Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av Legion Wargames Dien Bien Phu

Startat av Strv102r, 16 april 2017 kl. 15:18:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

#45


Ett regemente ur 312 förstärker 316, och ett ur 304  anländer i bakre området. Nu faller Eliane 1 till sist! Fransmannen väljer då att evakuera Dominique 2, 5 och 6. Däremot gör 308 fiasko mot Francoise igen! Dessa franska tärningar!









Skam den som ger sig! Vi går på igen! Och nog F-n hejdas anfallen mot Francoise igen! Men anfallet mot Huguette 5 lyckas. Nu kan det bli svårt för fransmannen att hålla Francoise.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r




Fransmannen försöker inte återta Huguette 5. Istället får de vikande förstärka Huguette 4.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Klintskog72

Intressant att följa detta. Vilken runda är ni på och hur står det till med moralen för VM-divisionenerna samt replacement points för VM?

Strv102r

3 GT kvar. Moralen på 4 för eller tre för huvuddelen. Drygt 30 repl kvar. Jag kan fylla på den helt förödda 316, men då rasar de ju ner i moral till 0.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Francoise inringas men anfallen slås åter tillbaka. Fransmannne inleder ett motanfall, men syftet visar sig vara att evakuera bataljonen som besatt ställningen. Evakueringen får långsamt och hinner inte fullföljas.






I en förvånande framgångsrik serie anfall faller Francoise och Huguette 4 men också algeriernas ställning vid banänden. Ett djärvt anfall  mellan banan ch floden tar sig ända fram till de franska artilleriställningarna men tillskyndande fransoser kastar tillbaka mina två bataljoner som sedan viker tillbaka till tgångsläget.  Fransmannen väljer att gruppera algerierna i terrängen framför för att skydda artilleriet. Underhåller börjar bli ett problem för fransmännen. Tyvärr lite för sent.




Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Fokus skiftar till andra sidan med ett anfall mot det kvarvarande större nästet i motståndsområdet Eliane. Nu "normaliseras" tärningsslagen och jag kommer ingen stans.







Nu har nästan alla yttre nästen fallit och anfallen mot själva underhållsbasen och dess försvar kan påbörjas på allvar. Men där är tiden slut.

Fransk vinst. 😤
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger


Strv102r

Ytterst frustrerande och otillfredsställande. Men det har mest med de @&?!kr#%€$£* franska tärningsslagen at göra.

Spelet är spännande in i det sista och systemet flyter på bra. Den finurliga mekaniken medger en manipulation av tiden så att två parallella tidsskalor löper omärkligt och smidigt. Spelet skildrar ett ganska långt belägringsförlopp med GT på flera dagar, men stormningarna utspelade sig på under timmar. Stormningarna upplever jag som ett subsystem med en delvis egen tidslinjal. Varje stormning är ett sluspelet med sitt eget klimax eller antiklimax. Finurligt! Kanske kan användas för andra belägringssituationer också?

Den enda synpunkt jag har är hur understödet av stormningar simuleras. I systemet ger understödjande förband positiva moddar på avdömningen av stormningen. Logiskt kan tyckas, men nej. Syftet med att avdela understöd är att detta ska nedhälla försvaret och försvaga den defensiva elden. När de stormande kommit in i målet är understödet överspelat och ofta börjar de förband som inte längre kan verka framgruppera för att fullfölja stormningen. I spelet borde med den logiken understödjande förband ge negativa moddar för den franska defensiva elden.

Om man skulle simulera vad som egentligen händer alltså. Systemet funkar som det är vilket är det viktigaste. Det finns en organisatorisk enkelhet och logik i det som det är. Min motspelare hade inget att säga om det. 

Det här är ett annorlunda spel. På det positiva sättet. Det är ett spännande ämne. Systemet är innovativt, annorlunda och funkis. Slutresultatet är ett spel man bara vill köra ett GT till av innan man bryter.

Vi gillade det skarpt. Mersmak på Kim Kanger!

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger

Tackar!

Intressant det du säger om understöd. Du har naturligtvis rätt i vad du säger med den erfarenhet som du har. Hade jag tänkt på det så hade jag nog kastat om moddarna. Vad som kan hända dock är att det som ska funka som varsin positiv modd blir en varsin negativ modd. Risken är att bägge misslyckas. Så balansmässigt måste man kolla lite mer på det hela. I slutändan så kanske resultatet blir detsamma.

Sen i just detta slag så var understöden också anfallande enheter, men inte de primära. Det är därför de också får avancera. När det gäller understöd hos försvararna så är det mer eldkraft helt enkelt.

Personligen är jag löjligt förtjust i att plocka ihop en bra blandning fransk supply och se vad som kommer fram :-)

Ska väl passa på att säga att Nemesis har siktet på september.

Strv102r

Kul! Låter coolt. Hastings bok var riktigt bra.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger


Jon

Det är bara att ta av sig hatten och buga! Grattis till alla lovord, bygger upp stämningen bra inför Nemesis.