Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Paths of Glory

Startat av BigPapaBear, 5 januari 2006 kl. 22:32:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

Vvornth

Jag tycker att OOS reglerna i Barbarossa to Berlin på något sätt borde anpassas till PoG. Enheter OOS är inte "frysta" men kostar en CP extra / st att aktivera.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Erik

Fruktansvärt sugen på att testa Paths of Glory...

pelle

Förbeställda nytryckta Paths of Glory Player's Guide väntade hemma innanför dörren. Trevligt!

Andreas Lundin

Samma här! Man blev ju inte så lite sugen på att spela! :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Doomfarer

Hur mycket tillför de nya korten egentligen? Skulle gärna testa dem, men som vanligt har man mer lust än tid.  :x
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

Tillför och tillför... Mera krom förstås!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

pelle

Kort? Jag köpte tidningen för artiklarna!  :oops:

Andreas Lundin

...fast korten var ju en trevlig överraskning! Och så fick man också lite extra counters. Jag är i alla sall inte missnöjd! Vissa av de nya korten är CC. Men de har bra värden för operations eller SR, så de är inte bara bra som CC.

pelle

Ja, korten kanske man kan prova någongång. Jag är glad om jag hinner spela spelet över huvud taget igen snart.

Extrascenarion då, är de något att ha? Något hyfsat snabbspelat kanske, så man har något mer än hösten-1914 att välja på för en snabb fix PoG? Jag har inte hunnit bläddra så mycket än.

Andreas Lundin

Det finns ett scenario som börjar 1917. Då kanske man för en gångs skull får någon nytta av Total War-korten! de är ju inte direkt överanvända, de korten. Oftast när man kommer så långt som till Total War har kriget redan i princip avgjorts (är min erfarenhet). Anledningen till att spelet tagit slut då är ofta att någon gjort ett misstag någonstans. För: gör man ett fatalt misstag i PoG, så är det slut!

Akklokk

Spelade en första omgång igår, som sagt ett riktigt bra spel. Funderar på om det inte vore en vettig regel att "restricta" belgiska armén till Belgien (inkl. Calais). Det skulle ju ge (förutom det rimliga att arm´n stannar i Belgien) att den initialt vettiga placeringen för den är Bryssel hos BEF vilket gör att det blir väldigt dyrt att flanka tyskarna i Sedan vilket kanske kan göra att den inledande offensiven kan få mer historisk proportioner.

Vad tror ni?

BigPapaBear

Citat från: "Akklokk"Spelade en första omgång igår, som sagt ett riktigt bra spel. Funderar på om det inte vore en vettig regel att "restricta" belgiska armén till Belgien (inkl. Calais). Det skulle ju ge (förutom det rimliga att arm´n stannar i Belgien) att den initialt vettiga placeringen för den är Bryssel hos BEF vilket gör att det blir väldigt dyrt att flanka tyskarna i Sedan vilket kanske kan göra att den inledande offensiven kan få mer historisk proportioner.

Vad tror ni?

Man ska alltid prova nya lösningar, men i PoGs fall tror jag att det är dumt att försöka få spelet att spela "mer historiskt" på en front. Spelet (med Ted Racier's "historiska" regler) är bra balanserat. Don't fix it if... ja, du vet.
En mycket bitter liten man.

jjax

Citat från: "någon i barabossa tråden"Den största skillnaden mot PoG avseende OOS är att du kollar OOS efter din turn Inte efter bådas turns som i PoG.

Det får en stor effekt då Ryssen inte kan ansluta runda 6 med att ställa tyskar OOS som sedan direkt elimineras. Nu har tysken alltid en chans att återställa supply.

Någon som provat dessa regler i PoG. Jag tycker det låter strålande och slippa all tokförflyttning bara för att försöka ställa någon oos inför avslutande rundan.

tinG

Citat från: "jjax"
Citat från: "någon i barabossa tråden"Den största skillnaden mot PoG avseende OOS är att du kollar OOS efter din turn Inte efter bådas turns som i PoG.

Det får en stor effekt då Ryssen inte kan ansluta runda 6 med att ställa tyskar OOS som sedan direkt elimineras. Nu har tysken alltid en chans att återställa supply.

Någon som provat dessa regler i PoG. Jag tycker det låter strålande och slippa all tokförflyttning bara för att försöka ställa någon oos inför avslutande rundan.

Blir det inte tråkigt för den spelare som flyttar sist då? Ententen i PoG. CP kan då tokflytta utan risk men Ententen kan inte aktivera sin tok-omringade trupper och sen dör dom...

Jag vidhåller envist att PoG är designat så här för att få spelarna att aggera konservativt med sina trupper. Om man börjar supply-cutting-cirkusen riskerar man att själv hamna i fällan helt enkelt.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Tanken är god, men det skulle få en lite för stark motsatt effekt tror jag. Det skulle öppna upp för galna operationer på djupet som känns än mer verklighetsfrånvända.

Tyvärr tror jag att Mr. Multing har rätt. Man måste spela mer konservativt (och ALLTID spela med Raciers historiska variant för att balansera spelet).
En mycket bitter liten man.