Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Förslag på krigsspel för tre eller fler, på högst 4 timmar.

Startat av RobGuilliman, 21 september 2019 kl. 21:59:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

RobGuilliman

Hej gruppen

Spelföreningen (inte spelsektionen) på försvarshögskolan (inte KARLBERG) behöver förslag på krigsspel som passar för tre eller fler spelare. Rimligtvis med högst 4 timmar och relativt låg regeltröskel. Lämpliga 2-personsspel som kan spelas i lag funkar också.

Folket

Svår uppgift.

Bästa jag kan tänka mig spelas så snabbt är nog Battle for Germany. Går att spela på tre spelare men har inte testat det själv på mer än två.
Nästa alternativ skulle vara Great Battles of History. Om man inte spelar simple rules så går det bra att dela upp befälhavarna.
Möjligen att fleetserien skulle kunna fungera.

thermopylai

Jag skulle säga att Fleet-spelen har ganska hög regeltröskel och bara riktigt små scenarier går att spela på <4 h.

Hannibal: Rome vs Cartage går att spela inom tidsramen (när man kan det) men är rent 2-spelarspel. Vill man kan man spela på lag och diskutera dragen, men då försvinner mycket av bluff och psykologiska moment i spelet. Isåfall skulle också Rommel in the Desert kunna funka bra. Triumph & Tragedy funkar bäst på 3, men tar nog 4-6 h.

Utan större egen erfarenhet skulle jag killgissa att Combat Commander och (the awfully named) Conflict of Heroes skulle kunna passa.

Högst 4 timmar + >2 spelare + Rimlig regeltröskel => Eurogames. => Pax Porfiriana (kortspel), Eclipse (rymdkrig), War of the Ring (fantasykrig), Terraforming Mars/High Frontier/Power Grid (inte krig), men bra spel.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

aegneus

Är frågan just krigsspel?  Hur mycket korrekt simulering ligger i "krig" här?

Andreas Lundin

2-spelare:

Ett enkelt kortdrivet såsom Wilderness War. Det finns ett turneringsscenario som med lite övning kommer inom tidsramen. Även kanske utan övning. Förutom att det är "enkelt" så är det förbaskat bra, men så är det mr Runkhe också.

Hitler's Reich. Funkar om någon som kan reglerna förklarar eftersom regleboken är lite esoterisk.

Spel med scenarier torde funka. Men of Iron-serien eller kanske framförallt Commands & Colors. Då är C&C: Ancients att rekommendera!

Även Combat Commander: Europe torde passa utmärkt här.

För två spelare finns också COIN-spel (se mer nedan), nämligen Colonial Twilight, om Algeriets frihetskamp. Riktigt klurigt. Finns kortare scenario som torde passa men det kan bli tajt.

För 4-spelare+:

Som nämnts ovan så lämpar sig COIN för 4-spelarspel. De tenderar att bli lite mer än 4h långa partier dock så jag rekommenderar Cuba Libre här.

Friedrich är också trevligt. Kanske det funkar?

Vill man ut i rymden? Space Empires 4x. Så jäkla bra.

Torde funka på fler än två spelare om man vill vara i luften. Wing Leader: Victories 1940-1942

Allra bäst är dock Alla Quarter Master General-spelen.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

thermopylai

Citat från: Andreas Lundin skrivet 24 september 2019 kl. 22:33:59
Allra bäst är dock Alla Quarter Master General-spelen.

Inte mycket till simulering dock om det är det man vill ha. Håller med om förslagen Wilderness War och Friedrich.

thermopylai

Och så är väl Friedrich för 3 spelare om jag minns rätt.

RobGuilliman

Tack för era tankar, speltips har noterats. Eftersom det inte handlar om en allmän brädspelsförening så är just emfasen på krigsspel viktig, därav går spel som Eclipse, war of the ring, power grid etc bort.

Vilken typ av subkategorier gällande krigsspel är däremot helt öppet.

Spel som verkar intressanta:

COIN
Friedric
Fleet (vart får man tag i detta spel?)

Någon som spelat Napoleons triumph med flerspelar-optionen?

Har likaså kollat in två-personersspel som Holdfast-serien och Blue water navy (2-personer) + ett flerspel = South china sea
Någon som har spelat dessa och har en opion på speltid och flerspelarkompabilitet?

aegneus

Kika på Britannia som fyramannaspel. 3.5  - 5 timmars speltid.

thermopylai

Fleet-serien är flera spel från Victory Games:

2nd Fleet (Nordatlanten) https://boardgamegeek.com/boardgame/4090/2nd-fleet (här finns länkar till de andra spelen också)
3rd Fleet (Karibien, Norra Stilla havet, Östersjön/Nordsjön)
5th Fleet (Indiska oceanen, tror jag)
6th Fleet (Medelhavet)
7th Fleet (Västra Stilla havet)

Ibland kanske Gulf Strike räknas med?

Utspelar sig under 80-talet, NATO vs WP till havs. Finns bara att köpa begagnade, men brukar inte vara svåra att få tag på. Prova här i detta forum, FB-gruppen brädspel säljes/köpes, eller E-Bay, Amazon.

Är medelkomplexa att lära sig och designade som tvåmanna-spel snarare än multiplayer, men går nog att spela på lag om man vill. Ni kan fördela styrkor efter ytstrid/ubåt/flyg, operationsriktning, uppgift eller länder.

thermopylai

Jag har sett Blue Water Navy spelas, och det förefaller vara ett verkligt komplext och lååångt spel.

COIN är också en spelserie med fokus på counter-insurgency. Googla bl.a. A Distant Plain (Afghanistan), Fire in the Lake (Vietnam), Liberty or Death (amerikanska frihetskriget), Cuba Libre (Castros revolt), Andean Abyss (Colombia), Falling Sky (J.Caesar i Gallien), Gandhi m.fl.

Britannia är ett utmärkt förslag om medeltid är intressant. Successors (GMT) är ett skitbra 3-4 mannaspel som är spelbart på 4-6 h, Alexanders efterträdare, 300-tal f.Kr. i Grekland och mellanöstern.

thermopylai

Oops, kom på ett till.

Napoleon (Waterloo-kampanjen, Columbia Games) går att spela på 3 inom tidsramen om man delar på britter och preussare.

thermopylai

P-O Jönsson

Gulf Strike är nog inte Fleet serien. Tar dessutom möjligtvis 4 timmar att ställa upp. Spelar det dock gärna!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards