Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vad ska jag lira ?

Startat av J.Candika, 18 december 2005 kl. 16:23:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

J.Candika

Vilket spel får man inte missa om man är torsk på romersk krigsföring ?

Alla tips mottages tacksamt !

tinG

#1
Citat från: "J.Candika"Vilket spel får man inte missa om man är torsk på romersk krigsföring ?

Alla tips mottages tacksamt !

Välkommen till krigsspel.se!
Här är några alternativ till att "torska" vidare in i krigsspelandet!
GMT's Great Battles of History med SPQR i spetsen!
På den strategiska nivån har dom Carthage.

Båda rekommenderas varmt!

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

#2
Rekommenderar också SGBOH-reglerna till GBOH-serien. Förenklade regler som utan att tappa mycket krom skär ner speltiden med mer än hälften och dessutom på många sätt är mer realistiska.

Utöver de tidigare rekommenderade finns det Deluxe Trajan från Decision/Excalibre som många talar varmt om. Och i avdelningen "gamla klassiker" finns Imperium Romanum II (West End Games), som trots fel och brister är en riktig guldgruva. Bara att läsa igenom scenarioinstruktionerna...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

J.Candika

#3
Citat från: "Elias Nordling"Rekommenderar också SGBOH-reglerna till GBOH-serien. Förenklade regler som utan att tappa mycket krom skär ner speltiden med mer än hälften och dessutom på många sätt är mer realistiska.

Hmmm just speltiden kan ibland vara ett problem, tittar gärna närmare på detta.

Har du någon nätadress där man kan kika närmare på reglerna ?

Överhuvudtaget är jag intresserad över att "frossa" i regelböcker till just sådana här spel, perfekt kvällslektyr.

sfclinken

#4
CiteraHar du någon nätadress där man kan kika närmare på reglerna ?

Överhuvudtaget är jag intresserad över att "frossa" i regelböcker till just sådana här spel, perfekt kvällslektyr.

Då rekomenderar jag Imperium Romanum II. Dess scenariohäfte är en fröjd i sig.....  :up:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

#5
>Hmmm just speltiden kan ibland vara ett problem, tittar gärna närmare på detta.

Med SGBOH blir speltiden enligt min erfarenhet, ungefär två timmar för ett enkarteslag och en timme för ett halvkarteslag.

>Har du någon nätadress där man kan kika närmare på reglerna ?

Kruxet här är att reglerna säljs separat, och gick de att ladda ner skulle ju ingen köpa dem. Så tyvärr, de finns inte för provläsning.

Men om du lovar att vara riktigt snäll och inte sprida dem kan jag skicka dig en sen speltestkopia av reglerna, som ligger mycket nära den publicerade...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

J.Candika

#6
Citat från: "Elias Nordling">Med SGBOH blir speltiden enligt min erfarenhet, ungefär två timmar för ett enkarteslag och en timme för ett halvkarteslag.

Att kunna variera speltiden på ett snyggt sätt, är något som jag efterlyst hos många spel.
Det vore klockrent om man kunde hålla speltiden kring två timmar.
Det är ungefär vad en hårt hunsad tvåbarnsfar klarar av på en vardagskväll   :oops:

>Kruxet här är att reglerna säljs separat, och gick de att ladda ner skulle ju ingen köpa dem. Så tyvärr, de finns inte för provläsning.

Men om du lovar att vara riktigt snäll och inte sprida dem kan jag skicka dig en sen speltestkopia av reglerna, som ligger mycket nära den publicerade...

Jag är alltid snäll, givetvis lovar jag att inte sprida några regler vidare, förrutom att regelböcker är den optimala kvällsläsningen, så är det enda chansen att utvärdera ett spel.

Det vore jättesnällt om du skickade mig lite regler, har du något annat skoj som man bör titta närmare på så skicka gärna det också  :up:  

Elias Nordling

#7
Då behöver jag din e-postadress.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"