Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Markstridsskolans system för spel på högre taktisk nivå.

Startat av Strv102r, 5 oktober 2014 kl. 11:43:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Det har växt fram ett behov av ett system för spel på högre taktisk nivå som medger spel över lite längre tidsperioder än det tidigare och med fler förband över större ytor. Resultatet är ett system där varje bricka representerar en manöver- eller artilleribataljon alternativt ett funktionsförband på kompaninivå eller ännu lägre (främst då luftvärn). Vraje tidsintervall är ett kvartal (6h) och varje hexagon motsvarar 3km. Då en bataljon kan ha upp till 3km anfallsbredd och försvarar/fördröjer på ca 10 km bredd så passar det bra med ett ZOC-system som ju ger den defensive just den bredden. Då bataljoner är sammansatta av många olika system så fungerar det inte längre att som i systemet för lägre nivå (där varje bricka innehöll ett eller två system) ta varje skjutande system på varje mål för sig utan nu är förbanden tilldelade traditionella stridsvärden. De är dock inte tryckta på brickorna då vi inte vill att de övade ska börja bli strikt matematiska och speltaktisera.



Bilden ur spelledarutbildningen förra veckan visar en detalj i händelseutvecklingen då 41. och 42 Mekaniserade bataljonerna ska anfalla ett rött luftlandsatt förband nordost VALLENTUNA med understöd av 92 artilleribataljonen (nere till vänster) och under skydd av en eldenhet Lvrb 97 från 62. Lvbat. Blå har ett offensivt stridsvärde på 6 (4 för 41 som har ett Strvkomp underställt, och 2 för 192) mot den röda luftlandsatta bataljonens defensiva stridsvärde. 92. artbat ger en tabells höjning = 4-1 i slutändan.
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Det ser intressant ut! Är hela vår samlade krigsmakt grupperad utanför Vallentuna...  :D
Gärna fler detaljer om systemet - när och om du orkar.

Erik Axel


Elias Nordling

Angarn-hexen borde ge särskild bonus i underrättelsesyfte för svenskarna, då den alltid är full av fågelskådare som är vana vid spaning, bestämning och uppskattande av antal, och har god optisk utrustning. Ibland är det jag som är där. :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Då har spelet testats på en högre taktisk övning av 150 övningsdeltagare i åtta speltäter. Det blev något av en succé och det kommer att bli uppföljare i olika former.
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Mode

Citat från: Elias Nordling skrivet  6 oktober 2014 kl. 08:56:20
Angarn-hexen borde ge särskild bonus i underrättelsesyfte för svenskarna, då den alltid är full av fågelskådare som är vana vid spaning, bestämning och uppskattande av antal, och har god optisk utrustning.
Men klarar de av att formulera en 7S-rapport och skicka den i format 501?    :insecure:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Hur hanteras terräng i systemet? Traditionella spel anpassar mer eller mindre alltid terrängen till rutmönstret (eller vad man nu använder) men här verkar hex-mönstret vara lagt helt utan hänsyn till terrängen.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Strv102r

Citat från: Mode skrivet 19 oktober 2014 kl. 15:53:18
Hur hanteras terräng i systemet? Traditionella spel anpassar mer eller mindre alltid terrängen till rutmönstret (eller vad man nu använder) men här verkar hex-mönstret vara lagt helt utan hänsyn till terrängen.

Faktiskt inte alls. För att inte behöva rita nya kartor utan använda den vanliga 100 000 delen så lade vi bara på ett hexnät. Vi räknade iskallt med att de övade skulle använda rätt förband i rätt terräng så långt som möjligt. Och det blev tillräckligt bra för syftet. Om jag skulle utveckla systemet så skulle ju det behöva justeras så klart.
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



En bild från ett nyligen genomfört spel. Röds tät har landstigit och rör sig västerut.



Lite senare i förloppet.

Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.