Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Kanger

Nytt Barbarossa spel

Startat av Kanger, 17 januari 2018 kl. 15:00:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanger

Nå, gott folk,

Efter Heart of Darkness så blir det ett Barbarossa-spel. Efter att ha sett/spelat ett antal "Russian campaign" spel så blir jag alltmer frustrerad och förvånad att de alla verkar ovetande om tyskarnas allra största problem: Det enorma slitaget att bara köra på "shithole" roads (för att tala Trumpiska) från gränsen till Moskva, samt den i princip totala avsaknaden av supply.

På ett antal veckor nådde de Smolensk men sen vart det mer eller mindre stopp. Ryssarna kunde fly förbi tyskarna i Smolensk för att tyskarna hade soppa- och ammo-torsk. Lastbilsenheterna som skulle transportera supply från järnvägshubbarna hade bara kapacitet att förse de mekaniserade, infanteriet fick äta gräs och gå tätt längs med järnvägen. Problemet var bara att de mekaniserade var långt framför järnvägshubbarna, dessutom var det ryssar kvar på linjen, dessutom slets lastbilarna ner till hälften i antal eftersom de körde sönder sig själva, dessutom klarade järnvägen bara av att transportera max hälften av behovet, dessutom (i söder) så klarade man inte av att korsa Dnieper. Broarna var borta och de få färjorna räckte inte till.

Allt detta i kombination med att tyskarna inte trodde på reservdelar (det fanns t.ex ett reservhjul i lager per fyra lastbilar!!) så innebar det att allt som gick på bränsle var nere på hälften i antal lagom till operation Tyfon. Osv osv

Man har sett många spel där tyskarna kan göra sköna loopar öster om Volga, bara för att man kan. Så länge man kan dra en linje fri från rysk ZoC hem till någon järnväg 100 mil bort ... -> BS

tinG

 :lol:

Speldesigner Mental Breakdown?

Ser fram emot se din lösning på problematiken. Hoppas på ett riktigt invecklat och komplicerat monster som kan illustrera/simulera alla problem som du tar upp.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Kanger

Nja, snarare ett spel som förhoppningsvis har ett enkelt och elegant system

Andreas Lundin

Det ser vi fram emot! Utgiving på Legion Wargames?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

sfclinken

Citat från: tinG skrivet 17 januari 2018 kl. 15:25:31
:lol:

Speldesigner Mental Breakdown?

Ser fram emot se din lösning på problematiken. Hoppas på ett riktigt invecklat och komplicerat monster som kan illustrera/simulera alla problem som du tar upp.

Som OCS alltså, men kanske lite förenklat?. Truck attrition, inga broar över Dniepr, supply problematik, railroad problem mm mm.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "