Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Seiner Majestäts Panzerkreuzer Goeben

Startat av nielsen.filip, 5 november 2019 kl. 22:51:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

07:28


Blå markörer visar att fartygen har vattenläckor.

Fredrik H

Jag är obekant med Naval Thunder, finns det en möjlighet att se ett karaktärsblad(?) för ett skepp?  Det ska bli spännande att se hur det går för Goeben!


nielsen.filip

Citat från: Fredrik H skrivet 11 november 2019 kl. 02:01:00
Jag är obekant med Naval Thunder, finns det en möjlighet att se ett karaktärsblad(?) för ett skepp?  Det ska bli spännande att se hur det går för Goeben!

Skall fixa fram ett datablad, eventuellt med lite beskrivningar. Blir nog också en kortare genomgång av vad jag tycker om reglerna. Men nu är det jobb som gäller.  :up:

jerry

jisses.... nu ser jag .... vilket pärplattepyssel... helt underbart .... :shock: :shock: :shock: :up: :up: :up: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

nielsen.filip

Citat från: jerry skrivet 11 november 2019 kl. 11:13:05
jisses.... nu ser jag .... vilket pärplattepyssel... helt underbart .... :shock: :shock: :shock: :up: :up: :up: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tackar. Har även gjort ett gäng pansarvagnar samt en Garde Impériale-flagga. Det är kul att jobba med barnen.

Vengardo

Citat från: nielsen.filip skrivet 11 november 2019 kl. 08:49:40
Citat från: Fredrik H skrivet 11 november 2019 kl. 02:01:00
Jag är obekant med Naval Thunder, finns det en möjlighet att se ett karaktärsblad(?) för ett skepp?  Det ska bli spännande att se hur det går för Goeben!

Skall fixa fram ett datablad, eventuellt med lite beskrivningar. Blir nog också en kortare genomgång av vad jag tycker om reglerna. Men nu är det jobb som gäller.  :up:

Ska bli intressant att läsa, har själv kört Naval Thunder i form av slaget vid Rio de la Plata vilket var väldigt intressant. Matchar ganska väl situationen du kör här också.

Snygga markörer!

nielsen.filip

07:32
Med Duke of Edinburgh sänkt så siktar Goeben in sig på Warrior. På det förhållandevis korta avståndet är Goebens eldledning effektiv och flera träffar rapporteras. De brittiska kryssarnas moteld är också effektiv även om få projektiler penetrerar Goebens tunga pansar. Situation är dock väldigt kritisk då skadorna är omfattande. Troubridge är chockad och försöker nu dra sig ur striden. Breslau tar in ännu mer vatten, kantrar och sjunker!


nielsen.filip

07:36
Troubridge fortsätter bort och har nu gett upp tanken på att sänka Goeben. Istället får britterna hoppas på att slagkryssarna kan komma ikapp det skadade tyska fartyget. Goebens fortsätter beskjuta och skada Warrior. Motelden är ineffektiv på det nu längre avståndet.


nielsen.filip

07:40
Avståndet mellan skeppen växer men Goeben fortsätter träffa Warrior som trots omfattande skador fotfarande håller hög hastighet. Goeben har nu äntligen lyckats stoppa läckan, topphastigheten är trots detta kraftigt begränsad. Fartyget klarar bara hålla 15 knop.


nielsen.filip

07:44
Avståndet mellan Goeben och de brittiska kryssarna är nu nästan 15kyds. Men trots den intensiva striden är träffsäkerheten fortfarande otroligt hög för Goebens 11"-pjäser. Flera träffar rapporteras och plötsligt tappar Warrior fart, stannar och exploderar. 3 brittiska kryssare sänkta på ~45 minuter. En sänkt lätt tyska kryssare och en mycket skadad Goeben.
Striden är över!






nielsen.filip

En lite större och rörigare bild med fler klockslag:

nielsen.filip

Återkommer med utvärdering, datablad och fortsättning!

nielsen.filip

Datablad (efter stridens slut):


Om man laddar ner spelet på wargamesvault så får man med en excel-fil så att databladen automatgenereras. Bara klippa och klistra lite. Jag har själv lagt till fartygsbilden.
https://www.wargamevault.com/product/105928/Naval-Thunder-World-War-I-BUNDLE

Sammanfattningsvis så tycker jag regelsystemet:

  • är enkelt och bra
  • får hyffsat trovärdiga resultat
  • är ganska begränsat då det bara hanterar ytstrid mellan fullt upptäckta styrkor
  • har lite oklara "command"-regler
  • saknar scenarier (inga inkluderade och så tycker jag det är lite lurigt att skapa en situation som blir meningsfull att utkämpa)

Delirium

Jag gillar att röken är pärlad.  :P

Har aldrig riktigt kommit in i fartygsspel men det blir väl alltid speciellt när ett slag är fiktivt. Är väl särskilt svårt i vk1 när det finns få förlagor?
1914

nielsen.filip

Följande bok läser jag till detta. Den är mycket bra!