Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleons Last Battles värt att skaffa?

Startat av KalleW, 4 juli 2017 kl. 10:25:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

KalleW

Hej

Som halvny i hobbyn försöker jag pröva något i alla dimensioner. Är på jakt efter ett spel som matchar följande kriterier
* Ett rent klassiskt blippspel i "fältslags-skala". 
* kan spelas på mindre än 3 timmar.
* Enkla regler. Att de finns en sportslig chans att spela med folk som gillar spel men inte är invigda i krigsspelsvärlden. Lätt att lära ut dvs.
* Gärna om Napoleons förehavanden - då jag saknar något från den eran.
* Hellre erbjuder en balanserad, kompetitivt sett, utmaning än historiskt korrekt.
* Faktiskt är ett erkänt bra spel.
* Snyggt eller i brist på det - cleant.

Efter en del BGG letande fastnade jag för Napoleons Last Gamble. Men, eftersom det går loss på 1100:- så tänkte jag jaga föregångaren Napoleons Last Battles för att avgöra om det är värt att äga.  Så utifrån ovan givna kriterier - är det värt att skaffa detta gamla spel?

Delirium

Nu råkar jag vara väldigt förtjust i Napoleon's Last Gamble och den serien spel så jag tycker ditt val är alldeles utmärkt, det är klassiskt blipp (dock ej fältslag utan operation men det har du nog koll på), enkla regler, balanserat och kompetitivt och makalöst snyggt. Mitt förslag är att få tag på ett annat av spelen i serien (The Library of Napoleonic Battles - TLNB) hellre än det gamla NLB, om du inte är särskilt inriktad på Bryssel-kampanjen förstås.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

KalleW

Tack för guidningen. Såg din tråd om NLG fö. Okej, får utforska "TLNB" då.

Delirium

Det går för övrigt att beställa direkt från tillverkaren: http://www.napoleongames.com/store för 89 bucks men då tillkommer förstås frakt men man kommer ändå lite billigare undan.

Om du vill ha andra alternativ just för Napoleon så slår jag gärna ett slag för franska Hexasims två spel på regementesnivå i sin så kallade Eagles of France serie: Waterloo 1815: Fallen Eagles och Austerlitz 1805: Rising Eagles. Bägge två fältslag på ganska enkel nivå, snygga och bra som spel betraktade. https://www.hexasim.com/en/1861-Austerlitz-1805-Rising-eagles.html

KalleW

Jag övertygade mig själv att letandet blev dyrare än att bara klicka på köpknappen och att man måste ha nya spel på semestern! Så nu är ett ex NLG på väg från Tyskland för 1000kr jämt. Hann inte utvärdera de sista förslagen du gav innan det skedde. Får hoppas de inte är mycket bättre även om kartorna va väldigt vackra. :)

Delirium

Det skulle förvåna mig om du ångrar dig, och sedan finns alltid möjlighet att köpa på sig expansionen så man kan spela även 15 och 19:e juni. ;)

Jag utlovar ett parti vid lämpligt tillfälle för att demonstrera systemet och vet andra som skulle vara med de också.

KalleW

Ja, tror det va ett bra förvärv. Gärna. Dyker nog upp på konvent mer förr än senare. :up: