Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

1814 och det snöar, Frankrike

Startat av nielsen.filip, 16 februari 2018 kl. 15:45:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Napoleons första order (18140209 1800):
Kejsarens övergripande plan är att försöka lura Blücher in i en fälla så att han intet ont anande fortsätter längre in i Frankrike medan jag prylar upp Sacken bakom honom och sedan krossar gamle Vorvärts när han försöker ta sig över Marne. Jag vill idealiskt uppnå att McDonald fintar Yorck med ett rött skynke, samtidigt som jag kan klämma Sacken mellan två eldar. Problemet som jag ser det är att komma över Petit Marin på ett smidigt sätt men jag hoppas komma runt det.

Med detta i åtanke ger jag följande order:

1. Till MacDonald
"Marschera mot Lizy sur Ourcq med snabbhet och sedan mot Montreuil aux Lions med mer försiktighet. Skicka ut spaningspatruller och ta reda på var preussarna finns norr om Marnes.
Om ni stöter på dem, ska ni demonstrera mot gamle Blücher och försöka dra stora styrkor mot er i strid. Detta är bara en avledningsmanöver så det är viktigt att ni inte binder er i en strid mot överlägsna styrkor för länge. Retirera i ordning när övermakten blir för stor. Locka med er Blücher längre bort från Marnes.
Om ni INTE hittar preussarna norr om Marnes så avvakta i trakten av Montreuil aux Lions tills helt säkra på att Blucher inte passerat er. Spana då längre söderut för att se om de håller på att korsa floden. Följ då efter på avstånd och OM ni ser att Blucher hamnar i strid med franska kårer under korsandet så anfall och försök binda honom mellan två eldar."

2. Till Bourdesoulle (ind cav)
"Bege er till Rebais och spana sedan med kavallerivedetter längs Petit Marins södra strand mellan Jouares, St Ouen och bron nordöst om Rebais  och ta reda på om koalitionen vaktar någon av dessa överfarter och i så fall hur starkt. Rapportera tillbaka löpande men behåll er position om inte trupper tar sig över i allvarlig styrka till er sida."

3. Till Nansouty
"Skicka ut spaningsvedetter i riktning mot Champaubert. Resten av gardeskavalleriet beger sig mot Montmirail och rekognoserar på södra sidan såsom förtrupp till Ney och Marmont."

4. Till Ney och Marmont
"Era kårer marscherar mot Montmirail med gardeskavalleriet som förtrupp. Ney tar täten, jag följer med personligen, Marmont därefter."

5. Till samtliga kårer på march mot Sezanne
"Fortsätt marschen mot Sezanne. Strid väntas norr om Petit Marne under morgondagen. Nya order kommer."

nielsen.filip

Napoleons order (18140210 0600):
1. Till MacDonald: Gör ert bästa, Frankrikes framtid hänger på er!
2. Till Bourdesoulles: Bedriv spaning längs den tidigare ouppmärkta vägen söder om Petit Marin och invänta Marmonts kår och agera förtrupp till den när den tar sig över floden NV om Rebais.
3a. Till Nansoutys vedetter vid Champaubert: Dra er tillbaka till andra sidan Petit Marin och behåll spaning över flodövergången och åt väster så ni inte blir omringade av kavalleri därifrån.
3b. Till Nansoutys GC ihop med Ney och Kejsaren: Agera skärm för Neys kår, förstärkningar är på väg.
4. Till Marmont: Följ den ej uppmärkta vägen som Bourdesoulles har hittat, gör rendez-vous med den och korsa Petit Marin NV om Rebais. Förstärkningar anländer från Coulommier. Väl på andra sidan Petit Marin är ert mål att marschera mot Montmirail för en flankerande attack på de fiender vi antagligen strider med söder om Montmirail. Anfall med stor vigör!
5. Till Ney: Håll er position söder om Montmirail tills vi rett ut vad vi har framför oss.
Till marcherande förstärkningar:
6. Till Gd Cav (både DeFrance och LaFerriere): Anslut i hast till mig och Ney NV om Sezanne, där vi eventuellt står inför en kavalleristrid nu på förmiddagen.
7a. Till Grouchy: Bege er till Chapton och inta position där i avvaktan på fiendens manövrer söder om Montmirail och vid övergången vid St Prix.
7b. Till St Germain (Grouchy): Bege er från Coulommiers via Rebais och korsa Petit Marin NV om Rebais ihop med Marmonts kår. Följ densamma mot Montmirail.
8. Gamla gardet: Anslut er till mig NV om Sezanne.
9. Till Levals division med arty btn: Bege er från Esternay rakt norrut mot Montmirail.

nielsen.filip

Napoleons order (18140210 1200):
Okej, nu har jag kunnat tänka lite klarare. Om inte jag minns fullständigt fel kan Piquet och Marmont fullfölja tidigare order (och även Bourdesoulle). Nansouty kan pressa på norrut och Ney och kejsaren själv följer efter. Grouchy observerar preussarna vid St Prix. Gardet dirigeras till kejsaren från Sezanne och andra förstärkningar får behovsprövas.
Missar jag något uppenbart så skrik till men annars så kör vi på.
Min plan med detta är i korthet att bestrida fienden vid Montmirail tillräckligt länge för mina flankerande styrkor (Marmont et al) att korsa floden och anfalla Montmirail från väster. Detta samtidigt som vi kan demonstrera vid St Prix så att fienden där inte förstärker Montmirail. I bästa fall sveps fienden från väster till öster i vild panik. Osäkra faktorn är Blucher...var är MacDonald?!

tididgare order:
1. Till MacDonald: Gör ert bästa, Frankrikes framtid hänger på er!
2. Till Bourdesoulles: Bedriv spaning längs den tidigare ouppmärkta vägen söder om Petit Marin och invänta Marmonts kår och agera förtrupp till den när den tar sig över floden NV om Rebais.
3a. Till Nansoutys vedetter vid Champaubert: Dra er tillbaka till andra sidan Petit Marin och behåll spaning över flodövergången och åt väster så ni inte blir omringade av kavalleri därifrån.
3b. Till Nansoutys GC ihop med Ney och Kejsaren: Agera skärm för Neys kår, förstärkningar är på väg.
4. Till Marmont: Följ den ej uppmärkta vägen som Bourdesoulles har hittat, gör rendez-vous med den och korsa Petit Marin NV om Rebais. Förstärkningar anländer från Coulommier. Väl på andra sidan Petit Marin är ert mål att marschera mot Montmirail för en flankerande attack på de fiender vi antagligen strider med söder om Montmirail. Anfall med stor vigör!
5. Till Ney: Håll er position söder om Montmirail tills vi rett ut vad vi har framför oss.
Till marcherande förstärkningar:
6. Till Gd Cav (både DeFrance och LaFerriere): Anslut i hast till mig och Ney NV om Sezanne, där vi eventuellt står inför en kavalleristrid nu på förmiddagen.
7a. Till Grouchy: Bege er till Chapton och inta position där i avvaktan på fiendens manövrer söder om Montmirail och vid övergången vid St Prix.
7b. Till St Germain (Grouchy): Bege er från Coulommiers via Rebais och korsa Petit Marin NV om Rebais ihop med Marmonts kår. Följ densamma mot Montmirail.
8. Gamla gardet: Anslut er till mig NV om Sezanne.
9. Till Levals division med arty btn: Bege er från Esternay rakt norrut mot Montmirail.

nielsen.filip

Napoleons order (18140210 1800):
Argh, verkligen längesedan detta, men min tanke är att inga order ändras för de som är på marsch, jag hoppas fortfarande kunna svepa preussarna västerifrån med Marmont och grabbarnas flankmanöver, gäller att hålla emot vid St Prix bara. Allt som är i Sezanne och som kommer dit dirigeras till flodövergången vid St Prix och försöka stoppa den preussiska kåren. Grouchy beordras att demonstrera kraftfullt och gardet och andra trupper som ankommer Sezanne beger sig dit. Kejsaren själv ansluter till sitt garde. Ney lämnas i befäl över striden vid Montimirail, anfall ryssarna så länge ljuset tillåter och bind dem på plats.

nielsen.filip

Napoleons order (18140211 0600):
Jeune Garde; Neys kår: anfall med viss försiktighet mot Montmirail.
GC; Nansouty: Korsa floden och anfall mot St Prix.
OG; Mortier: Beskjut och anfall med försiktighet St Prix, kraftigare när Nansouty är i antågande.
Grouchy: samma som Mortier
Marmonts kår: korsa floden vid första bästa plats och avancera mot Montmirail därifrån, anfall med friskt mod
St Germains kår: samma som Marmont med tillägget: avdela lämplig styrka kavalleri för att spana i trakten norr om floden efter preussare på march västerifrån. Försök i möjligaste mån skära av fiendens kommunikationslinjer.
Laval: tåga tillbaka och anslut till Ney söder om Montmirail som reserv
MacDonald: rekognocera efter Blucher och fördröj dennes förtrupper så långt möjligt, det är av vikt att inte Blucher känner till vad mer om vad som händer vid Montmirail än nödvändigt.

nielsen.filip

Napoleons order (18140211 1200):
Strålande! Kejsaren är på mycket gott humör!
Order för eftermiddagen:
Till Ney: Förstärkningar är på väg i form av Laval från sydväst och Marmont m fl från norr om floden, håll er position, gode prins av Moskva! Vi kommer att se en triumf av sällan skådat slag om era män kan hålla emot några timmar till.
Till Laval: Marschera i all hast till Neys hjälp och solidifiera hans position söder om Montmirail.
Till Bourdesoulle, Marmont et al: Fortsätt enligt tidigare order i all hast i riktning Montmirail där Ney är inblandad i en hård strid mot preussiska styrkor. Det är av yttersta vikt att han får understöd så fort som möjligt. Anfall preussarna vigoröst i ryggen.
Till St Germains kavalleri: Spana efter Blucher, försök få kontakt med MacDonald som ansluter västerifrån med förtrupper, men håll majoriteten av er styrkor väster om Vieil Maisons, ni utgör vårt flankskydd. Men hitta Blucher!

Till Nansouty, Mortier et al vid St Prix: Fullfölj anfallet, förfölj den slagna fienden energiskt!
Till MacDonald: Välkommen in i spelet! Rör er österut och få kontakt med St Germains ryttare. Spana efter Blucher på ett praktiskt genomförbart sätt.
Till fristående arty vid La Ferte Gaucher: Anslut er till Ney söder om Montmirail.
Var det allt?

och kejsaren själv? Visst ja, han sitter fint i sadeln bakom gardet och studerar triumfen.