Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_jerry

Deadly northern light

Startat av jerry, 2 oktober 2019 kl. 12:00:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Jag har klippt brickorna nu och det är rätt uppenbart att man fått med systemet med fredstida regementen som mobiliserar 1-2 brigader. Brigaderna är namngivna efter regementena de mobiliseras ur, för att man ska veta vem som ska vart. Jag kan se hur man kunnat lösa det och få med både och.

Det är uppenbart det som får Ola att se rött. I stället för att gnälla över att det är fel, som vi krigsspelare ofta hellre gör än hjälper till att få rätt, kunde ett kul fan-projekt vara brigader med korrekta betecknibgar. Det är ju bara lite mer än 20 brickor som berörs.

Man kanske till och med kan tigga till sig grafikfilerna från designern :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Hur kul är det med ett Ardennerspel 44 som inte har 116 Pz, Pz Lehr, 9 SS , 10 SS eller 12 SS utan 1 och 3 Pz samt 3, 4 och 5 SS för att de historiska beteckningarna inte är viktiga nog att man tar låga i spelet lediga nummer så att förbanden i spelet har obrutna nummerserier för att det är enklare för designern? Tror det skulle bli sablat... Eller ett spel som anger 4 SS (den riktiga Polizei ) som panzergrenadier?   :down:

Har man ambitionen att göra det korrekt kan man nog fixa till detta lilla sista också.

Tycker alltså jag. Andra får gärna tycka annorlunda.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Delirium

För att få det här satt i proportion, hur många blippar är det vi pratar om som har felaktiga beteckningar?
1914

Elias Nordling

One Page Bulge har inga enhetsbeteckningar alls på endera sidan och jag har haft mer kul med det än med de flesta Ardennerspel. Jag får erkänna att jag ytterst sällan fäster någon notis vid enheternas namn när jag spelar världskrigsspel. Är det på strategisk nivå hamnar ju divisionerna hursomhelst på helt andra platser än historiskt på nolltid. Här talar vi dessutom om en konflikt som inte hänt så det finns inget facit.

Jag förstår att du känner annorlunda som levt med de här enhetsbeteckningarna, men ärligt talat har jag väldigt svårt att bry mig, för mig ör det viktigare att värdena som faktiskt har speleffekt ör relevanta.

Som designer är man dessutom alltför välbekant med typen som sitter med lupp och detaljgranskar OOBn och utbrister "dis is rong!" Och man undrar varför han höll käft under researchfasen.

Jag vet att Ola bidragit med speltestande av Musket & Pike, så det är inte riktat mot dig även om jag förstår designerns känsla.  För övrigt, efter din utläggning ovan utgår jag från att du noggrannt granskat förbandsnamnen i de M&P-scenarior du speltestat för det står ju helt klart att du omöjligt skulle kunna uppskatta spelen om inte enhetsnamnen var historiskt korrekta :-D
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Givet att regementesnumren är korrekta (vad vet jag, jag kan inget om detta) rör det sig om strax över 20 brigader.

Fler brickor om Ola dessutomnär upprörd över att båtarna är döpta efter klassboch inte har sina individuella namn angivna :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mimer

Citat från: Elias Nordling skrivet  9 maj 2020 kl. 19:26:38
One Page Bulge har inga enhetsbeteckningar alls på endera sidan och jag har haft mer kul med det än med de flesta Ardennerspel. Jag får erkänna att jag ytterst sällan fäster någon notis vid enheternas namn när jag spelar världskrigsspel. Är det på strategisk nivå hamnar ju divisionerna hursomhelst på helt andra platser än historiskt på nolltid. Här talar vi dessutom om en konflikt som inte hänt så det finns inget facit.

Har bara en högst perifer koppling till en av enheterna i DNL (NB 21 under en senare period än den som skildras), men som historiker och historienörd måste jag erkänna att jag stör mig på spel som är ute och cyklar när det gäller OOB etc., så jag förstår Olas frustration.

Såg själv fram emot att flytta runt de Norrlandsbrigader m.m. som existerade då för att försöka hejda stormakt röd. Att enheterna "heter rätt" bidrar till känslan i historiska (eller kontrafaktiska) spel, och den är nästan lika viktig som spelmekanismerna (i varje fall för mig).

Med tanke på att det är ett enmansprojekt är jag emellertid mycket mer tolerant när det gäller dylikt än om det varit, säg, GMT som stod bakom det hela.

Mimer

Citat från: Elias Nordling skrivet  9 maj 2020 kl. 15:23:39
Jag har klippt brickorna nu och det är rätt uppenbart att man fått med systemet med fredstida regementen som mobiliserar 1-2 brigader. Brigaderna är namngivna efter regementena de mobiliseras ur, för att man ska veta vem som ska vart. Jag kan se hur man kunnat lösa det och få med både och.

Det är uppenbart det som får Ola att se rött. I stället för att gnälla över att det är fel, som vi krigsspelare ofta hellre gör än hjälper till att få rätt, kunde ett kul fan-projekt vara brigader med korrekta betecknibgar. Det är ju bara lite mer än 20 brickor som berörs.

Man kanske till och med kan tigga till sig grafikfilerna från designern :-)

Låter som en utmärkt idé för någon som har någon grad av talang när det gäller grafisk design.

D.v.s. inte undertecknad, men jag skulle gärna betala en slant för något dylikt.

Kanske enklast att fixa som någon sorts tillägg till Vassal, det lär ju hur som haver bli mest där man kör spelet med tanke inte bara på Covid-19 utan också på de enorma kartorna.

fvianello

#97
Hi again and thanks Elias for your softer approach.

Individual ships are individually named (in Sweden case, Stockholm and Malmo frigates of Stockholm class). The other naval counters represent a group of 2 - 4 vessels so giving individual names is simply not possible.

Regarding missing ports, wrong terrain and similar I can only answer once again as I already did: Ports need a certain capacity, so small ports or even ports not having certain characteristics are left out.  Airfields are simply too many, and those on map could actually represents a group of 2 or 3 near airfields. Terrain must take into account different characteristics, and BTW there's no "forest" terrain in 1985.  Roads must be BIG and MANY to be represented in a hex on this level, and in several cases hexes that should have been "rough 1" have been upgraded to "clear" due to the presence of roads.

With this, I'm not implying the map is perfect and has no errors, but only that simplification and abstraction should always be taken into account when developing or studying a game at this scale.

As for the brigades designation, I've prepared alternate counters having the mobilized brigades historical designations and not the ridiculous numbering used only to simplify the life of the designer :D
I've made them quickly so it's possible there's some error! Of course, mobilized brigades have now no reference to their cadre regiment, so you'll have to know which one is what.

Alternate Swedish units v1, Front:
http://trlgames.com/wp-content/uploads/2020/05/SW_AlternateDesignations_F_v1.png

Alternate Swedish units v1, Rear:
http://trlgames.com/wp-content/uploads/2020/05/SW_AlternateDesignations_R_v1.png

Elias Nordling

Cool! Thanks!

Here's one further suggestion: Since it is self-evident that the units are SM plus something as reinforcement code, instead of SM you could put the name of its parent regiment, which will solve the problem of finding which unit belongs where.

As for the discussion of the Bohuslän coast which is clear, it basically looks like this:


Technically flat and mostly free of trees, but also not very passable :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

fvianello

#99
Citat från: Elias Nordling skrivet  9 maj 2020 kl. 20:34:52
Cool! Thanks!

Here's one further suggestion: Since it is self-evident that the units are SM plus something as reinforcement code, instead of SM you could put the name of its parent regiment, which will solve the problem of finding which unit belongs where.

Can't do that, the format of the info must be coherent for all the counters: Left side->designation, Right side->Setup or Reinf code.
Putting designation on the left AND right side of Swedish counters would break this rule.

Citera
As for the discussion of the Bohuslän coast which is clear, it basically looks like this:

Technically flat and mostly free of trees, but also not very passable :-)

Impassable if you're coming from the sea....... What if you're moving by land coming from south or East?

Elias Nordling

Butbit wouldn't be a unit code, it would be a reinforcement code telling you where to put the unit. With the counters as printed, the Unit ID is effectively a reiforcement code, telling you where the unit should go.

Above the water Bohuslän looks the same but without the water.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

fvianello

#101
Citat från: Elias Nordling skrivet  9 maj 2020 kl. 20:59:37
Butbit wouldn't be a unit code, it would be a reinforcement code telling you where to put the unit. With the counters as printed, the Unit ID is effectively a reiforcement code, telling you where the unit should go.

Nope, the right side must have a Reinforcement Code cited and explained in the rules ("SM"). Again, coherency, and not everyone is Swedish and knows how a Swedish brigade should mobilize....

Citera
Above the water Bohuslän looks the same but without the water.

Look like a chasm maybe 3-4 meters wide.....In 1985, rivers below 30 - 40 meters width are typically not represented as they are not a significant obstacle at this scale. Also, I've found a lot of photos depicting a wonderful Bohuslän  coast :)






Elias Nordling

That's basically the point, there are no significant elevation changes but you still basically need climbing gear to cross the landscape by foot. A 2 meter rock wall is not a mountain but it is still impassable to vehicles. You can probably build a ramp within a reasonable amount of time but the next 2 m drop is 10 meters ahead. It's almost as if we had taken this bit of the country from Norway or something. :-)

I could explain the code in a paragraph witv my system.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Peojon

#103
Jag är ju benägen att hålla emd Ola i detta. Det hade varit så lätt att ha korrekta namn på 28 brigader (det var väl 28 vi hade då?). Men sedan är det det lite märkliga valet av de bataljoner som är med. Det är, vad jag kan se, i samtliga fall bataljoner som inte var tänkta att uppträda som bataljon. I synnerhet inte Fj- bataljonen. Däremot fanns det bataljoner som skulle uppträda som bataljon, men som inte är med.

Sitter för övrigt själv i kader brickan till I5. Var rädd om den! Tillhörde dock aldrig NB35. Mobiliserad hade man dock haft set up hex 5826 el 5926 på karta B.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

aegneus

Citat från: fvianello skrivet  9 maj 2020 kl. 21:33:43
Look like a chasm maybe 3-4 meters wide.....In 1985, rivers below 30 - 40 meters width are typically not represented as they are not a significant obstacle at this scale. Also, I've found a lot of photos depicting a wonderful Bohuslän  coast :)

The thing is the Bohuslän coastal terrain is really special even for Sweden. Quite channeling terrain, with lots of steep cliffs 2-10 meters of elevation. But not much forest.   

As an example, your top picture is from Edshultshall where funnily enough I go to play games several times every year  ... and if you turn around from where this pic

is taken,  and go 100 meters you end up here

https://goo.gl/maps/j2pGkQ7mevZKwfU69

Check out the cliff on the right. That is what it's like as soon as you get off the old seabed which makes up all the fertile flatland in the narrow valleys. I don't know what an APC or MBT can handle when it comes to cliffs like this, but I expect they would rather drive around.

That said, sorry for making a bit of fun over your maps. It was all in good sport, you have actually made a game like this, something I will never do. I think you should be proud of the game, it looks like it is by far the best treatment of a subject very dear to many here, and complaints you hear are mainly because we want it perfect, damn it!  :)  (And in here you can find a lot of (self-nominated) experts on the subject  :D )