Brädspel baserat på Europa Universalis (baserat på Europa Universalis)

Startat av Delirium, 2 april 2019 kl. 11:42:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Lika bra att ställa fråga här eftersom här verkar expertisen hänga (aka Björn):

Så en video nyss där de spelade National Focus på ett sätt som jag blev fundersam över (och på ett vis som jag inte spelat det på).

När det kom till Action Cards så verkar det som att de i videon tolkade det som att de var tvungna att disca minst två Action Cards från hand för att kunna ta upp ett (Subjugate förstås) från disc-högen (genom att förutom disca kort på handen också pröjsa DP samt 2d).

Jag har tolkat det som att man kan VÄLJA att disca - dra ett kort mindre från Action Cardshögarna SAMT betala för att dra ett kort ur disc-hög av eget val.

Vad gäller?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

Det låter som att de gjorde rätt. Du slänger x kort och drar x-1 kort. Genom att betala får du byta ett draget kort mot att istället lyfta ett ur top 5 i discards.
1914

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Lundin

Har fastnat i solopartiet.

Österrike (Ö) och Danmark (D) är botar. Brandenburg  (B) är PR.

Danmark förklarar krig på Pommern i Turn 4 Round 1.

Som jag förstår reglerna så försvarar då HRE via Ö sin medlem i HRE.

Betyder det att D är i krig med Ö (som då får 3 power pga emperor power) också?

Att B måste välja mellan att exhausta 2 MP, förlora 6d ( det här fallet 2d pga låg TI), förlora en prestige eller lägga en CB på Köbenhavn?

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

Så Danmark (non-HRE) gör en DoW mot en HRE member, Pommern, som automatiskt skickar en CtA till kejsaren/Ö som automatiskt accepterar eftersom de är bot, och detta triggar Defend the HRE (sid 6 i soloreglerna, "Bot Emperor"). Ö får också 3 bot power eftersom de har 3 i Imperial Authority enligt samma stycke i reglerna.

Du som spelare som är del av HRE (men inte är kejsare) måste när Defend the HRE aktiveras göra det val som du beskriver (sid 44 i main rules, "PR's as Imperial subjects").

Det enda jag vill justera i din beskrivning är att D inte är i krig med HRE som helhet utan bara Pommern och kejsaren. Kejsaren kan normalt använda Imperial Manpower (sid 44 högerspalten) men inte när han är bot (se den regeln igen). Kejsaren kan också (som spelare) skicka defensiva CtA till sina allierade för att få med dem också i kriget.

1914

Andreas Lundin

...men betyder det då att Ö och D INTE är i krig? Utan "bara" kejsaren och D (och Pommern). Jag förstår inte direkt vad det skulle göra med partiet. Eller likställer du kejsaren med boten Ö i din text?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

Ja, kejsaren och Ö är samma sak. Kejsaren är alltid ett land, oftast Österrike, bot eller ej.

Citat från: Delirium skrivet  8 mars 2023 kl. 13:38:31som automatiskt skickar en CtA till kejsaren/Ö som automatiskt accepterar eftersom de är bot
1914

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

Jag tror det är bra rent strategiskt för de som vill åt saker i HRE att alltid titta på hur det ser ut för den Österrikiske spelaren. Har denne lite MIL, eller inga pengar, eller engagerade i ett annat stort krig, eller råkar ha väldigt få influence i elektoraten = var inte lika rädd för att attackera och skära ut delar av imperiet. Men fel i kalkylen blir en illustration av att Defend the HRE är en väldigt kraftfull förmåga. :P
1914

Andreas Lundin

Frågorna fortsätter. Danmark och Österrike hamnar i krig med varandra efter att Danmark hoppat på Pommern.

Danmark erövrar Pommerns två provinser och belägrar dem.

Österrikarn hinner inte upp till Dansken innan rundan är slut. De möts aldrig på slagfältet.

Blir det White peace mellan botarna, medan stackars Pommern blir annekterat av Dansken?

Eller blir kriget No Peace concluded (Army size D=3 A=8 - D har 2 ockuperade provinser)?

JAg röstar på sistnämnda. Men vad händer då med Occupied provinces i Pommern?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

I fredsfasen kollar man först Automatic White Peace, sedan Automatic Total Victory, sedan alla andra önskade freder.

Så först blir det AWP mellan Danmark och kejsaren/Ö eftersom ingen tagit något av den andre.

[Edit: här finns en skillnad inser jag: om Ö valde att göra Pommern till Active Ally (har alltid det valet när man bli inkallad av en NPR i en defensiv CtA) blir det inte White Peace eftersom "sidorna" har tagit något av varandra. Om Pommern inte blev Active så är de en separat sida och AWP inträffar.]

Sedan blir det Total Victory mot Pommern eftersom dansken tagit alla deras provinser.

Om inte botreglerna har något särskilt jag inte tänker på.
1914

Andreas Lundin

Jag följer Peace i Solobotens flödesschema... ...och får lite annat resultat. Därför jag blir lite tveksam.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

Lite för lite information för att jag ska kunna veta vad som inte stämmer där, är jag rädd.
1914

Andreas Lundin

Jag fortsätter mina soloförsök och har stött på en fråga. två botar har fältslag. Hamnar deras förluster av regulars i manpower-rutan direkt eller blir de lagda i supply? Detta har ju väldans effekt för om de hamnar i supply så är boten lite körd resten av Rounden och kan få typ 3 strength  resten av Rounden om han blir "vipad".
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Villpower

Det står lite lurt "Bots never have Exhausted [manpower]" (s.4, Recruiting Units) så jag tror de går direkt till manpower-rutan.
Delad ångest är dubbel glädje!