Intressant CIA rapport från början av 80-talet om Sverige mfl och vår beredskå

Startat av ErikLj, 5 mars 2019 kl. 11:55:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ErikLj

Som gammal Kall-krigare tycker jag denna CIA-rapport var rätt intressant
https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP85S00316R000300040006-9.pdf

En analys över Nordkalotten, Norge, Sverig, Finlands och Danarks förmågor och hotbilden.

Lite intressant att se siffror om antalet robotar i förråd. Sånt gick inte att få reda på förrut.

/Erik

jerry

Intressant...
Jag har ett annat intresseområde som kanske någon vet något om ...
Hittade i "kalla krigets kronoberg" detaljerade uppgifter om var enskilda kompanier skulle mobilisera... var får man tag på sådana små läckra kartor ??

(Krigsarkivet ? Hur går man till väga ...?
Kostnad ??
Endast för forskare ??)
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

ErikLj

Citat från: jerry skrivet  5 mars 2019 kl. 17:41:55
Intressant...
Jag har ett annat intresseområde som kanske någon vet något om ...
Hittade i "kalla krigets kronoberg" detaljerade uppgifter om var enskilda kompanier skulle mobilisera... var får man tag på sådana små läckra kartor ??

(Krigsarkivet ? Hur går man till väga ...?
Kostnad ??
Endast för forskare ??)
Krigsarkivet. Mer vet jag inte.

Andreas Lundin

Vad gäller Kronoberg och mobilisering så tycker jag att det var märkligt att man i närheten av Kronoberg, nämligen på Öland, under kalla kriget mobiliserade en hel jäkla jägarbataljon. Varför då? Vad skulle de där att göra liksom?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

ErikLj

Citat från: Andreas Lundin skrivet 11 mars 2019 kl. 10:34:24
Vad gäller Kronoberg och mobilisering så tycker jag att det var märkligt att man i närheten av Kronoberg, nämligen på Öland, under kalla kriget mobiliserade en hel jäkla jägarbataljon. Varför då? Vad skulle de där att göra liksom?
Ytövervakning.

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Citat från: Andreas Lundin skrivet 11 mars 2019 kl. 13:59:34
Ok. Men det låter lite som slöseri med kompetens...

Nja... vi hade drösavis med Jbat S. I södra Sverige är Jbat lite överreklamerat. Något måste vi ha på Öland och en brigad kan vi knappast avvara, och eftersom försörjningen kan skäras av enkelt, även av oss, så hade kanske en LfSkyttebat med halvbekväma 30-40 åringar också varit fel.

I Milo S var enligt en äldre kollega de Jbat som fanns där lägst prioriterade i mtrl. Medan K3 utbildade vpl på AK5, med m/90 uniformer och Tgb 13 med mera så fanns tydligen karbin m/36, uniform m/39 och cyklar i mobförråden. Hade blivit skoj vid mob... Kan vara en skröna, men det finns logik i det. Jbat på Hallandsåsen och Linderödsåsen liksom, när pansarförbanden på båda sidor rockar loss runt dem...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

ErikLj

Citat från: Strv102r skrivet 11 mars 2019 kl. 17:45:11
Citat från: Andreas Lundin skrivet 11 mars 2019 kl. 13:59:34
Ok. Men det låter lite som slöseri med kompetens...

Nja... vi hade drösavis med Jbat S. I södra Sverige är Jbat lite överreklamerat. Något måste vi ha på Öland och en brigad kan vi knappast avvara, och eftersom försörjningen kan skäras av enkelt, även av oss, så hade kanske en LfSkyttebat med halvbekväma 30-40 åringar också varit fel.

I Milo S var enligt en äldre kollega de Jbat som fanns där lägst prioriterade i mtrl. Medan K3 utbildade vpl på AK5, med m/90 uniformer och Tgb 13 med mera så fanns tydligen karbin m/36, uniform m/39 och cyklar i mobförråden. Hade blivit skoj vid mob... Kan vara en skröna, men det finns logik i det. Jbat på Hallandsåsen och Linderödsåsen liksom, när pansarförbanden på båda sidor rockar loss runt dem...

Jag har också haft svårt att förstå vad vi skulle ha Jbat S till. I ÖN såg jag en roll.