Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Arctic Storm

Startat av Strv102r, 13 juni 2017 kl. 18:29:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

Måste också ta fram klubbens ex o titta på reglerna , vi trodde nog det var torrare än det visade sig vara..........
"krigsspelssvacka" ja min har hållit i sig sen det blev bonusbarnbarn.......endast lokalt spelande av lite WIF o lite ASL
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

sfclinken

Citat från: Strv102r skrivet 19 juni 2017 kl. 10:24:14En svag division som skulle förstärka undsättningen kommer istället undsätta undsättarna.

Känner igen detta :D. Måste plocka fram mitt exemplar!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Citat från: sfclinken skrivet 19 juni 2017 kl. 15:57:51
Citat från: Strv102r skrivet 19 juni 2017 kl. 10:24:14En svag division som skulle förstärka undsättningen kommer istället undsätta undsättarna.

Känner igen detta :D. Måste plocka fram mitt exemplar!

Det här är också ett jättebra spel! Inte den slutliga simuleringen av vinterkriget, men ett riktigt schysst lir!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Arktisk storm. Alla ryska förband i motton tar en step loss. Jaha, där halverades divisionen i Suommosalmi.

Bakslag på näset! Men vid Ilomantsi uppnår vi nu genombrottet! Den inneslutna finnen vid Ladogas norra strand håller dock ut.

Kuhmo-divisionen är nu i ett motti så bakomvarande division anfaller för att undsätta, men den finska bataljonen söder om vägen håller om än med förluster. Finnarna anfaller och nöter på mottit vid Suommosalmi

Norr om polcirkeln sker inget i stormen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Fortsätta små, men metodiska framgångar på näset. Finnen börjar se besvärad ut. Norr om Ladoga försöker de avskurna finska förbanden dra sig ur över Ladogas is (frös detta GT...). I övrigt rullar min offensiv på och finnen drar ur västerut. Mitt tätförband är så klart suget på att ånga mot sydväst, men finnarna har förband på ömse sidornom det och erfarenheter från längre norrut gör mig lite försiktig. Divisionen kan ju inte underhållas för långt från staben heller.

Trots förstärkningar med en pansarbrigad lyckas tillkommande division inte undsätta Kuhmi-divisionen. Å andra sidan är finnen för svag för att slå den. Än. För nu slår han Suommosalmi-divisionen helt. Mina tillkommande förband, med ett par NKVD-regementen, är mest till för att hindra en finsk invasion av Sovjet. Vad ska han göra med de nu gripbara förbanden?

I norr resultatlösa, men förlustbringande sovjetiska anfall.

Strv102r

Nötandes på näset fortsätter. Norr Ladoga så lyckas de reducerade finska regementena ta sig över isen toll västra stranden. Genom omfördelning av förband, bland annat tar Talvela med sig divisionen från Suommosalmi och  stridsvagskompaniet från Viborg ansluter från söder, så skapas en anfallsstyrka om en liten kårs storlek i Kuopio bakom de förband som nu försvarar vägarna från min tät i Joensuu.

Min undsättning av Kuhmo-divisionen når framgång men finnarna kontrar med att skära av vägen från norr istället. Mottit vidmakthålls. Vid Suommisalmi riktningen övergår jag till försvar med ett antal helt defensiva NKVD-regementen. Den division jag tillfört rör sig mot nordväst.

Norr polcirkeln i huvudsak statisk utnötning.

Strv102r

Storm i Östersjön. Operationerna i södra Finland lamslås.

Kuhmo-divisionen undsätts till sist. Suomussalmi-riktningen når större framgång med anfallet mot nordväst, Fiendens offensiva kapacitet har ju åkt järnväg söderut till Kuopio där den sitter och kurar i stormen.

Nöt, nöta, nöta...

sfclinken

Min erfarenhet är att det brukar bli bra mycket mer "Motti " med destruktiv effekt runt Suomisalmi med omnejd. Ryssen verkar klara sig bra. Varför?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Jag har tappat båda divisionerna som ingick i ursprungsstyrkan mot Suommosalmi. Allt där nu är nya förband. Den enda riktning som inte fått ett historiskt utfall, i stort, är väl norr Ladoga där det aldrig blev ett historiskt Tolvajärvi.

Strv102r

Än håller försvaret på näset även om det tunnas ut. Norr Ladoga anfaller jag över isen mot notfvästra stranden. Finnen har fått förband på plats väster Joensuu, men jag avser kasta om anfallsrlktning mot sydväst för att tillsammans med de över isen anfallande hota näsets försvarare i ryggen.

Finnen känner tydligen större oro för situationen strax norr Suommosalmi dör jag med en division tagit en mindre stad. Jag har inte avsett fortsätta på grund av risken för mottisituationer, men finnen kör sin anfallsreserv med tåg från Kuopio. Norrut igen. Då är det nu tre GT de varit ur strid. Helt OK för mig!

Finska skidjägare skär av underhållslinjerna för Petsamo kåren. Vid Salla fortsätter vårt mini-Verdun.

Strv102r

Då börjar rörelsen mot ryggen på försvaret av näset från Ladogas nordvästra strand. Inget blitzkrieg direkt.  För att öka tempot tillför jag en ny artilleridivision.

Den finska anfallsreserven sätts in mot min tagna terräng norr om Suommosalmi. Den hejdas. Vid Kuhmo drar jag igång en ny offensiv.

Äntligen forcerar jag bergspasset öster Salla! Jag järnvägstransporterar nya förband som ska undsätta Petsamo kåren.

Jon

Blir omstart efter GT3 här hemma. Hade missat Sovjets anfallsbonus i runda 1 & 2, och även stridsvagnsbonusen (är de kumulativa för övrigt?).

Tyckte det stod lite väl still på näset!

Strv102r

Citat från: Jon skrivet 25 juni 2017 kl. 11:51:04
Blir omstart efter GT3 här hemma. Hade missat Sovjets anfallsbonus i runda 1 & 2, och även stridsvagnsbonusen (är de kumulativa för övrigt?).

Tyckte det stod lite väl still på näset!

De adderas i min mening. Med flyg, om man inte som vi snöar bort det, blir det många kolumner höger.

Strv102r

Anfallen från nordvästra Ladoga-stranden påbörjas. Tre nya divisioner ansluter i kön. På näset hårda, men stillastående strider. Finnen nöts ner.

Finska motanfall norr Suommosalmi tar terräng. Jag hejdas vid Kuhmo. Igen.

Undsättningen av Petsamo styrkan är på väg. Salla faller. Finnen låter den svenska frivilligkåren kvarstanna i Rovaniemi.

Strv102r

Arktisk storm. Operationspaus norr polcirkeln.

På näset tar jag till sist väsentlig terräng som tänjer ut den finska försvarslinjen. Han väljer då att dra tillbaka till den sista linjen förberedda ställningar och kortar linjerna. Nu är Viborg en del av försvarslinjen. Faller Viborg kommer det vara Game Over. Offensiven från nordost tar terräng och kommer snart hota försvaret på näset.

En ny framstöt mot Kuhmo hejdas. Den finska motoffensiven norr Suommosalmi tar utan att ta viktig terräng förluster och framförallt känner jag att den binder hans bästa ledare och två divisioner i en ganska sekundär riktning. Gott så!