Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

KRIEG!

Startat av Yngve, 30 januari 2006 kl. 10:51:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Yngve

I helgen plockade jag fram mitt gamla KRIEG!

Jag var övertygad om att husets katter hade festat på några av brickorna, men det visade sig vara komplett (fast 3PzArmy och 1Can Army var ganska tuggade...  :( )

Är det någon annan som prövat detta? Jag solitärade några år och det var ju fortfarande sk*tkul! Inte så seriöst som WiF förstås.

Grundenheterna är armekårer, som man kan bygga upp till armeer. Det verkligt lustiga i detta spel är korten - det är inte "Card-driven", men däremot så styrs din produktion och politik av vilka kort du väljer. Och man måste välja ett kvartal i förväg. Det finns också en del beroenden mellan korten så allt är inte tillgängligt i förväg.

Politiken styrs som sagt av korten men har nästan karaktären av "random events". Har tysken otur lyckas han inte ens förklara krig mot Polen 1939 (i alla fall inte på det sätt som låter honom blitza Polen). I mitt parti så förklarade sig Ungern strikt neutralt, Jugoslavien och Grekland föll in i axelmakterna och Spanien upplät sitt territorium åt tyskarna. Frankrike kollapsade till slut trots att Belgien-Holland inte blitzades. Bulgarien erövrades av en kombinerad Jugo-tysk invasion. Rumänien och Finland gick med tyskarna efter att Barbarossa startat.

Lustigaste regel i detta spel: Den tyska brickan för Uboote XXI kallas för "Air Support Unit"!  :lol: Och det funkar i spelet....

John Magnar Olufsen

Jeg fulgte med utviklingen og designet av Totaler Krieg!(TK) på ConsimWorld.  TK er oppfølgeren til Krieg, der man bygget videre på grunnelementene i Krieg. Kjøpte TK etterhvert, har ikke prøvd Krieg. Satte opp spillet og kikket lengtende på de flotte panzerarmeene. Ett kortvarig Barbarossa-scenario (solo) er dessverre det eneste jeg faktisk har fått spilt. Sukk.

TK synes å være ett veldig bra spill. TK har veldig gode Designers Notes, som faktisk er så bra skrevet at de gjør sitt til at jeg fikk noen aha-opplevelser om naziregimets natur. Designeren og utvikleren er bevisste på å beskrive hva det er de prøver å simulere ved 2.verdenskrig. "Panzer and politics", som de selv sier. Sjø- og luftstyrker er i liten grad representert med egne brikker, og det er like greit i denne sammenhengen.

En realistisk effekt i TK er at jo mer aksemaktene erobrer, dess større sjanse er det for at Adolf eller Benito M. får en ubendig trang til å invadere enda ett land. Dess mer millitær suksess, dess større risiko for å måtte bruke ressurser på et tøyseland på Balkan. Akkurat som da Benito invaderte Hellas, til stor irritasjon for Hitler.

Dessuten får man ikke nevneverdig større økonomisk produksjon av å besitte hele Europa + store deler av Sovjetunionen: Hermann Gøring administrerer krigsøkonomien. "Scrupulous and efficient he ain`t", som designer Steven Kosakowski sier. Hermann G.(4- års planen), Organization Todt, KriegsMarine, LuftWaffe og Heere hadde alle (ganske uklare) fullmakter til å bestyre regimets økonomiske prioriteringer, noe som skapte flaskehalser og sløsing. Dette er en måte å simulere et stormannsgalt regime på et gedigent plyndretokt som er både realistisk og morsom.

Jeg har alltid likt spill som omhandler 2. verdenskrig i Europa på strategisk nivå, og TK ser ut til å være blant de mest spillbare og elegante design som finnes der ute. Har aldri spilt World in Flames, men er skeptisk til den tilsynelatende enorme kapasiteten til tyskerne. Third Reich, Advanced Third Reich og mastodonten A World at War er alle veldig regeltunge. Europe Engulfed og WWII:Barbarossa to Berlin er imidlertid både gode simulasjoner (i mine øyne), og ikke minst gode spill. Man må hele tiden gjøre vanskelige valg(svåra beslut, heter det det vel på svenska).

Krieg er "light" versjonen av TK, med betydelig færre regler, og færre kort.  Fordelen må jo likevel være at det opprinnelige spillet er enklere å lære seg. Noen av de politiske reglene som styrer utenrikspolitikken i TK synes å være litt unødvendig komplisert skrevet.

Her har du en link til hjemmesiden til Krieg, hvis du skulle være interessert:
http://www.alanemrich.com/K_pages/k-archiv.htm

John M.
Hilsen John M.

Scipio

Intressanta synpunkter.
Jag planerar att få tummen ur och prova TK någon gång när tillfälle ges.

Har sett att det är en ny utgåva av TK som dom jobbar med nu som ska innehålla justeringar och förbättringar och att även ett systerspel som täcker PTO ska ges ut.
"Randomization is too important to be left to chance"

John Magnar Olufsen

Jo, jeg fulgte med utviklingen av den nye varianten "TK2" og Stillehavs-teaterspillet "Dai Senso" i en periode. Det så ut som om det blir veldig sofistikerte spill, men kanskje litt komplekse.

Kommer nok til å kjøpe dem likevel, selv om kanskje reglene + spillmekanismene er litt tunge for min smak. Jeg er likevel overbevist om at spillet/spillene kommer til å gi meg noen nye aha-opplevelser om 2. verdenskrig, først og fremst hvordan den stillehavskrigen så ut i fra den japanske elitens ståsted. Spillene må derfor inn i samlingen, selv om de aldri vil bli spilt..

Men, jeg kjenner ikke til disse nye spillene i detalj, så det beste er nok at folk gjør seg opp din egen mening om dem. Men det gjør de jo uansett : )
Hilsen John M.

juv95hrn

Jag har spelat Krieg och Totaler Krieg och det ligger väl hälvsägs mellan Axis & Allies och WiF ungefär komplexitetsmässigt.

Det är dock kul, realtivt enkelt att tolka reglerna och varierande. Dock är turen av stor betydelse när man spelar.
Spelar
ASL
Empires of Apocalypse
Totaler Krieg

BigPapaBear

Citat från: "juv95hrn"Jag har spelat Krieg och Totaler Krieg och det ligger väl hälvsägs mellan Axis & Allies och WiF ungefär komplexitetsmässigt.

:?  Det är en ganska enorm gråzon mellan de spelen...  :D
En mycket bitter liten man.

juv95hrn

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "juv95hrn"Jag har spelat Krieg och Totaler Krieg och det ligger väl hälvsägs mellan Axis & Allies och WiF ungefär komplexitetsmässigt.

:?  Det är en ganska enorm gråzon mellan de spelen...  :D

Korrekt. Jag känner bara inte till ett bra exempel som fyller denna "gråzon" och som kunde användas för att närmare beskriva situationen. Gör du?
Spelar
ASL
Empires of Apocalypse
Totaler Krieg

BigPapaBear

Citat från: "juv95hrn"Korrekt. Jag känner bara inte till ett bra exempel som fyller denna "gråzon" och som kunde användas för att närmare beskriva situationen. Gör du?

Jag brukar klassa Europe Engulfed som mittemellan Axis & Allies och WiF. Men jag har å andra sidan inte spelat Krieg eller Totaler Krieg...  :P
En mycket bitter liten man.

Yngve

Jag har spelat Krieg!. men bara läst regler till TK.

Efter att ha titta på Björn spela EE på FF så kan jag tänka mig att båda spelen ligger "mellan A&A och WiF".

De är ganska olika, dock.