Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS Korea - The Forgotten War

Startat av tinG, 27 januari 2006 kl. 09:23:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 21 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Okej nu ska vi påbörja vår första "skarpa" Korea kampanj.

Skarpa? Har du hittat en ftf-kamrat i skogarna? Gratulerar!  :up:
En mycket bitter liten man.

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Skarpa? Har du hittat en ftf-kamrat i skogarna? Gratulerar!  :up:

Njae....Skarpt i formen av att slippa spela solo men tyvärr inte live alltså...Men det är så skarpt det kan bli för min del.

Föressten bor jag inte i skogen.....Snarare mitt i ett rapsfält... :up:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Föressten bor jag inte i skogen.....Snarare mitt i ett rapsfält... :up:

Eskimåerna har trettielva ord för snö, jag har ett för all form av natur:

Skog.

:ultra:  :P

Scipio

Vet inte varför jag plötsligt kom att tänka på den här:

"Naturen består av mark, vatten och PLM-produkter.
Den används som underlag för parkeringshus, atomkraftverk och samhällen.
Oanvänd natur kallas grönområde. Ur naturen får vi mat, massaved och makadam.
I de hål som därvid uppstår lägger man t ex gamla järnsängar, potatisskal och bildäck.
Det hela kallas naturens kretslopp.

I och på marken finns djur, växter och vatten.
Djur är en sorts mycket komplicerade kvicksilverföreningar som i vissa fall fortfarande har kvar sin rörelseförmåga. En del djur kan flyga. Är de små, behöver man inte bry sig om vad de heter. Man sprayar bara på dem. Är de större kallas de fåglar. Mot dem finns önnu inget effektivt spraymedel. Fåglar förekommer främst i motorer på jetplan, tjockoljebälten samt i drivor nedanför kraftledningar och fyrtorn.

Det gröna i naturen kallas växter. Till växterna hör bl a julgran, pelargon och hö. Stora växter kallas träd. Av dem får man grillkol och plywood. Står det mer än fem träd på en liten yta kallas det skog. Där kan man gå vilse. I skogen finns även varg och björn. Björnen är lömsk och överfaller alltid försvarslösa jägare. Vargen finns inte.

Mark kallas det som naturen står på. I makren finns olja och gas som kommit dit från läckande cisterner och ledningar. Oljan pumpas upp ibland och hälls tillbaka i cisternerna. Det kallas naturens kretslopp det också.
I marken sticker växterna ned ena ändan och suger upp vatten. Det vatten växterna inte kommer åt kallas för grundvatten. Grundvatten är en DDT-lösning med tillsatser av dioxin och triklosan.
Vatten är ofta löddrande och gråbrunt. Vatten i form av regn innehåller salter och svavelsyra, som är naturliga tillsatser i luften. Dessa ämnen underlättar också nedbrytningen av kyrkor och andra stenbyggnader samt järnkonstruktioner och håller Ph-värdet i sjövatten på sådan nivå att fiskarna som finns där inte blir aggressiva. En annan tillsats i sjövattnet är fosfat. Det är en helt ofarlig kemikalie som hjälper den slöa naturen. Sjöar som annars skulle behövt tusen år för att växa ien klarar det nu betydligt fortare. Der kallas strukturrationalisering.

Sist men inte minst, i marken gräver man ned kabel. Det kallas bredband. Med bredband kan vi kommunicera utan att behöva gå ut i naturen."
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Vad har jag missat? Var finns anknytningen till Korea?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Tänkte just detsamma...  :?

Scipio

Äh vicket gnäll. Dom har skogar i Korea.  :P
"Randomization is too important to be left to chance"

sfclinken

Sådär, nu marsherar mina Nordkoreanska trupper äntligen söderut. Mitt första Korea har påbörjats och jag har inlett starkt med att förlora en "non-repl" Strv Bat. Min första strid inleddes med 1,1 -6 på surprise och sedan 1,2 på combat roll. Jag hoppas turen vänder annars kommer det bli svårt att ens nå fram till Pusan Perimeter. Tänkte rapportera hur det går samt lägga in lite bilder.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Citat från: "Scipio"Äh vicket gnäll. Dom har skogar i Korea.  :P

Faktiskt inte. Enligt min karta har dom bara hills, low hills, rough och mountains  :P :P
GMY Peter

tinG

Citat från: "sfclinken"Min första strid inleddes med 1,1 -6 på surprise och sedan 1,2 på combat roll.

Man känner igen ett tärningsslag från VASSAL när man ser det!  :cry:  :lol:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

8 Juli 1950

Efter ett par inledande missöden i den Nordkoreanska framryckningen så har man nu fått upp tempot. Större delar av Seoul föll redan 29 Juni och den 1 Juli var den Sydkoreanska staden rensad på allt motstånd. En vecka in i Juli så avancerar man nu snabbt söderut i riktning mot Pusan där Sydkoreanerna redan har börjat få förstärkning från USA. Mest oroande är det nyanlända amerikanska flyget.

På östkusten framrycker 5:e INF Divisionen och har nått fram till Yongdok strax söder om Pusan Perimeter Line.

Längre västerut korsar 2:a, 5:e och 12:e INF Div Taejon-Andong Line påväg rakt söderut med målet att inta Taegu på andra sidan Naktong. Dessutom hotar de att skära av en Sydkoreansk division som försvarar Yongdong.

I väster framrycker 3:e, 6:e, 10:e och 15:e INF Div på huvudvägen mellan Seoul och Pusan och har nått fram till floden Kum. 105:e Tk går runt söderom försvarande enheter vid Kum och anfaller Taejon som intas.

Största problemet just nu är att förråden inte räcker till. Ammunition och drivmedel är på upphällning och de fåtal lastbilar vi har går i skytteltrafik för att understödja framryckningen. De oxdragna vagnar som vår ädla ledare har tilldelat oss hinner inte med i det snabba tempot som varit hittills.
GMY Peter

sfclinken

12:e Juli 1950

Den Nord-Koreanska befrielsearmén stormar vidare. Dåligt väder har hittills stoppat de amerikanska inkräktarnas flyg från att understödja de fåtal med Syd-Koreanska enheter som fortfarande är stridsdugliga. Men såfort vädret nu klarnade anfölls våra framryckande enheter på ett flertal ställen, dock turligt nog utan större effekt. Vårt eget flyg är inte inaktivt och en styrka med IL2 Shturmoviks genomförde ett lyckat låghöjdsanfall på Pusans västra flygplats och förstörde en landningsbana. Tyvärr utan att lyckas träffa något fientligt flyg på marken.

Syd-Koreanerna har hittills lidit stora förluster, 3 Divisioner, 1 Art regemente och 1 HQ har förintats. Nu har deras resterande enheter och deras allierade i stort sett retirerat ända tillbaka till Pusan där dom nu håller på med att gräva ner sig för fullt.

Masan och Taegu har fallit. "Final Pusan Line" har korsats av inte mindre än 3 ärorika Divisioner (2:a, 4:e, 12:e INF Div) och "Pusan Perimeter Zone" är upprättad.

Vi kommer att uppnå våra mål att ena Korea innan månadens slut...

Leve Kim Il-Sung!
GMY Peter

sfclinken

15:e Juli 1950

Situationen hittills. De allierade är inträngda runt Pusan. Nordkoranska T34/85:or ur 105 Tk Div har precis gjort utfall från Masan och slagit hål i försvarlinjen rakt väster om Pusan intill Naktong River. Efter anfallet drog de sig tillbaka in i Masan.

Situationen är minst sagt kritisk för UN. Inom ett par dagar är de Nordkoreanska trupperna i anfallsposition för att ta Pusan och det ser just nu inte ut som om det går att stoppa.

GMY Peter

BigPapaBear

Trevligt med bilder!  :up:

Det ser onekligen lite körigt ut för lag syd.

Andreas Lundin

Jobbigt med så höga AR's på NK-enheterna... Ser tufft ut för UN.

Trevligt med en OCS AAR!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East