Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vad ska man köpa för taktiskt 80-tals spel...

Startat av Rydfalk, 11 september 2017 kl. 19:42:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Någon som har erfarenheten att jämföra Assault med MBT?

Fredrik H

Hade jag känt till dina grubblerier Mikael så hade vi kunnat köra något scenario från Fire Team på senaste FF. Jag gillar det systemet av flera skäl. Scenariona är riktigt intressanta och det systemet skildrar skillnaden mellan WP och NATO på ett vettigt sätt. Jag får allt svårare för taktiska spel med åren, men Fire Team kommer jag att behålla.
Var nu en riktig krigsspelare och köp flera av spelen du tittat på. Sen fortsätter du att titta på dem, fast nu när de står i bokhyllan.

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet 16 september 2017 kl. 04:30:07
Någon som har erfarenheten att jämföra Assault med MBT?
Assault är på en annan nivå. Varje bricka är en pluton, det är stort fokus på planering (via Tactical Operations Centers) och hela spelet präglas av fog of war.  Inför varje scenario drar man en force chit (av kanske 6) som avgör hur mycket trupp man får - men det vet inte fienden. Sedan fyller man på med dummies så oavsett om du har tre bataljoner eller två kompanier (fullt möjligt i spelet) så har du lika många brickor som fienden ser. Skapar verkligen osäkerhet.  I övrigt så har det en hel del krigsspelsporr (olika ammo-typer etc).
Assault och MBT är svåra att jämföra, i det ena är man kanske regementschef och i det andra så spelar det roll åt vilket håll kanontornet pekar. Väldigt olika upplevelser. 

Rydfalk

Citat från: Fredrik H skrivet 16 september 2017 kl. 13:06:59
Var nu en riktig krigsspelare och köp flera av spelen du tittat på. Sen fortsätter du att titta på dem, fast nu när de står i bokhyllan.
Äntligen ett riktigt bra råd!  :up:
"Hoppas det regnar i sommar!"

pelle

Taktiskt vk3 är nog det jag är absolut bäst på att ha i hyllan utan att spela.

Fire Team, World at War, Firefight, Air Cav. OK, bara fyra, men det är nog fler än jag har taktiska vk1+vk2 sammanlagt.

De två första har jag spelat solitärt. Det första har jag spelat på riktigt, men det var ca 1990. Så lita inte på mig. Funderar på att sälja WaW och Air Cav, behålla Fire Team och köpa den nya snyggare varianten. Firefight är mest kul att ha, men det skulle vara kul att prova att faktiskt spela det någongång också.

Rydfalk

Kul! Skulle gärna testa lite WWIII i 80-tal nån gång! Har ju en massa Team Yankee... men du och mäta, så var det ju ;)

• Jag har...hade?...gamla Firefight och körde det en del. Det var väl lite pro-NATO? Skulle kunna vara kul att återse det. Har inte sett mitt ex på mycket, mycket länge. :( Kartorna var signerade av min major då jag hade dem hängande på logementet under lumpen. Fick det spelat nån gång där i alla fall.
  • Air Cav körde vi också en del men...inte heller igår.
  • World at War blir ju seriöst sågat här på forumet, är det nån som tittat på det nya World at War '85? Suger det lika illa?
  • Fire Team... tja, visst varför inte!
  • Har nån annan gammal häck från GDW som nog hörde till Twilight 2000 - Last battle.
Sen sitter jag och suger på om jag skaffa lite mer till Lock 'n Load Tactical som jag har Heroes of the Falklands till och/eller om MBT ska få en chans.

pelle

Ja, säg till om du vill provspela Fire Team och/eller World at War.

pelle

Citat från: Rydfalk skrivet 18 september 2017 kl. 19:03:46
  • Jag har...hade?...gamla Firefight och körde det en del. Det var väl lite pro-NATO? Skulle kunna vara kul att återse det. Har inte sett mitt ex på mycket, mycket länge. :(

Vad jag har förstått så är kartorna designade för att vara optimal terräng för NATO med stora öppna ytor, för att militärerna som beställde spelet ville ha det så. Impulsköpte ett slitet (billigt) exemplar från Nobleknight för många år sedan. Hade inte sett så mycket av så gamla spel, speciellt inte taktiska spel.

Andreas Lundin

Men vad med Lock n' Loads nerfade asl-klon som kom ut med en 80-tals-variant? Kommer dock inte ihåg namnet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Rydfalk

Citat från: Andreas Lundin skrivet 22 september 2017 kl. 08:06:02
Men vad med Lock n' Loads nerfade asl-klon som kom ut med en 80-tals-variant? Kommer dock inte ihåg namnet.

Var det inte det som hette just Lock 'n Load? Var det det som hade självlysande hexkanter när det kom  :shock:?

Lock'n Load Tactical heter det nu tror jag. Numera är det väl klart snyggt, har Heroes of the Falklands. Känns väl taktiskt men närmare det jag önskar än MBT. Lite sugen på Heroes Against the Red Star men det är dyra djävlar.

Rickard

LnLvarianten ano 2011 heter Heroes of the Gap.
Expansionen från 2012 heter Honneur et Patrie.

//Rickard

Rydfalk

Det vart mer Lock'n Load Tactical med Heroes Aginst the Red Star. Mest det att jag redan är igång med systemet och även vill spela mer Falklands. Det har sina brister men vill inte ha det mer taktiskt.

...och kartorna var inte så förbannat fula.