Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fall Blau Replay (Vassal)

Startat av sfclinken, 20 juni 2017 kl. 14:14:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Lever mitt spelande på Vassal just nu och en vacker dag kanske jag har en motståndare som håller ut också till slutet på ett spel. Jag spelar tysk och offensiven är inledd. Rapporter kommer efterhand som vi kommer framåt.

Här kommer en (extrem) översiktsbild på läget den 28:e juni timmarna innan starten på offensiven. De markeringar som (jag vet, går inte läsa..) syns på kartan är arméerna på respektive sida som startar på kartan. Närbilder är på ingång.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Norra delen av kartan. Och även där offensiven inleds. Det går inte att anfalla på bred front på grund av begränsade resurser.

Målet med de inledande dagarna är följande:

Tyska 2:a armén samt 4:e Pz:
          1) Kraftsamla mot och slå Sovjetiska 40:e armén.
          2) Ta och hålla Voronezh.
          3) Inringa 13:e Sovjetiska armén

Tyska 6:e armén:

1) Kraftsamla mot och slå 21:a sovjetiska armén i området MELLAN 21:a och 28:e.
         2) Inringa och skära av överlevande delar av 21:a och gå syd öst i riktning Don
         3) Länka i hop med 1:a Tyska Pz. Armé genombrott utanför kartbild söder om 38:e Sovjetiska Armén. (Deras offensiv är planerad inledas om cirka en vecka).

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

30 juni

Offensiven har inletts och efter 3 dagars strider har Sovjetiska 40:e armén upphört att existera. 21:a armén försöker göra en urdragning men med tyska pansar och motoriserade divisioner på båda flanker så ser det mörkt ut. 13:e och 28:e armén börjar inse vad som håller på att hända.

GMY Peter

sfclinken

3 juli

Efter 6 dagar är även 13:e och 21:a sovjetiska arméerna oskadliggjorda. Voronezh har fallit åt 24:e Pansardivisionen och 6:e armén går nu sydöst enligt plan. 2:a tyska armén skall avsluta upprensingen av diverse mindre motståndsfickor och sedan fokusera på att hålla frontavsnittet runt Voronezh. Sovjetiska förstärkningar rusar mot staden och Dons broar. 6:e, 60:e och snart även 5:e Tank Army kommer finnas i området.

GMY Peter

sfclinken

6 juli

13:e, 40:e och 21:a sovjetiska arméerna är förintade. 28:e är helt inringad och 38:e är på väg att bli det. I norr konsoliderar jag mina positioner och 6:e armén fortsätta sin framryckning i syftet att länka upp med 1:a tyska Pz armén.

Min sovjetiska motståndare har knappt hunnit dra ur en enda enhet mot den relativa säkerheten bakom Don. Min framryckning genom hans linjer har varit begränsad inom enbart ett arméområde i taget vilket har inneburit att angränsande förband inte kunnat reagera innan de inringats. Men nästa runda kommer jag tvingas att utvidga offensiven och sätta fler saker i rullning.

Drang Nach Osten!

GMY Peter

sfclinken

7 juli

Situationen längre söderut ett par timmar in på 7:e juli (turn 4). 6:e armén och 1:a Pz armén är aktiverade. 17:e armén avvaktar ytterligare ett par dagar på att starta sin offensiv.

De kommande dagarna kommer vara helt avgörande för framgången på östfronten. Uppgifter enligt nedan:

2:a armén och 4:e Pz Gruppe: (ej på kartan)

1) Säkra och försvara norra frontavsnittet runt Voronezh.
          2) Förbereda för anfall över Don i syfte att slå 5th Tank Army och därefter kunna gå mot Moskva.

6:e armén: (gröna pilar)

1) Länka upp med 1:a Pz armén i syfte att skära av 38:e och 9:e sovjetiska armén.
          2) Ta Millerovo och säkra broövegångarna utmed Don.
          3) Framrycka mot Stalingrad.

1:a Pz armén (gula pilar)

1) Kraftsamla mot och slå 37:e sovjetiska armén.
          2) Ta Voroshilovgrad
          3) Framrycka sydöst för att stödja 6:e arméns framryckning mot Stalingrad.

17:e armén (blå pilar)

1) Kraftsamla mot och slå 56:e sovjetiska armén och ta Rostov.
          2) Säkra ett brohuvud söder om Don i Rostovs närhet.
          3) Förbereda slå söderut mot Kaukasus.

GMY Peter

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Maglica

Robert Maglica

aegneus

Citat från: sfclinken skrivet 20 juni 2017 kl. 15:30:45
6 juli

Min sovjetiska motståndare har knappt hunnit dra ur en enda enhet mot den relativa säkerheten bakom Don. Min framryckning genom hans linjer har varit begränsad inom enbart ett arméområde i taget vilket har inneburit att angränsande förband inte kunnat reagera innan de inringats.

Är det här en effekt av hans agerande eller ditt utnyttjande av spelets ramar och regler? Jag kan inte det historiska utfallet så min fråga är väl egentligen om tysken får ett bättre läge än historiskt genom att veta om motståndarens armegränser och operationsregler?

sfclinken

Citat från: aegneus skrivet 21 juni 2017 kl. 17:14:05

Är det här en effekt av hans agerande eller ditt utnyttjande av spelets ramar och regler? Jag kan inte det historiska utfallet så min fråga är väl egentligen om tysken får ett bättre läge än historiskt genom att veta om motståndarens armegränser och operationsregler?

Kort sagt så har ryssen inte kunnat göra mycket alls hittills. Han är fortfarande förlamad med större delen av sin armé. Jag har helt klart nyttjat vetskapen om armégränserna för min planering. Våra 4:a första turns har varit minst sagt enformig för ryssen. Hittills liknar det mitt soloparti jag rapporterade om innan jul.

Jag kan inte heller det historiska förloppet. Det enda jag hört är att tyskarna inte fångade in lika stora "hopar" med soldater som under 1941. Dock svämmar hans dead pile med "permanent lost" units över just nu.
GMY Peter

Andreas Lundin

Citera...motståndarens armegränser och operationsregler?

Fast om vi förutsätter att det historisk förekom:

1. underrättelser om motståndarens armégränser
2. vetskap om sovjetiska högre förbands sämre förmåga att samverka

Så är ju enbart
Citera...utnyttjande av spelets ramar och regler...
en design for effect. Eller? :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

9 juli (slutet turn 4)

I norr händer inte mycket. Inringade sojetiska förband smälter sakta bort.

I offensivens center händer mer. 6:e armén fullföljer ett av sina mål. Med hjälp av 1:a Pz A innesluter man HELA 9:e och delar av överlevande 38:e sovjetiska armén. 1 Pz A har samtidigt nedkämpat 37:e armén, tagit sig över Donets vid Lisichansk och går nu mot Voroshilovgrad.

Ryssarna försöker dra sig ur med 9:e armén och genomför ett par anfall för att bryta sig ut men misslyckas. Likadant 12:e armén som deklararer strategisk reträtt (man får +3 mp), faller tillbaka mot Voroshilovgrad men av någon anledning går han över Donets med 3 INF divisioner och en pansarbrigad. Tycker nog de borde stannat söder om Donets.

Längst söder vid Azovska sjön förbereder Tyska 17. Armén förstärkt med en Italiensk kår sig för anfallet över floden Mius mot Rostov.

Nästa turn kommer det stora anfallet.

GMY Peter

sfclinken

Det som oroar mest, både mig och min motståndare är antalet "permanent dead". Nu är det ju så att jag har verkligen gått in för att omringa och förinta. Problemet är att det binder mycket trupp i de bakre områdena men jag hoppas få fördel längre fram när han får slut på manskap.
GMY Peter

sfclinken

Satt och tittade lite på en modern karta och försökte placera in min framryckning. Insåg att jag står utanför Luhansk (Voroshilovgrad) med mina trupper. Man kanske kan få stöd av Pro-Ukrainsk milis?... Stalino är samma som dagens Donetsk.
GMY Peter

Strv102r

Citat från: sfclinken skrivet 22 juni 2017 kl. 13:32:42
Satt och tittade lite på en modern karta och försökte placera in min framryckning. Insåg att jag står utanför Luhansk (Voroshilovgrad) med mina trupper. Man kanske kan få stöd av Pro-Ukrainsk milis?... Stalino är samma som dagens Donetsk.

Då kanske motståndaren får stöd av semestrande frivilliga ryska soldater. I förband. Med sina T-90 och 2S19...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.