Brädspel baserat på Europa Universalis (baserat på Europa Universalis)

Startat av Delirium, 2 april 2019 kl. 11:42:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Dungeons and Dragons och Kingmaker

Delirium

Jag och en gammal EU-polare har hoppat på ett speltestparti via forum av 1618-scenariot, med utgångspunkt från TTS. Jag plöjde regelboken över helgen och fast det är en ofärdig version känns spelet riktigt solitt och att det har hittat en bra och jämn nivå på de olika aspekterna men det är ju inte ett enkelt spel, heller inte ett enkelt projekt att föra över den mängden historia till ett multiplayerspel men än så länge är jag imponerad.

Fredrik H

Citat från: Delirium skrivet 11 januari 2021 kl. 12:59:01
Jag och en gammal EU-polare har hoppat på ett speltestparti via forum av 1618-scenariot, med utgångspunkt från TTS. Jag plöjde regelboken över helgen och fast det är en ofärdig version känns spelet riktigt solitt och att det har hittat en bra och jämn nivå på de olika aspekterna men det är ju inte ett enkelt spel, heller inte ett enkelt projekt att föra över den mängden historia till ett multiplayerspel men än så länge är jag imponerad.

Det låter lovande, jag har varit lite bekymrad över att det kan bli lite för Eurospelsinspirerat. Dom har fått mina pesetas förstås.

Delirium

Det är förstås en svår balansgång och självklart måste det vara euro på något sätt i en sån här konvertering. En grej de har gjort är att monarker och rådgivare ihop ger dig x antal Admin, Diplo och Military power, så klart i form av kuber men ändå. Sedan använder du x power av olika slag när du gör olika actions tills du inte har fler kvar, men ofta kombineras med kostnad i dukater. Att flytta en armé med x antal land units (som begränsas av din manpower vad gäller regulars men kan kompletteras med mercenaries som så klart är dyrare) kostar 1 MIL, som exempel. En cool flirt med Age of Renaissance är att en Trade Action använder en egen kortlek med varor och tillhörande bonus för provinskontroll, t ex cloth i Flandern eller Porslin via Kina som kan ge ordentligt med klirr i kassan, och som också låter eventuella andra spelare som också har merchants i den noden få en inkomst om du väljer just den.

De har hittat en lite innovativ funktion i att man varken har hexar eller point to point utan stora areor, storlekstyp Normandie, Irland, Portugal, Sachsen som styr förflyttning (en armé och flotta går två areor/sea zones i en action). Men i varje area finns x antal abstrakt placerade provinser. Om någon av dem är fientlig måste du stanna och utkämpa ett slag, annars inte. Du kan lägga ut politiskt inflytande i en area som sedan kan användas i diplomatiska actions mot enskilda länder (Realms är korrekt term) som kanske håller ett par provinser i den arean. Du kan också ha ett Claim på en area som ger dig ett Casus Belli mot alla Realms i den arean. Självklart finns då en speciell action som heter Fabricate Claim. :)

Absurd mängd kort snackar vi, så det finns Actionkort i tre lekar, admin, diplo och militära, som hålls på hand tills de spelas ut som ledare eller plötsliga överraskningar. Eventkort finns i fyra lekar, en per tidsperiod, och ligger ute tre åt gången, en action som varje spelare måste ta varje omgång är att aktivera ett event, t ex Wars of Religion in France, som ju så klart inte fransmannen är så sugen på att aktivera. Det finns landspecifika Missions som är hemliga, och Milestones som är generella och publika (för de som spelar Twilight Imperium Secret och Public objectives). Det finns också Ideas som är genomgripande förändringar i spelmekanik, som Cannons som ger dig poäng när du tar det och även poäng när andra tar en som du redan har.

Märker att jag går igång på detta. :)

Ett potentiellt problem jag identifierat är att det norska designteamet har lagt hela tvättstället i en stor låda, spelet inkluderar en mängd olika scenarion som sträcker sig från 1444 till Napoleontid med olika konstellationer av länder och användande av kartor, och självklart blir det lite klurigt med vilka kort som används när och hur. Jag tror i det här läget att det hade varit bättre att börja lite blygsammare och kanske ha en mindre mängd scenarion i grund som folk spelar mycket och sedan släppt fler efterhand. Att ha koll på allt i utvecklingsprocessen är ju onekligen en utmaning.

Folket

Andreas Lundin

Låter lite "vaporware" över det hela... kommer det ut alls, eller blir det kvar på designbordet in perpetuam?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Dume Imperium.

Delirium

Njaej, då har du inte kollat uppdateringarna jag har gjort, min gode man. I den senaste visar de ett färdigt pre-production exemplar och ett antal bilder och filmer på hur allt ser ut rent konkret, så allt finns fysiskt, bara finslipningar återstår. Jag skulle tvärtom säga att det här är ett av de mer uppstyrda och transparenta projekt jag sett, och det jag postar om här är ju ett resultat av att de bjuder in vem som helst att speltesta via TTS redan innan spelet är släppt, vem annars gör det liksom? Så komponenterna är bestämda men det är regler, korttexter och scenariobalans som testas och tweakas.

Sedan hindrar inte det att de var väldigt optimistiska med att tro på släpp i höstas när projektet startade och vi vet inte riktigt när det kommer i år men att spelet kommer att vara solitt när det väl är massproducerat framstår som ofrånkomligt.

Delirium

Citat från: Folket skrivet 15 januari 2021 kl. 08:31:33Låter som ett lagom projekt till ett virtuellt Galore.

Inte alls omöjligt, om det finns några tappra mannar som vill läsa regler och bekanta sig med spelet i förväg på TTS så jag inte behöver förklara allt från början är jag gärna med på att vara halvspelledare för ett parti.

aegneus

Citat från: Delirium skrivet 15 januari 2021 kl. 10:27:16
Citat från: Folket skrivet 15 januari 2021 kl. 08:31:33Låter som ett lagom projekt till ett virtuellt Galore.

Inte alls omöjligt, om det finns några tappra mannar som vill läsa regler och bekanta sig med spelet i förväg på TTS så jag inte behöver förklara allt från början är jag gärna med på att vara halvspelledare för ett parti.

Ok. Nu skall jag lära mig TTS

Andreas Lundin

Citat från: Delirium skrivet 15 januari 2021 kl. 10:25:06
Njaej, då har du inte kollat uppdateringarna jag har gjort, min gode man. I den senaste visar de ett färdigt pre-production exemplar och ett antal bilder och filmer på hur allt ser ut rent konkret, så allt finns fysiskt, bara finslipningar återstår. Jag skulle tvärtom säga att det här är ett av de mer uppstyrda och transparenta projekt jag sett, och det jag postar om här är ju ett resultat av att de bjuder in vem som helst att speltesta via TTS redan innan spelet är släppt, vem annars gör det liksom? Så komponenterna är bestämda men det är regler, korttexter och scenariobalans som testas och tweakas.

Sedan hindrar inte det att de var väldigt optimistiska med att tro på släpp i höstas när projektet startade och vi vet inte riktigt när det kommer i år men att spelet kommer att vara solitt när det väl är massproducerat framstår som ofrånkomligt.

Låter bra. Man blir lite luttrad. Det är bara det.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Dume Imperium.

Folket

Citat från: Delirium skrivet 15 januari 2021 kl. 10:27:16

Jag är på om vi har folk.

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Jag har nu hållit på och speltestat Price of Power ett tag och har kommit till slutsatsen att det inte är ett projekt jag vill göra under ett virtuellt Galore, ety det tarvar mycket diskussion om regler och strategi och eftersom det inte är "färdigt" känner jag att det blir för ineffektivt under en dags livespel. Jag satsar hellre på ett spel som folk kan ganska bra sedan innan - att lära sig spel digitalt har sina begränsningar har jag insett. :)

Med det sagt är spelet förbaskat kul och beroendeframkallande, även om det, som alla multiplayerspel av den här magnituden har lite väl mycket euro i sig i vissa aspekter, något vi tyvärr måste leva med.

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Det verkar (efter två snubblande omgångar som Frankrike ) väl värt att köra, men jag håller med Björn om att det inte är bra materiel för ett onlinekonvent om inte spelarna kan spelet mycket väl.

För övrigt anser jag att Castille har för bra events och missions.