Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs The Burning Blue

Startat av Strv102r, 17 februari 2019 kl. 11:14:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Snart dags för det här spelet. Helt annorlunda än de markspel vi vanligen kör. Där har man ju med tiden fått lite grepp om olika grundläggande designinfallsvinklar och de mekaniker de för med dig. Det här kräver lite mer detaljstudier även om logiken i sig inte är märklig.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kartan. Ganska begränsat område som täcks. Och ändå ska tydligen Bf 109 förbanden ha kort räckvidd.

Ovan exempel på RAF brickor. Nedan Luftwaffe. Överraskande färgval...

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Dukat och klart för ett inlärningsscenario.

Strv102r

Utgångsläget för prova på scenariot. Mitt attackföretag som håller på att rangeras består av en Gruppe Do 17 (20-30 flygplan) som ska anfalla en konvoj i närheten av Dover. Närskydd består av en Gruppe Bf-110 och det finns Top cover med en Gruppe Bf-109. Anflygningen kommer ske på 4000 fots höjd med bombarna och närskyddet och Top cover på 8000 fots. Detta då det finns spridda moln på 4000 fot som ger skydd. Vid målet så ska ett störtbombningsanfall genomföras, om än från lite väl låg höjd. 7

Över konvojen cirklar en grupp (6 flygplan) Hurricanes. Förutom det så är ett antal divisioner (12 flygplan) i luften och på väg mot konvojen. NedN en detaljbild.

Då så! Attackföretaget är på väg och når den franska kusten. 56 divisionen som precis hade startat klättrar kraftigt för att förhoppningsvis få ett höjdövertag. Övriga divisioner flygar så fort de kan mot Dover.

Företaget är nästan vid konvojen bara fem minuter senare. Gruppen med Hurricanes och 56 divisionen, också Hurricanes, försöker med ett samordnat anfall då de upptäcker hotet. Gruppen ur 32 div anfaller Bf-109 som är top cover för att binda dem medan 56 div ger sig på bombarna. Striden mellan 32. och mina Bf-109 blir utfallsfri, och då ingen ger sig fastnar de i en "dogfight". 56 anfall på bombarna avbryts av närskyddets Bf-110 som skjuter ner en Hurricane utan egen förlust. Men både 56 och mina Bf-110 ur ZG 26 (Zerstörergeschwader) blir så upprivna att de återgår till bas.

56 och III ZG 26 är på väg hem. Bombarna anfaller konvojen med mycket god verkan. Gruppen ur 32 och mina Bf-109 fortsätter dödsdansen ovanför dem utan utfall. 74 med Spitfires div når området. 111 är nästan framme.

74 dyker ner mot bombarna på låg höjd och lyckas skjuta ner en Do-17. De förlorar dock en Spitfire och måste går till bas. Bombarna flyger också mot bas. Både 32 och mina Bf-109 är slut och dog fighten avbryts. 111 har flugit för att genskjuta bombarna, vilket, de gör, med det har otur och upptäcker dem inte. Nu bryts striden och alla återgår till bas.

Denna tog Luftwaffe hem. Urkul och fängslande! Vi tar några till.

tinG

CiteraUrkul och fängslande! Vi tar några till.

:up: Håller med!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Det lät mer intressant än väntat. Jag har fått intrycket att det här ska vara ett av hans mindre lyckade spel, men jag verkar ha fått det om bakfoten - det ska bli kul att se er fortsätta.  :)

Delirium

Håller med, inte alls oävet. Gör en lite sugen på att plocka fram gamla Britain Stands Alone...
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Strv102r

Då kör vi igen! En raid ur scenario 1, kanalkampf, samma som det förra intro scenariot var taget ur.

En raid mot Dovers hamn som utgår från Pas de Calais. Längre västerut en dummy raid. Planen är enkel. Kortaste vägen över och tillbaka igen. Klart i ett nafs!

Bombkomponenten består av en Gruppe Ju 87. Eskort av två Gruppen Bf 109.

mobil gas station closest to me

Ur RAFs synvinkel. Bara en division är baserad nära Dover, 141, som dessutom är utrustad med Defiants.... Längre inåt land, runt London, flera divisioner Hurricanes och Spitfires.

I startläget är en grupp, 6 flygplan ur 54 div strax öster om Thames utlopp, i luften ovanför sin bas.

När larmet går att två raider håller på att formeras på andra sidan kanalen lyfter 141 div Defiants och klättrar max. Samma gör 32 div Hurricanes i Biggin Hill längre österut. 54 div luftburna Spitfires sätter av mot Dover.

Strv102r

Min raid är inte färdigrangerad än. Under tiden flyger 141 mot öster och Rye medan 54 grupp nästan är framme vid Dover. Resten av 54 lyfter.  32 flyger mot Hastings.

Fortfarande kan min raid inte sätta av mot målet. 141 påbörjar en patrullbana mellan Folkstone och Hastings. 54 första grupp når Dover, den andra är på väg. 32 är halvvägs till Hastings.

141 patrullerar österut och når Hastings. Samtidigt når 32 Hastings. 54 första grupp cirklar över Dover i väntan på andra grupp. Nu är min raid redo! Timing va? Bara 6 Spitfires över målet. Både 32 och 141 är längre österut. Dummies är inte så dumma...

32 påbörjar en patrullbana mellan Hastings och Beachy Head. Bra! Tar dem ur spelet. 141 vänder om, men i maklig takt. 54 andra grupp närmar sig, men jag har kort flygtid till målet. Halvvägs redan. 54 uppfattar inte hotet som närmar sig.

Strv102r

141 avbryter patrullbanan och får order att flyga till Folkstone för att genskjuta min raid. 54 samlas och cirklar över Dover, men hinner inte ingripa mot min raid. Mina Ju 87 dyker ner genom spärrballonger, tungt Lv och lätt Lv utan att låta sig påverkas och levererar en felfri bombning. Detta upptäcks så klart av 54 som dyker efter. Mina Bf 109 dyker efter i sin tur. I striden lyckas 54 skjuta ner tre Ju 87 och en Bf 109 mot två Spitfires.

Min raid flyger hemåt igen på låg höjd. 54 är på väg hem. 141 anländer till Dover och upptäcker de återvändande tyskarna.

Av någon anledning, kanske blev jag störd av något, så flyger min raid inte med maximal hastighet. Då hade inte 141 hunnit ikapp dem. Men nu hinner de ifatt precis vid franska kusten. De hade varit bättre för dem om de inte gjort det. Eskorten med Bf 109 ingriper och skyddar bombarna. Två Defiants skjuts ner utan förlust för mig.

Luftwaffe tog hem denna också.

Ska det här vara ett av Lees sämre spel? Då måste jag skaffa hans bättre!

Strv102r

Det där gick ju ganska fort! Tur att jag hade ett scenario till förberett! Också taget från Kanalkampfskedet. Vi hann det också på en 2h session.

I öster får britten förvarning av Home Chain att en räd håller på att formas vid Pas de Calais. 141 div är i luften med sina Defiant över Dover. Räden är en dummy.

I väster, vid Cherbourg, får han också förvarning om att en räd formeras. This is the real shit. En Gruppe Ju 87 med en Gruppe Bf 110 som närskydd och en Gruppe Bf 109 som Top cover. Målet är konvojen strax sydväst om Isle of Wight. Den skyddas av 601 div med Hurricanes som cirklar över fartygen. En grupp ur 238 div är i luften över deras bas i Middle Wallop. Dessutom finns 152 div i Warmwell i öster, ännu på marken.

141 börjar cirkla över Dover i väntan på utvecklingen.

En annan vinkel. Från norr mot söder. Blev mer praktiskt. 238 tätgruppen sätter fart mot kusten medan den andrangruppen startar. 152 startar också. Min räd börjar strax anflygningen.

Där är vi på väg! 152 får order att flyga och möta räden ute över havet innan sen når konvojen som motspelaren misstänker är målet. 238 tät når kusten, kön är efter då den måste klättra i höjd.

54 startar från sin bas norr (höger) om Themsens mynning med order att flyga mot Dover. 141 cirklar på.

Elias Nordling

CiteraSka det här vara ett av Lees sämre spel? Då måste jag skaffa hans bättre!

Självklart ska du det! :-) Sämre är väl relativt, det var det enda av hans spel jag aldrig riktigt gått igång på. Downtown och The Burning Blue är båda vad Lee i dag kallar ungdomssynder såtillvida att de är rätt processtunga. Av dessa två tycker jag ändå att Downtown är det mer intuitiva, och jag har spelat det till döds. The Burning Blue tyckte jag, förutom att en del av processerna inte var rintigt klockrena, skildrar slaget på en nivå där striderna huvudsakligen består av "vi låtsas att vi kan skada er och ni låtsas att ni försöker förhindra det". 90 procent av spelet som britt kändes som att pliktmässigt allokera en skvadron mot varje räd, sedan hade man 10 procent av sina styrkor att spela med för att försöka utverka något slags seger på poäng. Det är möjligt att bitarna fallit på plats om jag spelat mer.

Downtown är ju som sagt riktigt coolt, och inte så svårt som det verkar. Bomber Command är min favorit av hans räd-spel, på sätt och vis kondenserar det ner upplevelserna från Downtown och The Burning Blue till en tredjedel av reglerna och speltiden med bibehållen historisk lärdom. Night Fighter är rätt speciellt, superlätt och inte för alla men jag tycker mycket om det. Och så slutligen Wing Leader, som är ett rättframt luftstridsspel där varje bri ka är en skvadron, och som är snabbspelat och anmärkningsvärt robust i att kunna hantera olika typer av situationer.

The Burning Blue är det enda av hans spel jag inte spelat ett tvåsiffrigt antal partier av. Wing Leader har jag spelat ett tresiffrigt antal partier av, troligen över 300.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Downtown verkar vara svårt att få tag på... Wing leader får jag kanske titta på?

Strv102r

Både 238 tät och 152 närmar sig målet. 152 uppfattar räden, vilket grabbarna i 238 tydligen inte gör, eller så tvekar de om åtgärd.

I öster närmar sig 54 Dover. Men det händer ju inget där, och kommer inte hända något. Så vi kan lämna det området i den här redogörelsen.

Räden närmar sig målet. Nu har alla brittiska divisioner uppfattat den och 601 och 152 är i slagläge. De anfaller.

152 tar sig an 109:orna som är top cover med sina Spitfires medan 601 går mot bombarna med sina Hurricanes. Enligt boka så att säga. Närskyddet med Bf 110 är sena att reagera så 601 kan nita Ju 87 i lugn och ro. Utfallet är att 601 skjuter ner en Ju 87, 601 är ju en grön/oerfaren division, men de orsakar viss oordning i formeringen inför anfallet vilket är en vinst i sig. Bf 110 sena insats ger ingenting. 152s Spitfireflygare lyckas inte så bra mot kollegorna i Messerschmitts. Två Spitfires går ner utan förlust för de mina. Både 152 och 601 är spridda och upprivna och viker mot bas.

Anfallet mot konvojen genomförs med mediokert utfall på grund av 601 insats. Därefter svänger företaget om för att återgå hem till Cherbourg. 238 är nu samlad och anfaller. Både 109:or och 110:or reagerar och 238 kommer inte åt bombarna. Det blir ett duktigt slagsmål där två 110:or och tre Hurricanes går ner. 238/är inte i skick för fortsatt strid utan viker mot bas. 145 div är på väg från Tangmere, men kommer inte hinna fram. Dags at bryta.

Jag måste få 11 VP. Bombningen gav 9 vp mot 20 i båda tidigare scenarion. Tappat en Ju 87 ger minus 1,5. Tappat två 110 ger minus 2. Skjutit ner 5 jaktplan a 1 VP styck plus ,5 styck över kanalen, ger plus 7,5. Summa 13.

Luftwaffe denna gång också, men knappt. Scenariona om Kanalkampf är svåra att vinna för britten står det också i scenariohäftet.

De tre separata scenariona från samma skede, kanalkampf i detta fall, kan utgöra en kampanj där man skildrar en dags stridsverksamhet med upp till fyra scenarion. Detta då tyskarna i regel inte mäktade med mer än fyra vågor per dag, oftast bara två. Dena dag med tre räder slutade med totalt 8 förluster för Luftwaffe och 11 för RAF. Bra dag för Hermann!

Elias Nordling

CiteraDowntown verkar vara svårt att få tag på...

En andrautgåva är på G men den lär ta sin tid.

CiteraWing leader får jag kanske titta på?

Andrautgåvan av Wing Leader: Victories ska däremot gå i tryck i sommar. Där kan du spela slagen du just utkämpad ur annan skala och vinkel :-)

Får du tag på förstautgåvan av Wing Leader: Victories ser jag ingen anledning att hålla tillbaka. Extramaterialet i förstautgåvan är inte livsviktigt, och det kommer en update kit, men de främsta skillnaderna är i regler och tabeller som kan laddas ned. Wing Leader: Supremacy tror jag är allmänt tillgänglig.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"