Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BigPapaBear

Paths of Glory

Startat av BigPapaBear, 5 januari 2006 kl. 22:32:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

#60
Hej alla PoG-älskare!

Det speltestas tydligen på ett spel med tydlig spinn-off anknytning till PoG!
PoG2: The Ottoman Fronts Se även här och där för mer info...

Spännande!

Jonas


ps. Old news? Kanske var jag sisten att få reda på detta...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

#61
ser kul ut.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Arnvidh

#62
Har för närvarande spelat tom spring 1915 i mitt första PoG-parti (efter en omstart pga galet många missade/missförstådda regler!).

Västfronten frös nästan direkt, Östfronten har varit rörligare men egentligen har inte så mycket hänt där heller, och både Italien och Rumänien har gått med i kriget, men direkt fått tillräckligt med styrk för att bli defensiva. Just nu pågår en olycksbådande build-up på bägge sidor. Och MEF råkade  felnavigera till London :)

Några oklarheter vi inte hittat svar på: kan man gå in med två armeer och börja belägra ett fort med den ena och sedan direkt gå vidare in i fientligt område med den andra? Kan man stå kvar och anfalla ett fort efter att man inlett en belägring? Kan man gå in i ett tomt fientligt fort och riva skyttegraven och sedan gå ut igen direkt (känns lite ologiskt)?

BigPapaBear

#63
Citat från: "Arnvidh"kan man gå in med två armeer och börja belägra ett fort med den ena och sedan direkt gå vidare in i fientligt område med den andra?

Nej, inte under samma Action Round

CiteraKan man stå kvar och anfalla ett fort efter att man inlett en belägring?

Ja, är fortet belägrat kan det bara anfallas av enheter i samma ruta

CiteraKan man gå in i ett tomt fientligt fort och riva skyttegraven och sedan gå ut igen direkt (känns lite ologiskt)?

Nej, går du in i en ruta som innehåller ett intakt fientligt fort avslutas din förflyttning. Är det en vanlig ruta går det utmärkt att hoppa in en snabbis och riva försvarsverken. Att skyttegraven rivs är inte särskilt ologiskt, eftersom varje Action Round är nästan två veckor. En armé på ett par hundra tusen man kan ställa till med ganska mycket elände på den tiden om de vill...  :twisted:

Lycka till med spelandet!

Arnvidh

#64
Ok, tack, att anfalla ett fort efter påbörjad belägring stod ju klart och tydligt i reglerna när jag tittade efter igen, att man stannar på fort hittar jag fortfarande inte, men jag tror dig, man blir lite ordblind efter att ha läst samma regler sjutton gånger...

Jag menade snarare att det var ologiskt att riva skyttegravar runt ett obesegrat fort, och det var ju heller inte tillåtet. Några hundratusen mans destruktiva potential under några veckor ska som sagt inte underskattas, intressant nog är de betydligt sämre på att bygga grejer eftersom hela armeer utan något annat för sig kan misslyckas med att bygga skyttegravar! Vilket min motståndare gjorde imponerande 9 gånger på raken...

Doomfarer

#65
Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Arnvidh"kan man gå in med två armeer och börja belägra ett fort med den ena och sedan direkt gå vidare in i fientligt område med den andra?

Nej, inte under samma Action Round

Det kan man vist det.

15.2.2 Once an enemy fort is besieged, other friendly units may
ignore the enemy fort for all purposes including tracing supply.

Så första armén går in och belägrar fortet och sedan kan den andra passera vidare.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

#66
Citat från: "Doomfarer"Det kan man vist det.


Nu blir jag osäker. Tror fortfarande inte att man kan det.

15.1.1 [...] Units which enter a space that
contains an unbesieged fort may not move nor advance further
during the Action Round.

Det är rundan EFTER som alla får strömma förbi bäst de vill, så länge någon belägrar eländet. För all förflyttning sker väl "simultant" under rundan?

Andreas Lundin

#67
Den FÖRSTA enheten som går in i området med ett obelägrat fort får inte gå vidare in i nästa område under denna aktivering. Däremot får andra, tredje, etc. enheten som gör detta under samma aktivering göra detta. Det är i alla fall min tolkning. Detta eftersom fortet blir belägrat av den första enheten.

Därför kan man, med min tolkning, när man aktiverar ett område för förflyttning först gå in med en armé och belägra fortet. Därefter passera området med en andra armé (som förvisso startade i samma område som den första armén).

Obegripligt?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Arnvidh

#68
Det var så jag hade tolkat det från början, men det är inte direkt glasklart när man läser den ena regeln för sig. Då var inte italienarnas övergång av alperna olaglig i alla fall, bara ouppskattad och tillbaka-knuffad av tyskarna :)

BigPapaBear

#69
Citat från: "Andreas Lundin"...med min tolkning...

Ja, i det här fallet känns det som att man får komma överrens om en tolkning tills vi har konsulterat Mr. Racier himself.

Doomfarer

#70
Självklart kan man gå igenom rutan i samma fas när den den väl är belägrad. Gammal klassiker i Polen att man har ett antal kårer som snabbt belägrar småforten här så att de tunga killarna kan springa igenom.

Som sagt var:
5.2.2 Once an enemy fort is besieged, other friendly units may
ignore the enemy fort for all purposes including tracing supply.

Står inget om att det inte gäller direkt så varför skulle man behöva vänta till nästa aktivering? Det blir ju ett helt annat (och sämre) spel om man spelar med dina regler.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

#71
Lite tillägg.

Visst gäller 15.1.1. Units which enter a space that
contains an unbesieged fort may not move nor advance further
during the Action Round.

Vad detta säger är at första enheten som går in i rutan måste stanna. Eftersom alla enheter flyttar en och en och aldrig i stackar även om man själv flyttar dem så för att påskynda spelet, så kan resterande enheter gå igenom den nu belägrade rutan.

Kolla in 11.1.1.
One unit must also complete its movement before
another unit begins moving.
NOTE: This rule comes into play when sequencing the besieging
of enemy forts and subsequent movement through those besieged
spaces.

Presic vad vi säger alltså.

Så nu har du chansen att prova på PoG på riktigt. :D
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

#72
Citat från: "Doomfarer"Kolla in 11.1.1.
One unit must also complete its movement before
another unit begins moving.
NOTE: This rule comes into play when sequencing the besieging
of enemy forts and subsequent movement through those besieged
spaces.

Presic vad vi säger alltså.

Så nu har du chansen att prova på PoG på riktigt. :D

OK, såld!  :up:

totte30

#73
Är det någon som har åsikter om att spela med de extra korten som medföljer i "players guide"?

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

BigPapaBear

#74
Spelade ett parti idag. Som vanligt spännande och svettigt, men när alla fronter hade öppnats, och vi inte var fullt så alerta som vi var när vi började, inleddes supply-cirkusen. Vips så förvandlas spelet till något abstrakt eurogame - realismen i att t.ex. franska kårer drar supply från London till Saloniki och sedan halvvägs upp i Tyskland samtidigt som man ägnar sig åt EXTREM manöverkrigföring är obefintlig.

Även med 10-20 partier i ryggen märker jag att den här situationen uppstår ofta. Hur långt kan man egentligen dra det här med att "varna" varandra för att man kan sätta den andre OOS? Ibland är det ju enda sättet för någon i underläge att jämna ut oddsen...