Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Pegasus Bridge ASL, Replay

Startat av sfclinken, 8 juni 2017 kl. 11:59:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

sfclinken

I väntan på andra pågående spel så har vi nu även kört igång Pegasus Bridge, kampanj. Jag spelar britterna och en polare tyskar. Vi är fortfarande ASL noobs så var runda tar sin lilla tid.

Scenario 1 av kampanjen:

Mina britter landade alla "safe", framryckte och intog snabbt östra sidan av bron som var svagt försvarad. I turn 2 stormade jag bron och blev tvungen att retirera tillbaka under tung moteld. Dessutom träffades jag av sniper fire som dödade en ledare, skadade en ledare och slog ut en HS. Ingen bra runda. Dock lyckades jag få in ett par bra träffar på tyskarna i Café Gondré så i T3 blir det ett nytt försök.

Tyska trupper utanför bild börjar vakna till liv...

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

Vi måste verkligen försöka få till ett parti på nåt sätt...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Citat från: Andreas Lundin skrivet  8 juni 2017 kl. 13:42:10
Vi måste verkligen försöka få till ett parti på nåt sätt...

Lätt. Vi kör Valor of the Guards!  :ultra:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

1 scenariot i kampanjen slut. Lite missförstånd i början på hur tyskarna aktiveras men vi redde ut det till slut.

Motgångarna i början var bara lite grus i maskineriet. Mina britter stormar bron, rensar Cafe Picot, Cafè Gondreè och tvingar tyskarna bakåt. När scenariot slutar återstår enbart en 3-4 man som tagit skydd i en skyttegrav ur det ursprungliga tyska försvaret.

Men nu hörs stridsvagnsmotorer söder om min gruppering...

GMY Peter

Andreas Lundin

:up:

Kan du inte erövra pvkan vid Pegasus Bridge ena brofäste? Kan komma väl till pass när 21. pansar börja hälsa på (är det inte de som kommer där?)  :insecure:

sfclinken

Citat från: Andreas Lundin skrivet 19 juni 2017 kl. 13:15:05
:up:

Kan du inte erövra pvkan vid Pegasus Bridge ena brofäste? Kan komma väl till pass när 21. pansar börja hälsa på (är det inte de som kommer där?)  :insecure:

Jo då, den pjäsen är erövrad. Dock är sikten på natten bara 2 hex så den fyller ingen funktion ännu eftersom man knappt ser över kanalen. De stridsvagnar som nalkas är gamla franska burkar som jag hoppas mina PIAT ska kunna ta hand om. Värre blir det när gryningen kommer....då kommer 21:a... :x
GMY Peter

sfclinken

Nästa scenario i kampanjen är också natt. Kampanjens Refit Phase var minst sagt lärorik och inför nästa Refit ska jag tänka mer på mina truppers placering innan scenariot slutar. Just nu sitter jag med två isolerade stacks som jag inte tänkte på att dra tillbaka. Nu börjar den ena intill en tysk "megastack" och dessutom börjar tysken. Hoppas de överlever... De svarta (Britter) och blå (Tysk) linjerna är respektive sidas nya setup zones. Jag har minerat bron så att han inte ska få för sig att bara köra rakt över med sina fordon och ta östra brofästet.

GMY Peter

sfclinken

Scenario 2 ur kampanjen är tänkt som ett tyskt motanfall. Det inleds även så men kommer snabbt av sig inför tung brittisk moteld. Scenariot slutar dessutom snabbt och enda förändringen är att jag lyckas inta ytterligare ett hus vilket ger mig ett bättre utgångsläge inför scenario 3 där jag har större möjligheter till anfall.

Scenario 3 är sista nattscenariot. Nedan bild är från T3 innan tysk turn. Mina britter har nu fått kraftigt med förstärkning från övriga delar av 6th Airborne. Min anfallsplan var enkel. Kraftsamla i centern, dela tysken i två och med en mindre styrka omfattning höger genom byn Le Port.

Inledningen går bra, jag rensar de sista husen utmed vägen som leder till vägkorsningen. Ett kraftfullt anfall mot vägkorsningen och genom orchards slutar i nedkämpandet av 3 fientliga stridsvagnar (visserligen gammalt franskt skrot men ändå...) med PIAT och close combat. Sista husen rensas också men det visar sig att tyska fallskärmsjägare med en HMG intagit stridsställning vid RÖD STJÄRNA. Häftiga eldstrider utbryter och jag tar en del förluster samt att delar av mina förband tvingas bakåt. Men moralen är hög och mina ledare lyckas hålla samla ihop ett motanfall och hålla anfallstempot. Tyskarna nedkämpas men inte innan de hinner förstöra sin HMG. På min högerflank (GUL STJÄRNA) öppnar en MMG eld när en mindre styrka tar sig över öppet fält på väg mot Le Port. Men mina britter lyckas med konststycket att nedhålla fienden och ta sig ända fram intill tysken och sedan tvinga honom att retirera. Ytterligare längre högerut har jag rensat ett antal byggnader och närmar mig Le Ports kyrka.

Ett försök att framrycka ut ur mina trench genom sädesfälten mot skolhuset slutar med att jag måste dra mig tillbaka ner i skyttegravarna igen.

GMY Peter

Andreas Lundin

sfclinken

Citat från: Andreas Lundin skrivet 23 augusti 2017 kl. 10:57:54
Najs aar! Håll momentum.

Det kommer inte ske fler anfall mot skolhuset. Fokus ligger på att forsätta mot och säkra Le Port. Trupperna vid RÖD STJÄRNA var HIP och jag räknar med att fler tyskar är HIP i området. Han har minst 2st 4-6-7 i skogen därjag har mitt huvudanfall. Han kan välja att stanna kvar och skjuta mot mig alternativt falla tilbaka. Personligen tycker jag det smarta vore att falla tillbaka till DD11 men förhoppningsvis ser han chansen till Point Blank Fire och stannar. Någon av mina tre "stacks" kommer klara sig, slå tillbaka och då öppna vägen in i Le Port.
GMY Peter

Andreas Lundin

Kan man få fartygsartilleri i detta CG?

sfclinken

Citat från: Andreas Lundin skrivet 23 augusti 2017 kl. 12:37:35
Kan man få fartygsartilleri i detta CG?

Nix. Finns inget artilleri tillgängligt alls tror jag. Möjligen kan tysken köpa OBA men jag tror inte det, har inte reglerna framför mig.
GMY Peter

Klas Malmström

Klas Malmström
Linköping

sfclinken

Den brittiska anstormningen blir förmycket för de tyska försvararna. Jag har full fokus på att ta och säkra Le Port nu och rullar nu upp tyskarnas försvar med högt tempo. Ett par kulsprutor erövras och det verkar som att enbart 2 squads med en ledare i ilmarsch försöker retirera västerut (uppåt på kartan). En halfsquad (DM, Desperation morale) försöker ta skydd i en byggnad (JJ11) men kommer bli nedkämpad inom kort. Kyrkan med dess klocktorn ((Hex II13, öster texten Le Port på kartan) blir en bra spaningsplats inför kommande tyska motanfall.

Det blir en kamp mot klockan om att säkra så mycket som möjligt av Le Port samt att försöka eliminera de få tyskar som finns kvar innan gryningen.

GMY Peter