Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av GMTs Under the Lily Banners

Startat av Strv102r, 30 september 2017 kl. 20:06:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Det var detta slag vid Freiburg som fick hertig Maximilian av Bayern att till slut ge upp förhoppningen om att kriget gick att vinna. Fransmännen tog jättestora förluster men byggde snabbt upp armén igen, medan Bayern alltmer började lida brist på folk. Maximilian inledde efter detta hemliga förhandlingar med Frankrike om att lämna kejsaren i sticket genom en separatfred, vilket dock i sig var väldigt riskabelt så det blev långdraget med flera ytterligare års krig.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Strv102r



Den franska frankeringen av Turenne medför att bajrarna överger de framskjutna ställningarna och backar till nästa höjdpartiets. Efter en dags vila återtas striderna. Bilden visar utgångsläget. Inte mycket manöverutrymme.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Turenne börjar traggla sig genom skogen i open order. Jag reagerar genom arr skicka ut två musketerarenheter på vänstra flanken ut i spenaten. I övrigt avvaktar fienden.






På min vänster får båda sidors musketerare kontakt i skogen. Del av fienden flyr. Den franska centern gör täten till höger marsch och rör sig för att fullfölja bakom Turenne. Detta framför mina kanoner på höjden. Och de måste genom en flakhals i terrängen på vägen. Min motspelare har ju en stark motvilja mot frontanfall mot befästa väl försvarade höjder, men denna manöver känns som om Enghien skulle blivit efterklok och nu ångrar sin stridsplan och behöver justera hela slagordningen. Kanske bättre stt göra helt om och gå till lägret igen och ställa upp rätt från början i morgon? Men då blir det ju inget spel....  Jag omgrupperarar lite tungt infanteri från centerns reserv mot vänster flank.






Den franska centerns omgruppering fortsätter långsamt och plågsamt. I skogen på min vänster grupperar båda för kraftmätningen. Jag ser en möjlighet att om min fina kavallerihöger kan slå den franska motparten så kan den därefter falla i den franska centernkolonnens rygg. Fransmannens weimarianer är lika bra som mina bästa, men jag har Mercy och de Werth som ger mig ett enormt ledningsövertag. Jag förbereder anfall och försöker skapa oordning hos fienden med två störande föranfall. Det går bara sådär.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



På min höger anfaller jag och oddsen är i min favör. Även med mediokra tärningsslag kommer den främsta franska linjen kollapsa. Men jag slår tre nollor på raken. Bara när jag ska kolla hur det går gör Mercy slår jag nio! Mitt anfall misslyckas men Guiche är ju seg som sirap i minusgrader så de Werth bör få tid att rädda det hela.
Turenne fortsätter gruppera inför anfall och centern pressar sig genom flaskhalsen, också som sirap i minusgrader.






Turenne anfaller till sist och det blir som vanligt ett blodbad i skogen där han tar mycket mer stryk än jag. Jag backar lite men flanken håller. Centern byter till open order för stt öka tempot men Turennes resultat uppmuntrar inte längre till att fullfölja planen. Guiche nyttjar inte sin övertag som börjar rinna honom ur händerna. Jag tar chansen som ges reglerna att utropa stridspaus vilket slutligen gör att Guiches möjligheter grusas.






Läget efter stridspausen. Slutläget tillika. Då det aldrig blev någon frontal stormning har båda sidor mycket mindre förluster än historiskt, men bajersk seger så klart.


Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Mergentheim. Mercy överraskar Turenne med en överlägsen styrka. Turennes kavalleri leds av Rosen och består mest av weimarianska veteraner. Förutom denna finns en handfull infanteri. Min väster leds av de Werth, centern av Ruischenberg och högern av Gayling.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Jag manövrerar mig framåt medan artilleriet roar det franska infanteriet. Detta börjar backa ur dungarna till nya ställningar bakom dungarna som kommer att skydda dem från artilleriet. Men de står nu till huvuddel med ryggen mot mitt kavalleri på min vänster under de Werth.... Det weimarianska kavalleriet backar en aning.







de Werth stormar in i det franska infanteriets rygg. De första bataljonerna rids ner och de Werth fortsätter mot nästa led. Detta lyckas formera igelkott och mitt kavalleri är nu i viss oordning och halvintellektuell samma tempo så det nöjer sig med att skjuta pistoler. Infanteriet rycker fram snabbt och är nästan vi dungarna som fransmännen lämnat. På min höger fortsätter Gayling försiktigt men Rosen går till motanfall. Gayling möter detta men det gåri huvudsak Rosens väg. Om han bara inte fallit själv.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Striden mellan Rosen och Gayling flyglar urartar till ett stort rörigt slagsmål. Mitt infanteri tar dungarna som fransmännen lämnade och når stridskontakt med fienden som faktiskt håller bättre än väntat. Nu anländer också Turenne med tre skvadroner och han rider rakt in i de Werth flankskydd och sopar bort det.





Turenne fortsätter in i ryggen på de Werth men ganska stor framgång. Denne vänder upp och försöker slå tillbaka. Mitt infanteri lyckas inte nedgöra de franska igelkottarna och två av mina bataljoner flyr! Jag börjar få ett övertag med Gayling.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Gayling lyckas till sist nedkämpa det mesta av Rosens flygel. Bara två skvadroner i centern är kvar, och de Werth nedkämpar huvuddelen av Turennes flygel. Turenne själv faller. Den franska infantericentern är under kollaps. Där hamnar båda franska flyglarna i rally och slaget är över. Ganska historiskt utfall med ca 10% högre förluster än historiskt på båda sidor. Gick snabbt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Fyra månader senare i närheten av Nördlingen vid byn Alerheim. Den bajersk-kejserliga armen har grupperat bakom befästningar, som vanligt?



Den fransk-hessiska armen är anfallsgrupperad.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den franska centern stormar Alerheim efter ett kort artilleriförberedelse. Det blir inte en total katastrof, men ett motanfall slänger ut dem till stor del igen. Turennes flygel framgrupperar en aning och hans hessiska infanteri rör sig in mot centern.






Den franska centern återhämtar. Turennes hessiska infateri anfallsgrupperar utanför Alerheim.






Turennes infanteri anfaller in i Alerheim. de Werths flygel framgrupperar för att storma Gramont men misslyckas fullfölja utan blir stående.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



de Werth tvekar fortfarande att anfalla Gramont, medan Gramont tar tillfället och anfaller först. Tack vare den högre kvaliteten på de Werths förband blir det ingen total katastrof, men det ser inte ut som jag tänkt mig. Den franska centern återupptar anfallen i Alerheim men två bataljoner upplöses i vild flykt på gatorna. Trots det tar man kyrkogården och mina två kvarvarande bataljoner trängs bakåt mot staden ytterkant. Turenne grupperar för att kunna rida upp på höjden mot Geelen.





Nu ska Gramont gå först mot de Werth. Det känns så där att låta honom fullfölja så de Werth försöker förekomma och lyckas. Han går till motanfall och river upp Gramonts kavalleri i en serie motanfall. Den franska centern driver ut mina sista rester ur Alerheim. Turenne rider uppför sluttningen och stannar för att reformera när Geelen snällt står och tittar på utan att ta tillfället.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Gramont klarar inte av att avbryta sin flygels framåtrörelse så hans infanteri marscherar på! de Werths flygel är i oordning eftre att ha nitat Gramonts kavalleri så den viker undan framför de franska bataljonerna. Den franska centern har också tappat greppet om förbanden i Alergeim och ett ledningsvakuum uppstår. Ingen order om återsamling når ut. Turenne anfaller in i Geelen med i huvudsak god verkan. Ham börjar också rulla upp Ruischenbergs högra flank då en skvadron kringgår bröstvärnen och efter att ha tagit en synnerlig effeltiv dusch med bly river upp den bajerska bataljonen.






de Werths beslutar sig för att dra ur framför de fortfarande framåt trampande franska bataljonerna. Det påverkas av att Turenne håller på att riva upp Geelen helt och har börjat tära på Ruischenbergs flank mer och mer. de Werth kanske måste sättas i för att hejda Turenne snarare än krossa Gramont. Ruischenberg omgrupperar sitt kavalleri till sin högra flank. Turenne tappar en hel del elitförband i sina anfall, inte minst över bröstvärnen, men det lutar till hans fördel ändå. Den franska centern börjar reorganisera sig.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Jag håller de Werth i reserv för att antingen rida ner Gramonts infanteri om han fortsätter anfallet, vilket de tills sist inte gör, eller gå till motanfall mot Turenne när denne anfaller genom Ruischenbergs kavalleri ner för sluttningen in i min centers rygg. Men i två GT är det i huvudsak stridspaus och reformering innan Turenne kör igen och i stort sett utraderar Geelen. Hans försök att rulla upp Ruischenbergs infanteri längs bröstvärnen stoppas dock av en envis bajersk bataljon i igelkott.  Och där är det slut.

Historiskt 160 VP vardera för minor french. Här blev det 178 för Bajern och 135 för Frankrike. Minor Bavarian.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Utgångsläget Lens i norra Belgien 1648. Spanjorerna har hämtat sig efter Rocroi.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Häe bör väl this accursed civil war in? 🙂