodell som stämmer rätt bra med real life är att man hinner med 140 "actions" på 8 timmar. En action är vad en spelare gör under en fas. Räkna det som 2 actions om det är massor av brickor att flytta, eller som 0,5 action om man bara slår en tärning typ.

Så det är bara att räkna. Man märker då att även det enklare små spelen tar längre tid att spela än vad man tror (vilket ofta stämmer)

Thomas Bergman

Mitt förslag är Close Action från Clash of Arms. Tycker det är helt suveränt och fungerar bäst om varje spelare har ett skepp var.

ErikLj

The Third World War (GDW)
Något större slag, typ Waterloo eller Gettysburg
Större scenario i Pacific War

Skickat från min SGP511 via Tapatalk