Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Kanger

Scramble for Africa (mediadrev)

Startat av Kanger, 7 april 2019 kl. 21:26:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Jag håller med om att vi har kommit ungefär dit man inte brukar komma vidare i sådana här diskussioner så borde kanske flyttas till övrigt/off-topic. Nästa steg brukar vara oartigheter och personangrepp och det kan vi väl hålla oss ifrån?  8)

Jag har funderat en hel del på var den här klyftan kommer ifrån mellan oss, för uppenbarligen är vi alla intelligenta (de jag känner åtminstone) och belevade personer. Det finns helt tydligt en djupt liggande skillnad i vår grundläggande syn på inte bara VAD man säger utan HUR man säger det och om man FÅR säga det. Orsaken verkar inte stå att finna i traditionell politisk placering på höger/vänsterskala (jag känner hardcore-kommunister som delar många av mina uppfattningar likväl som jag känner folk som röstar ungefär som jag, numera mittenhögerinriktat, som jag kör fast med på en halv minut). Vi pratar mycket om polariseringar i samhället som blir allt värre och det har nog många skäl som man inte har utrymme att gå in på, brådskan med vilken vi utbyter uppfattningar i kombination med att det numera underlättas/uppmuntras att torgföra och etikettera sina åsikter, bägge på sina sätt orsakade av sociala medier, och till yttermera visso vår vilja att finna konsensus eller åtminstone lite sinnesfrid (vilket förstås också påskyndas av filterbubblor och dylikt).

Om jag på ett mycket förenklat sätt ska försöka besvara min egen fråga tror jag att de som tänker ungefär som jag menar att det är en stor skillnad mellan att uttrycka en åsikt och att tysta ner eller rentav förbjuda min motståndares åsikt. Av principiella skäl menar jag att det är mer demokratiskt och mer i enlighet med sann yttrandefrihet att inte sträva efter att förbjuda eller tysta ner något alls, hur illa jag än tycker om den saken. Ett historiskt exempel av förhoppningsvis mindre kontroversiell karaktär skulle vara att det är fel att skicka kravallpolis mot en demonstration mot Vietnamkriget men också fel att förbjuda en politiker som officiellt är för kriget att tala på ett universitetscampus.

Men det är alldeles uppenbart att många inte delar den uppfattningen utan menar att det finns saker som inte ska få framföras och arbetar aktivt för att motverka just detta och till yttermera visso anser att "vi" underlättar för farliga krafter och kanske i värsta fall är del av dem. Jag kan av förståeliga skäl inte göra denna uppfattning rättvisa.

"Vi" har dessutom svårt att se skillnad mellan de som vi upplever det som vill förbjuda saker från vad som traditionellt kallas ett vänsterperspektiv (som rasistiska yttringar i ett spel) och vad som traditionellt kallas ett högerperspektiv (som djävulsdyrkan i ett heavy metal-band debatterat hos Siewert Öholm). De vill inte kännas vid varandra men vi ser dem som del av samma problem.

Men från andra hållet menar man att det finns ett urskiljbart rätt som ska försvaras mot onda krafter. Det är inte lätt i ett postmodernt samhälle att urskilja men kampen är viktig och måste föras trots de som försöker göra vattnen grumliga genom filosofiska invändningar.

Jag menar inte att detta går att applicera till 100% på ursprungsfrågan om Scramble for Africa men uppenbarligen är det en fråga som går betydligt djupare än att vara för eller emot imperialismen eller ens yttrandefrihet i sig. ;)
1914

Rydfalk

Tror nog aldrig att jag varit för att förbjuda spel eller någon att tycka eller framföra vad de vill...

Däremot är jag av den bestämda åsikten att det finns spel (och andra kulturyttringar) som jag gärna slipper.
Vill någon tillverka dem, är det dock deras ensak och samma sak med de som vill protestera mot det.

Enda skälet att jag blandat mig i diskussionen är att de förfäktas åsikten att folk inte ska få protestera mot vår hobby om de känner för det. Låt dem. De stod utanför Tradition och skanderade mot Kult. Alltid finns det någon som tycker illa om något. Krigsspel, jazz, kioskdeckare, videovåld, PK-troll... låt dem.

"Hoppas det regnar i sommar!"

Hannes

@Delirium: Tack för ett mycket tänkvärt inlägg! För mig är det helt klart en tankeställare, får se var det landar. Tillräckligt tankeställande för att jag inte ska känna att jag har nåt mer att komma med som inte skulle vara en upprepning...

CiteraJag menar inte att detta går att applicera till 100% på ursprungsfrågan om Scramble for Africa men uppenbarligen är det en fråga som går betydligt djupare än att vara för eller emot imperialismen eller ens yttrandefrihet i sig. ;)

Huvudet på spiken, enligt mig.

Fredrik H

Jag tänker inte tillägga något till själva frågan, bara nämna att jag känner mig lite som en reinkarnation av Saida eftersom jag frågade Kim om just den här frågan när vi pratade på FF.  :P

tinG

Citat från: Delirium skrivet 11 april 2019 kl. 10:37:34
.. // .. en fråga som går betydligt djupare än att vara för eller emot imperialismen eller ens yttrandefrihet i sig. ;)

Du menar alltså på fullt allvar att det är tillåtet att vara emot imperialism och för yttrandefrihet samtidigt?
Skönt!
:o

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Jag tror jag missade ett ironislag där men det är inte vad jag menar i de övriga 99 textraderna.
1914

Elias Nordling

Roger Miller på Consimworld:

It is amazing to me how many people think they know why GMT acted the way they did. I doubt almost any of them really now the people behind GMT and what they are like and what they think. Or for that matter know the designer or have ever seen the game. I doubt even the facts matter in this fight.

But if they do here are a few.

Joe Chacon the designer is a great guy. A good player with solid design ability who is a pleasure to be around with a good sense of humor. Very sorry he had to go through this fight which is largely not about his game.

Gene at GMT is generous in the extreme with his games, times and experience. He is thoughtful and not afraid of controversy. The idea that a Twitter storm caused Gene to run away is just insane from anyone who knows him. The idea that he honestly reconsidered something over a period of time is also something that is totally believable for anyone who knows him.

Finally I have seen the game played and like all prototypes thought about if I wanted to publish it. It is a light Euro with a bit of a pasted on theme. But that theme in its implementation is more real then many Euro games so it gets into an area between pure fantasy and a real simulation. I think this is where it got into trouble especially when presented from GMT which is known for more serious takes on history.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Rydfalk

Det är inte lätt, när det är svårt...
"Det ska fan vara publicist när Twitterstormen viner"
Kan ligga bakom en betalvägg. Annars kan den rekommenderas.
"Hoppas det regnar i sommar!"

thermopylai

Citat från: Rydfalk skrivet 13 april 2019 kl. 09:46:31
Det är inte lätt, när det är svårt...
"Det ska fan vara publicist när Twitterstormen viner"
Kan ligga bakom en betalvägg. Annars kan den rekommenderas.

Verkligen skitbra! Den länkade ledaren:
https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-skampalens-tid-maste-fa-ett-slut/
kan också rekommenderas.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Hoppsan. Nu skulle vi betalt länkskatt till DN. Tur att Upphovsrättsdirektivet inte börjat gälla än.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

rensarn

Tjaba!

På tal om surkärringar och troll. Minns en spelning på Hovet med  Black Sabbath på 80-talet.
Utanför när vi skulle hem stod Frälsningsarmén och sjöng "Jesus älskar alla barnen" och de
hade ställt upp värmeljus med bokstäverna "Jesus lever". Skitkul, trodde jag skulle dö.
Rensarn