Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Across the Line

Startat av Fredrik H, 9 november 2019 kl. 01:16:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet 10 november 2019 kl. 18:00:39
Det verkar som om spelet täcker ett mindre område än de båda andra på temat. Där är Aachen en mindre del av kartanoch mycket av striderna äger rum avsevärt norr aachen. Stämmer det?

Samma skala (1.2 km), några rutors förskjutning pga tabeller och så. I princip samma operationsområde (kanske går det att ana en grafisk skillnad för den nogräknade).
Jag tror att din känsla beror på att jag i mina bilder utelämnat områden där inget händer.

Fredrik H

Grafiken är inte så viktig, det viktiga är att spelet är bra.  :)

Fredrik H

Turn 5 är slut. Jag har inte fått kläm på hur man ritar in pilar och symboler på bilderna. Endera dagen...
Det ska till en masochist för att spela tyskarna den här rundan, dom är i det närmaste helt tandlösa och får skyffla runt svaga förband för att stå i vägen en impuls eller två.  Den 30 inf-divisionen längst i öster stoppades (ish) av tyska ad-hoc förband som kastades fram i sista sekunden. En tysk KG lyckades slå ut en hel bataljon. men försvarsstridens huvudsakliga uppgift syftade till att ge den snart ankommande 116 Pz grupperingsutrymme för ett motanfall mot staden.

i staden så böljade striderna fram och tillbaka,  de tyska Kungstigrarna kastade tillbaka flera amerikanska bataljoner, men jänkarna avancerade på flera punkter.

I slutet på turnen så sker då det som tyskarna kämpat för att undvika; de amerikanska pansardivisionerna kontaktar varandra precis öster om staden! Det är tre turns kvar på spelet, tyskarna måste satsa allt på att återupprätta kontakten.

Fredrik H

Närbild på staden. Notera den tappert kämpande tyska 12:e inf-divisionen (blåa brickor). Det är nu två bataljoner och ett högkvarter som är nedgrävda i ett industrikomplex, det andas Stalingrad med närstrider och höga förluster.

Joseph Goebbels får jobba hårt för en positiv spinn på utvecklingen. I framtiden kommer han skapa tidningen med det roligaste tidningsnamnet någonsin: Pansarbjörnen (till Storberlins försvarare). Men jag vet inte hur han lägger upp det här...

Dags för turn 6 och tyska förstärkningar!

Fredrik H

Turn 6. I Aachen håller tyskarna en enda ruta i stadskärnan. Det var länge sedan deras sista hopp försvann, staden kommer att falla nästa turn. Längs korridoren som leder mot staden har det varit mer dramatiskt. Den tyska 116 Pz har slagit sig fram mot Aachens förorter, men fast de tagit sig framåt så går det alltför sakta. Deras motståndare är den nu fulltaliga 2nd Arm och fast tyskarna har bättre stridsvagnar så är jänkarna många och tillräckligt starka för att inte behöva vika ner sig.
Längre till höger på kartan så har två starka tyska KG angripit 30 inf med sån kraft att den divisionens anfallskraft brutits. 30:e faller tillbaka mot bunkerlinjen.

Nu begår jag misstaget att läsa segervillkoren. Aachen (15vp) har fallit och ytterligare en stad (1vp) har fallit. De tyska förlusterna i infanteri är avsevärda, men deras kvalitetsförband är relativt intakta. Jag inser vid en beräkning att det kommer att bli en marginell tysk seger, kanske kanske ett oavgjort. Tyskarna har insett vad jänkarna har för mål och behöver inte längre kasta sig mot Aachen. Dom kommer att falla tillbaka och bevara sina förband inför nästa storoffensiv. Goebbels proklamerar att det kanske är en taktisk reträtt men egentligen bara som en del i en strategisk offensiv!
Jag bryter där, två turns i förväg.

Fredrik H

För att illustrera masochist-resonemanget ger jag er (trumvirvel): dödhögen! Massor med förband är skadade, men jänkarna har så pass mycket folk att dom kan rotera ur sina skadade förband. Tyskarna kan inte unna sig den lyxen.

Jag har många tankar om det här spelet. Fastän grafiskt vida överlägset sin föregångare så är det i mångt och mycket samma spel. Samma yta, samma värden på brickorna, samma system etc. Kanske lite finputs här och där, men det är mycket mer Piercing the Reich 2nd ed än det är ett nytt spel.

Initiativ-och aktiveringssystemet är synnerligen intressant. Jag tycker att det skildrar logistik och högkvarterskvalitet bättre än något annat spel på samma skala. Amerikanarnas underhållssituation gör att dom kan göra fler saker och under en längre period. Tyskarna måste hela tiden vara mer försiktiga, dom vet inte riktigt hur nästa turn ser ut underhållsmässigt. Designen lyckas spot on på den punkten.

Stridssystemet är jag mer kluven till. Det finns många bra ansatser (kvalitet, varierande stridsvärden, pansarkvalitet, art-support) men jag är inte lika övertygad om att det är lika bra i praktiken. Det funkar helt okej dock, men det känns som det skulle behövt en runda till i tankearbetet. Jag tycker dessutom att systemet är lite för anfallarvänligt. Det kan man ju nu tycka olika om, men jag genomförde nästan alla mina attacker med så många plus på tärningen så att det bara var en fråga om hur mycket anfallaren skulle vinna med. Det kan vara ett sätt för designern att tvinga fram anfall och motanfall, men som enskild strid är jag inte övertygad. Det är bra, men inte fantastiskt.

Jag tror att det här systemet glänser FTF. Varje turn innehåller tiotals initiativslag mot varandra och det spelar ofta stor roll vem som gör vad när. Även om om man vinner initiativet så vet man inte hur mycket man får göra (hur många AP divisionen får) så jag tror att det skulle vara väldigt spännande väldigt ofta.

Situationen i sig är intressant. Tyskarna har den vanliga mixen av skräp och kvalitet och både sidor måste balansera anfall och försvar. Situationen förstärks av att tysken inte är säker på vad jänkaren är ute efter.

På det stora hela ett snyggt och bra spel på en situation som inte är Ardennerna eller Normandie. Befälssystemet är så bra så jag skulle vilja använda det i det där spelet/spelen jag ska göra. Dom har varit på gång i ungefär 30 år nu mina spel, developern jobbar rätt långsamt...

Gillar man spel på den här skalan rekommenderar jag att man provar det!

Mats Eden

Det är så dyrt att läsa AAR... :shock:

Elias Nordling

Du kan få köpa mitt exemplar billigt. Skadad kartong efter att jag transporterade hem det från tyskland.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Jag sålde mitt ex. Annars hade du kunnat låna det av mig Mats.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

ErikLj

Citat från: Andreas Lundin skrivet 20 november 2019 kl. 13:12:25
Jag sålde mitt ex. Annars hade du kunnat låna det av mig Mats.

Och jag köpte det. Ser fram emot att testa.