Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Rydfalk

Friendly Fire 2017 den 8 - 10 september

Startat av Rydfalk, 29 mars 2017 kl. 07:11:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Delirium

Citat från: tinG skrivet 14 augusti 2017 kl. 21:14:29Synd, vissa av titlarna är riktigt kul. Favoriten över allt är DAK, Tunisia alltid kul. Vad gäller östfronten vinner Baltic Gap alla dar i veckan. Fast Hube's remake (Thrid Winter) och Ungern '45 (Hungarian Rapsody) kan nog bli ngt också...  Mitt senaste inköp (efter att ha givit upp på systemet för flera år sedan) är Beyond the Rhein som faktiskt verkar rätt schysst. Avgörande för att de större och långa kampanjerna skall fungera är att designern har hittat en bra balans mellan truppresurser och supply-nivåer. DAK fantastiskt här...

OCS är OCS och that's it. Bra och dåligt på en och samma gång. Kul

Jag har goda förhoppningar om att greppa det bättre den här gången, gillar sättet 4.2 är skrivna på och att spendera en helhelg med ett system funkade fint för BAR. Ser fram emot OCS på ditt bord framöver, i konkurrens med LOB och GCACW och TUSCW!  :up:
1914

Delirium

Jonas, vidarebefordrade precis dokumentet till din mail.
1914

Delirium

Citat från: Niklas S skrivet 15 augusti 2017 kl. 23:21:11
Hej
Jag är ny på forumet och har inte tidigare haft möjlighet att åka på Friendly förrän nu i år.
Då jag har bred smak vad gäller spel undrar jag om det finns intresse bland övriga deltagare att även spela andra typer av spel, tex Eurospel eller om det endast är hexagonspel (som också är trevligt) som kommer att spelas?
Med Vänlig hälsning
Niklas S

Hej Niklas och välkommen till forumet! Som namnet antyder är vi ju för det mesta fokuserade på krigsspel här inne, men de flesta av oss har bred smak*. Vad det betyder är förstås lite olika för olika människor, men på det här minikonventet kommer många att spela hexagonspel (tydligast i ASL-turneringen) medan andra kommer att spela lite mer abstrakta spel (som Time of Crisis som några diskuterar) och multiplayerkonfliktgrejer som Game of Thrones, COIN och Britannia är inte ovanliga. Rena Euro-spel är däremot lite mer sällsynt men man vet aldrig vad som smygs fram i bänkarna fram på småtimmarna när gubbarna börjar bli lite suddiga i kanterna.

/Björn

* =
"So what kind of music do you have around here?"
"Oh, we have both kinds, both country and western."
1914

Andreas Lundin

Citat från: Delirium skrivet 16 augusti 2017 kl. 09:53:03
Citat från: Niklas S skrivet 15 augusti 2017 kl. 23:21:11
Hej
Jag är ny på forumet och har inte tidigare haft möjlighet att åka på Friendly förrän nu i år.
Då jag har bred smak vad gäller spel undrar jag om det finns intresse bland övriga deltagare att även spela andra typer av spel, tex Eurospel eller om det endast är hexagonspel (som också är trevligt) som kommer att spelas?
Med Vänlig hälsning
Niklas S

Hej Niklas och välkommen till forumet! Som namnet antyder är vi ju för det mesta fokuserade på krigsspel här inne, men de flesta av oss har bred smak*. Vad det betyder är förstås lite olika för olika människor, men på det här minikonventet kommer många att spela hexagonspel (tydligast i ASL-turneringen) medan andra kommer att spela lite mer abstrakta spel (som Time of Crisis som några diskuterar) och multiplayerkonfliktgrejer som Game of Thrones, COIN och Britannia är inte ovanliga. Rena Euro-spel är däremot lite mer sällsynt men man vet aldrig vad som smygs fram i bänkarna fram på småtimmarna när gubbarna börjar bli lite suddiga i kanterna.

/Björn

* =
"So what kind of music do you have around here?"
"Oh, we have both kinds, both country and western."


+1 på den! Dessutom kan det hända att lite ameritrash också dyker upp. Jag tror merparten i gänget är mer tematiska i sinnet än träkubsfetischister.

Ett COIN-spel skulle inte vara tokigt på lördagen. Sedan lirar jag gärna även ett parti Quartermaster General igen!

Andra som jag är intresserad av att lira:

Demyansk Shield
Pericles
Enemy Action: Ardennes
Hands in the Sea
alla Mark Simonitchs "nn '4x-spel"
Ett litet scenario ASL kanske?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Niklas S

Citat från: Delirium skrivet 16 augusti 2017 kl. 09:53:03
Citat från: Niklas S skrivet 15 augusti 2017 kl. 23:21:11
Hej
Jag är ny på forumet och har inte tidigare haft möjlighet att åka på Friendly förrän nu i år.
Då jag har bred smak vad gäller spel undrar jag om det finns intresse bland övriga deltagare att även spela andra typer av spel, tex Eurospel eller om det endast är hexagonspel (som också är trevligt) som kommer att spelas?
Med Vänlig hälsning
Niklas S

Hej Niklas och välkommen till forumet! Som namnet antyder är vi ju för det mesta fokuserade på krigsspel här inne, men de flesta av oss har bred smak*. Vad det betyder är förstås lite olika för olika människor, men på det här minikonventet kommer många att spela hexagonspel (tydligast i ASL-turneringen) medan andra kommer att spela lite mer abstrakta spel (som Time of Crisis som några diskuterar) och multiplayerkonfliktgrejer som Game of Thrones, COIN och Britannia är inte ovanliga. Rena Euro-spel är däremot lite mer sällsynt men man vet aldrig vad som smygs fram i bänkarna fram på småtimmarna när gubbarna börjar bli lite suddiga i kanterna.

/Björn

* =
"So what kind of music do you have around here?"
"Oh, we have both kinds, both country and western."


Hahaha, citat från Blues Brothers sitter aldrig fel  :D

Hej och tack för svar.

Bakgrunden till min fråga är att vad gäller krigsspel så begränsar sig min samling till Memoir 44, Nuklear winter 68 och Twilight struggle  :oops: (då jag inte haft några spelkompisar att spela hexagonspel med) och jag tänkte att jag inte ville komma tomhänt.
Däremot har jag en stor mängd andra spel och tänkte således höra om jag kan bidra till spelgemenskapen med spel som Blood rage, The Godfather - CE, Spartacus, Stoneage, Automania eller Rhodes etc, etc?
Om intresse saknas så nöjer jag mig med att ta med min kudde.

Jag förstår att fokus kommer att ligga på krigsspel och det vill jag också gärna vara med och spela om det finns plats för en n00b?  :)

Bästa hälsningar
Niklas S



Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Rydfalk

Citat från: Niklas S skrivet 15 augusti 2017 kl. 23:21:11
Hej
Jag är ny på forumet och har inte tidigare haft möjlighet att åka på Friendly förrän nu i år.
Då jag har bred smak vad gäller spel undrar jag om det finns intresse bland övriga deltagare att även spela andra typer av spel, tex Eurospel eller om det endast är hexagonspel (som också är trevligt) som kommer att spelas?
Med Vänlig hälsning
Niklas S

Som många redan sagt välkommen hit!

Nej, visst är det så att fokus är på allehanda konfliktspel men vi är nog ganska öppna, särskilt som det sägs efter middagen...

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

Citat från: Andreas Lundin skrivet 16 augusti 2017 kl. 13:23:24


+1 på den! Dessutom kan det hända att lite ameritrash också dyker upp. Jag tror merparten i gänget är mer tematiska i sinnet än träkubsfetischister.

Ett COIN-spel skulle inte vara tokigt på lördagen. Sedan lirar jag gärna även ett parti Quartermaster General igen!

Andra som jag är intresserad av att lira:

Demyansk Shield
Pericles
Enemy Action: Ardennes
Hands in the Sea
alla Mark Simonitchs "nn '4x-spel"
Ett litet scenario ASL kanske?

COIN och QM är jag definitivt intresserad av!
Ett Obamas War eller nåt?
Grabben ska med och vet att han också törstar efter COIN men även Here I Stand (som jag tror att min kollega David gärna skulle köra).
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

Citat från: Jon skrivet 16 augusti 2017 kl. 08:34:12
Citat från: tinG skrivet 16 augusti 2017 kl. 00:55:51
Citat från: Jon skrivet 15 augusti 2017 kl. 22:13:22
Jag verkar inte ha behörighet att ändra i dokumentet? Tänkte lägga till mig på ToC på fredagkvällen.

Vilket dokument?!

Rydfalk skickade ut en länk till något gemensamt tjofräs, han måste ha missat din mail
Jajamen!  :up: Ett Google Tjofräs! Skicka PM med mail så delar jag!
"Hoppas det regnar i sommar!"

Fredrik H

Demyansk shield och Enemy action Ardennes skulle jag gärna testa, men jag äger inget av dem. För mig är det inte så noga, jag gillar stämningen och att titta på vad andra spelar och hur de spelar - jag behöver inte ha bokat hela helgen i förväg. Jag spelar också gärna något med Niklas S, någon särskild historisk period eller nivå som lockar mer än andra?

Niklas S

Tack för alla trevliga välkomnanden  :)

Trevligt att n00bs får en möjlighet att vara med :ultra:
Jag är sedan många år rejält insnöad på WW2, dånande tigrar, tjutande stalinorglar och T-34:or som sprängs som popcorn  :D
Det verkar som många har en klar bild av vad de kommer att spela så jag är tacksam för möjligheten att få spela där det finns öppningar som Fredrik nämner  :)

Rydfalk

#146
Har föreslagit nedanstående tider till Rimforsa. Det finns fortfarande några dubbelrum kvar och har frågat om vi kan erbjuda dessa som enkelrum.
Jag vet att det är tråkigt för dem som nu löst boendet på andra sätt men det är snart dags och det finns just nu 4-5 rum lediga.

Jag föreslog eftermiddagsfika istället för förmiddagsdito på söndagen - tycker ni annorlunda?
Tror att jag kommer kunna vara på plats vid 15-hugget.

Fredag
- Start vid 17:00 (ett rum från 15:00)
- Middag 19:00

Lördag
- Frukost 08:00 - 10:00
- Förmiddagsfika 11:00
- Afternoon Tee 14:00 - 17:00
- Middag 19:00

Söndag
- Frukost 08:00 - 10:00
- Lunch 12:00 - 13:00
- Eftermiddagsfika/Avslutning 14:00 - 15:00


För de som hade hoppats på en långhelg (torsdag - söndag) så säger de sig vara fullbokade natten till fredag :(

Uppdaterat gästlistan i första posten.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

Citat från: Niklas S skrivet 17 augusti 2017 kl. 22:17:28
Tack för alla trevliga välkomnanden  :)

Trevligt att n00bs får en möjlighet att vara med :ultra:
Jag är sedan många år rejält insnöad på WW2, dånande tigrar, tjutande stalinorglar och T-34:or som sprängs som popcorn  :D
Det verkar som många har en klar bild av vad de kommer att spela så jag är tacksam för möjligheten att få spela där det finns öppningar som Fredrik nämner  :)

Oh, det finns alltid hål för och i poppande T-34:or!  :up:
"Hoppas det regnar i sommar!"

David Sunnergren

#148
Jag är sugen på Here I stand på lördagen. Finns det intresse för det?

Vill också spela QM och kanske ett lite kortare COIN. Är öppen för andra förslag med såklart så ropa om det behövs en spelare till någonstans

Rydfalk

#149
    Citat från: David Sunnergren skrivet 19 augusti 2017 kl. 14:12:31
    Jag är sugen på Here I stand på lördagen. Finns det intresse för det?

    Vill också spela QM och kanske ett lite kortare COIN. Är öppen för andra förslag med såklart så ropa om det behövs en spelare till någonstans


    • Villiam är säkert på HIS, men får svara själv.
    • QM som start på fredagen var perfekt sist! Är gärna på! Familjen (Villiam) har i alla fall en 1914 variant.
    • Var det fullt på Crisis of Time? Det lät riktigt kul när man läste på.
    • COIN som start på lördagen? Har själv Distant Plain (Obamas War är väl...eh, kortare i alla fall) och Cuba Libre (de kortare scenariorna där är väl... ännu "kortare").

    Ps. Det tycks ibland hopplöst att få bort koden för slutet på listor QED[/list]
    "Hoppas det regnar i sommar!"