Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Next War, India-Pakistan

Startat av Strv102r, 31 juli 2019 kl. 19:58:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Det internationella spelet då? Pakistan får stöd av Kina som skickar både förnödenheter, fyller på förrådet av markrobotar och låter specialförband agera vid sidan av de pakistanska dito. snart kommer de också att skicka flygförband, både jakt, och något jag saknat, bra attackförband.

Indien får stöd av USA, men USA är mer passivt, denna gång, och nöjer sig med att skicka förnödenheter och specialförband.

I FN-skrapan i New York käbblas det. Ingen resolution än.
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

II kåren inleder anfallet mot andrahandsmålet ABOHAR, men slås tillbaka. Indierna förstärker det vacklande försvaret med en pansarbrigad. Bakom II kåren anländer en ny pakistansk kår, XII kåren. Vid AMRITSAR är det fortsatt dödläge.

XXX kåren misslyckas med ännu ett anfall söderut. Ingen katastrof. Däremot är utvecklingen i I kårens område alarmerande. Pansardivisionen avlöses av en infanteridivision för anfallet söderut från UDHAMPUR för att öka skyddet av underhållsvägen mot Kashmir, men då indiskt luftvärn jagar bort attackflygsunderstödet bli det katastrof i anfallet. Min division upplöses och kan till del återsamlas först efter att indierna återtagit UDHAMPUR och därmed avskurit kårens tät. 

Fortsatt lugnt i Kashmir.

Nedan helheten.

Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

II kåren tar sitt mål och indierna faller tillbaka och lämnar ett rejält stycke terräng efter att ha tagit stora förluster och X kåren mer eller mindre utraderats. Nordväst om LAHORE återfinns några blåmärkta pakistanska förband på väg mot sydväst. Det är en ny kår som jag glömde märka ut.

Framgång för både I och XXX kårerna! XXX kåren tränger indierna bakåt ända till nästa vattendrag. I kåren återtar knutpunkten som får fram underhåll till täterna som med en pansardivision rullar över motståndet och tar huvudorterna i Kashmirdalen. Operationsmålen är på god väg att uppnås. Mycket är detta tack vare det kinesiska flyget som vänder en i luften negativ utveckling för mig och dessutom får påverkan på marken.

I andra ändan av Kashmir anländer också en ny kår XI kåren,  som övertar den mest nordöstra delen av området och som snart ska anfalla in i Kashmir från andra hållet jämfört med I kårens pansardivision som också syns på bilden. X kåren börjar slå de avskurna indiska förbanden ur XIV kåren.

Vengardo

Det är ett spännande regelsystem! En fundering från en som försökt leda IROP till framgång; hur håller du II:a kåren försörjd? Tidvis såg den nära nog avskuren ut.

Kul läsning i övrigt!

Strv102r

Underhållet har byggts på logistikbaser. Brickorna har lagts underst i stackarna och har ofta av misstag följt med stacken när den flyttats. Så har man fått rätta till lite efter hand.

II kårens tredjehandsmål tas, men måste rensas vilket drar ut på tiden. AMRITSAR innesluts! Men nu dyker en ny indisk kår upp (den gula I kåren) och inleder motanfall melllan mina kårer.

Även i det centrala avsnittet inleder indierna motanfall.

I Kashmir öppnas den norra vägen ner i dalen av XI kåren och nu gör det inte så mycket om indiern lyckas lite i det centrala avsnittet. Kashmir ät nästan helt i mina händer de avskurna förbanden har slagits och X kåren marscherar mot det centrala avsnittet. Operationen har lyckats och nu får gärna FN enas om en resolution som jag kan gå med på och låta striderna avbrytas för att förhandla från en styrkeposition.

I luften har utgångsläget nästan inverterats. Han håller på att få ett övertag i jakt, och jag i attackförmåga. Men ingen har så jättestora resurser kvar.

Strv102r

Ännu en indisk kår anländer i min II kårs område. Indiern går till anfall på bred front och tar terräng, utom där det är som viktigast. Trots imponerande överlägsenhet blir anfallet för att undsätta AMRITSAR ett fiasko och en pansardivision reduceras.

Även i det centrala området anfaller indiern och tar terräng. Ingen ko på isen. Jag har gott om förband och kan ge terräng i väntan på att de diplomatiska kvarnarna i FN ska spotta fram en resolution som jag omedelbart accepterar. I övre högra hörnet på bilden ser man delar av X kåren som rör sig mot AMRITSAR.

Kashmir är i mina händer. Nu ska pansardivisionen ur I kåren avlösas av XI kårens förband så att hela I kåren kan återgå till det centrala området.

Strv102r

Indiern  får in ännu en kår mot min II kår. I hela området pressar han mig bakåt. AMRITSAR undsätts till sist.

Också i den centrala sektorn fortsätter de indiska anfallen. Även här fördröjer jag och hoppas att FN ska få ihop en resolution. In Kashmir nichts neues.

Strv102r

Efter yra veckors kris/väpnad/konflikt/krig så är indierna på offensiven. Jag trängs tillbaka i synnerhet i II kårens område, men också vid AMRITSAR. Helt OK. Ska bara undvika för stora förluster som kostar VP.

I det centrala området hejdas indierna denna gång. Bra. Här är alla orter värda dubbla VP mot runt AMRITSAR.

Jag har ett övertag i jaktförmåga just nu, och i markattackförmåga med flyget. Indiern kontrar med att bygga ut sensorkedjan med radarstationer så att hans luftvärn får bättre verkan och kan neutralisera mitt flygövertag. Det fungerar faktiskt hyfsat bra.

Strv102r

I luften går plötsligt allt infernos väg. Mina avancerade kinesiska jaktförband tar stora förluster. Och jämnvikt råder återigen.

På marken drar jag mig bakåt med II kåren, men står ännu klart på indisk mark med flera städer i besittning. Jag väntar mig dock att den starka indiska vänstern ska tvinga mig bakåt över gränsen igen så småningom. Men nej, istället drar han ur den senaste starkaste kåren och skickar den mot AMRITSAR  där han anfaller in i träskmark med pansarförband och jag kan sätta in starka attackförband som understöd. Det kan gå vägen, men inte med sådana tärningsslag. Fiasko för indiern.

I centern återupprepar han samma anfall igen, med goda odds. Jag sätter in kraftigt attackflyg, men det indiska luftvärnet briljerar och skjuter väck hur yrket som helst. Anfallet har goda chanser att lyckas denna gång också. Men han fortsätter slå så dåligt man kan. Fiasko igen.

Tiden går. FN skrapan käbblar, men inget kommer ut.

Strv102r

0ch där tar sig Indierna in på pakistansk mark söder om LAHORE på två platser, men det kostar en halv pansardivision.

Även i centern lyckas indiern till sist bättre och pressar mig bakåt en hex. Jag kan leva med det här också. Hans tempo är i VK1 takt.

Lite mer oroande på sikt är att hans flygvapen valsar upp mig ganska rejält. Jag tar stora förluster i jaktflyg. Mina specialförband är också slut. Han har en del amerikanska SOF-enheter kvar. Men jag får in lite nya markrobotar varje GT från Kina. Hans är slut.

Ingen resolution från FN.  :evil:

Strv102r

Runt AMRITSAR kommer indiern ingen vart denna halva vecka. Det var nog ett misstag att satsa på att kraftsamla mot LAHORE. Han borde nog ha fört över en kår till vänsterflygeln istället för tvärtom.

I centern tar han sig fram en hex till. Det är för långsamt. Tiden rinner ut även om FN fortfarande inte kan enas.

I luften tvingas jag sätta halva F-16 flottan på jaktuppdrag för att få lite numerär i jaktflyget. Det påverkar så klart markmålsförmågan, men med hänsyn till hur långsamt det går för indiern kan jag leva med det.

Strv102r

Jag går till motanfall strax sydväst om LAHORE och återtar en hex Pakistansk mark.

I det centrala området tar sig indiern fram en hex till så att han står längs vattendraget. Inga viktiga ordet tas.

I kashmir inget nytt.

Nedan helheten opm visar att Jammu och Kashmir i huvudsak är i mina händer trots mindre förluster av tagen terräng i områden utan någon betydelse. Spelet tar slut efter 12 GT oavsett om FN värpt en resolution eller inte.  Operationen är en stor framgång för Pakistan.

Intressant situation, i synnerhet nu. Bra system med många av de faktorer som påverkar modernt krig representerade. Inte för komplext, men tar tid. Jag är sugen på mer, men motparten vill testa Bloody Dawns. Vi får återkomma.

EvilSpook

Föredömligt bra replay!
Som vanligt!

Extra kul då det är ett spel jag varit nyfiken på ett tag!
:)
Tack!
//EvilSpook

Strv102r

Tack!

Hade varit kul med ett mer aktivt deltagande av stormakterna med mer flyg för USA eller Ryssland, och varför inte markförband? Men hur sannolikt är det egentligen?

thermopylai

Om man vill ha aktiva amerikanska/ryska markförband bör man nog spela Polen, eller möjligen Korea/Taiwan (för US).
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."