Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

1814 och det snöar

Startat av nielsen.filip, 31 januari 2018 kl. 10:40:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Bonjour Messieurs

Hösten -16 startade jag ett ambitiöst projekt. Dubbelblint(trippel) operativt napoleonkrigande. Tre tappra garçons från göteborgstrakten ställde upp. Tyvärr slutförde vi det aldrig pga minskat intresse (från min sida) samt lite för långa ledtider för varje drag.

I vilket fall så tänkte jag här lägga upp de rapporter som spelarna fick samt de ordrarna de gav. Vi avslutade det här egentligen redan i maj 2017 men jag har inte delgivit någonting till spelarna om slutlig situation mm.

nielsen.filip

Med följande mail sålde jag in projektet:

<rensade artigheter>

Förutsättningar:
Tre stycken spelare: Blücher, Sacken och Napoleon.
Skrivna order.
Lägesrapporter i text och karta.
Spaning med kavalleri och kosacker!
~6h drag.
Ingen kommunikation mellan spelare, allt sker via mig.

I korthet så får ni en lägesrapport var sjätte timma i spelet (tyvärr via epost och inte en egen ridande aide-de-camp) innehållande status på era trupper samt positioner på egna och eventuellt upptäckta fientliga förband. Med utgång från den informationen skriver man order till sina kårer (och ibland mindre förband) som skickas till mig. Och så börjar det om.

Kartan allt utspelas på:

<rensade artigheter>

nielsen.filip

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Här kommer hela kartan med enheter. Detta var något som spelarna naturligtvis aldrig såg.

nielsen.filip

18140210 0600:

Strv102r

Känner igen situationen. Spelade den i 6 Days of Glory för några år sedan. Finns en gammal replay på den i gömmorna. Mer eller mindre oanvändbar så klart på grund av photobuckets påkomna närighet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Citat från: Strv102r skrivet 31 januari 2018 kl. 19:25:16
Känner igen situationen. Spelade den i 6 Days of Glory för några år sedan. Finns en gammal replay på den i gömmorna. Mer eller mindre oanvändbar så klart på grund av photobuckets påkomna närighet.

Då bör du verkligen känna igen situationen eftersom det var det spelet som gick i bakgrunden.

Strv102r

nielsen.filip

nielsen.filip

För att förvilla fienden och klargöra för Ney vad som gäller har jag delat upp detta i fyra trådar. En huvudtråd och en per sida.

Bättre eller sämre?  :up: :down:

nielsen.filip

nielsen.filip

18140211 0600:

nielsen.filip

Det börjar dra ihop sig för en rejäl drabbning. Båda fransmännen och preussarna har givit anfallsorder för flera kårer vid St. Prix!
Samtidigt har Marmonts kår marscherat västerut, oupptäckt av både ryssar och preussare.

nielsen.filip