Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Next War Poland

Startat av Fredrik H, 8 december 2019 kl. 17:46:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

I dagarna kom en svensk rapport (Totalförsvarets forskningsinstitut) som kom fram till att Ryssland den senaste tioårsperioden skapat en förmåga att föra ett regionalt krig, den tidigare förmågan var snarare lokal. Framtidsspaningen i rapporten verkar antyda att den förmågan kommer att bevaras snarare än utökas. Jag lär mig mig sånt här på Jägarchefens blogg (http://jagarchefen.blogspot.com/). Hur som helst, det gör att att Next War Poland är i alla fall militärt tänkbart.

Jag kände mig lite blåst på Next War Taiwan, som ju slutade turn 5 utan att kinesen egentligen fick en chans. Eftersom jag ändå har reglerna till serien skapligt i huvudet så kanske jag ska spela ett spel som garanterar lite markstrider mellan pansarförband.

Jag har spelat spelet en gång förut och då vann NATO. Jag är inte säker på vad jag ska gör annorlunda den här gången, men jag kommer kanske på något under spelets gång. Med tanke på mitt hälsoläge kommer rapporten antagligen gå ganska långsamt.  Har ni några taktiska eller operationella förslag så testar jag gärna dem. 

Fredrik H

Det här är den strategiska kartan. Jag kör tactical surprise så NATO tas inte på sängen. NATO har lite tur i den slumpmässiga uppställningen och har tydligen flera kvalitetsbrigader med högkvartersresurser på plats i både Tallin och Vilnius. Det kommer att bli en väsentligt hårdare nöt att knäcka än det sannolika utfallet;  stöd från ett par bataljoner.

Som bilden visar (har ännu inte hänt) räknar jag med att ta Bornholm med fallskärmsjägare. Så länge ön hålls av ryssar får inte de starka amerikanska flottstyrkorna ta sig in genom sundet, så varje turn här är viktig. Skulle det komma in amerikanska marinförband till balterna innan dessa gett sig så kan hela operationen gå om intet.

Jag tror jag struntar i Gotland den här gången. Gotland faller utan motstånd, men det känns onödigt att ta på sig det respektingivande svenska flygvapnet när man redan är i krig med NATO. Den svenska armén har inga brickor alls, flyget har fyra stycken Gripen-brickor. Vi har tydligen mediokra piloter men bra förmåga att slåss på stora avstånd. Jaja.

Fredrik H

Polen. Där det händer.  Ryssarnas (och vitryssarnas) framryckning i Polen syftar egentligen bara till att skapa en buffert till det egentliga målet, som är att ta tillbaka Baltikum. Polen har en respektingivande armé, dom har fattat att det kan bli skarpt läge igen.  USA har 82nd Airborne och en pansarbrigad på plats, samt en del flyg. NATO har inte ens beslutat sig för om dom ska ingripa eller titta på.

Det är intressant att titta på brickorna. Polen har en riktig armé. Om man känner sig sur över att Sverige sågas så är det väl ingenting mot hur man skulle känna sig som tysk. Vad hände? Dom har några få brickor med okej eldkraft och medioker moral. På åttiotalet var dom NATO:s ryggrad i Europa, under WW1 och WW2 slogs dom i många år mot enorma mängder fiender. Intressant som sagt.

Designern verkar onekligen ha uppfattningen att amerikanska soldater och amerikansk materiel ligger långt för alla andra. När resten av de inblandade har 5 och kanske 6 i moral har jänkarna 7 och 8. Dom bästa övriga  pansarbrigaderna har 5-4-8 men amerikanska mek-brigader har 7-7-8. Det kanske är korrekt, men jänkarna känns verkligen som tämligen överlägsna.

Turn 1 har flera intressanta val för ryssen. Han måste ta Baltikum så snabbt som möjligt, men avdelar han för mycket dit hinner NATO samla sig och organisera försvar och motanfall alldeles för lång österut. Sist jag spelade så var det i luften som NATO till sist vann. Jag tänker i alla händelser ösa missiler på alla flygbaser som finns. Utan ett starkt flygskydd är NATO mer sårbart. 

aegneus

Jag tyckte du skulle besätta Gotland bara för att, men såg att du redan valt bort  :P

Strv102r

Har funderat på detta men valt bort det, till stor del på grund av det lite väl amerikanska perspektivet. Men viktigare är ju att det funkar att spela?
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Flygläget från start. NATO har ett Awacs-övertag och läskigt mycket flyg för att bli överraskade i ett anfall. Vi får se hur det går. I mitt senaste parti var det flyget som vann kriget åt NATO. Det är också anledningen till att Gotland får vara ifred (Putin låter emellertid hälsa att om Bornholm tas tillbaka av NATO kan han överväga att ta Gotland, som i spelet bara försvaras av lamm och lammungar).

Strv102r

"Lamm och lammungar"

Du har koll på dialekten!

:up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Anfallet inleds i fint väder under brytningen mellan vår och sommar 2020. Efter en period av lågintensiv krigföring i gråzonen så inleder ryssarna  med att genomföra omfattande och samordnade sabotageinsatser mot NATO:s radar och kommunikationsnät. Två fallskärmsjägarbrigader erövrar Bornholm och stödfunktioner flygs snabbt in.

Stora delar av NATO tas med överraskning och det kallas till krismöte för att se om Artikel 5  kan aktiveras. Flera NATO-länder är tveksamma (slog en 1:a) så man kan inte besluta sig riktigt än. US/FR/UK/GE och Polen tar emellertid strid om luftrummet. Danska F-16 dras också in då de råkar vara på på BALT-OP-uppdraget just nu. Sverige grupperar två J39 till Gotland (ja jag är lite bitter).

Samtidigt bokstavligen regnar det ner missiler och kryssningsmissiler över flygfält över nästan hela Polen. Tre flygfält totalförstörs och många polska flygplan sprängs redan på marken. Kanske ännu värre är att ett betydande del av NATO:s transporthelikoptrar slås ut. NATO har många helikopterburna förband som kanske blir tvungna att nyttja apostlahästarna. 

Amerikanska specialförband lyckas hämnas något då deras spaningsinsats gör att kryssningsmissiler slår ut ett av Kaliningrads värdefulla S-400-förband. Amerikanska stealth-bombare  sänker ett par ryska skepp utanför Bornholm. Ryska ubåtar stänger dock av zonen runt ön för NATO-transporter.

I luften har ryssarnas numerära övertag effekten att de vinner air advantage, den lägsta formen av överläge. Viktigare då är att deras radarnät är skapligt intakt så de ryska CAS-insatserna tenderar at komma igenom.

Fredrik H

Stöten in i Baltikum går förstås längs tre linjer. Från Kaliningrad stöter en stark styrka direkt mot Vilnius, där bland andra brigaden Iron Wolves (?) och franska fallskärmsjägare står för motståndet. Trots massivt övertag i flyg och artilleri under två attacker så faller inte Litauens huvudstad. Fransmännen, som varit försvarets ryggrad, nöts däremot ned, vilket ökar NATO:s vilja att engagera sig i striderna.

Lettland fick en svårare uppgift. Inga NATO-förband var på besök så  Riga föll tämligen snabbt. Märkligt nog mobiliserade en stor grupp bataljoner i skogarna norr om Riga, så upprensningen är inte riktigt klar i alla fall.

Den svåraste nöten var på pappret Tallinn.  Holländska elitförband med stödfunktioner var på plats, och staden gick inte att nå förrän framförliggande områden rensats. Striderna kring Tallinn blev mycket hårda. S-400 skyddet gjorde att NATO inte kunde få in flygstöd, men staden håller ut i hårda strider. Alla ryssarnas fyra replacements går till att bygga upp förband som skadats i striderna runt Tallinn. 

Det är viktigt att rensa Baltikum snabbt. Alla de styrkor som jag lettiska partisaner i skogarna är högkvalitativa förband som inte stöter in i Polen, där motståndet fortfarande är svagt. Att veta vilken uppgift som kräver vad känns som ett av spelets svåraste  och viktigaste avvägningar,

Fredrik H

Polen delas in i två operationsområden; ett i den södra delen där Vitryssland kastar in två mekaniserade divisioner med starkt artilleriunderstöd och det andra området (nästa bild) utgår från Kaliningrad. I mittt förra parti stångade jag mig blodig mot Bialystok (urban terrain) och valde nu en sydligare anfallsriktning.  Vitryssarna lyckades mycket väl, man erövrade staden Podlaski, rensade den och lyckades utplåna en polsk mek-brigad och skada en annan. Artilleriet och överraskningen visade sig avgörande.

Nu har man möjlighet att slå norrut mot Bialystok, slå snett västerut för att söka samband med ryssarna eller kanske till och med hota Warszawa. Problemet är att de har kraft för max en kraftriktning om de inte förstärks. Polackerna siktar in sig på att etablera en linje som håller fram tills förstärkningar dyker upp. Om nu NATO;s politiker bara kunde ta och besluta sig för att det är krig och inte bara en oacceptabel politisk utmaning eller nåt.

Fredrik H

Den nordliga anfallsriktningen.  Längs kusten så hindrar varken flyktingar eller terräng den ryska framstöten. En polsk mek-brigad slås ut och ytterligare en kastas tillbaka  skadad. Den lilla staden rensas och underhållslinjen är öppen. Anfallet rakt söderut går också bra, men här stoppas man upp i upprensningsoperationer. Söder om den anfallsriktningen har 82nd AB grupperat. Det kan bli en tuff nöt att knäcka, men ryssarna kommer att ha initiativet även nästa turn, så med möjlighet att välja anfallsmål och stridsintensitet så är det inte omöjligt.

Polen är i desperat behov av att NATO fullföljer de åtaganden alliansen åtagit sig. Polen mobiliserar (många replacements) men det kommer inte att räcka på långa vägar. NATO:s artikel 5 kräver att man slår 11 eller mer på en D10. NATO hade +7 men slog en en etta.

Duda svär så det osar och undrar var Macron och Merkel sysslar med. Merkel menar att snart så schaffen wir das, men Erdogan vill gärna köpa billiga s-400 och tvekar lite. Det finns många viljor i en stor allians.

Vitryssland är en långt villigare allierad, detta inte minst eftersom dom uppskattar att ha plusgrader inomhus på vintern.

Dags för turn 2.

Fredrik H

Turn 2 startar med att Ryssland skaffar sig air superiority. De amerikanska hangarfartygen skulle vända på luftstriderna men de är för lång borta. Båda sidor tar förluster i striderna och jag noterar att ryssarna bara får läka upp ett begränsat antal modeller. Det kommer att påverka kommande turns luftstrider ordentligt.

Ryssarna fortsätter att kryssningsmissilsbomba flygfält och skicka in alla specialförband mot radarstationerna. Jag har hamnat i ett läge där spec-ops alltid riktar in sig mot detection (radar)-systemen för jag uppfattar det som effektivast. Har någon andra idéer tas dom tacksamt emot, jag gillar inte när jag tror nig hittat koden så att säga. 

NATO angriper också radarnäten, men ryssarna har än så länge större resurser att reparera dem. Putin har planerat sitt krig väl.

Fredrik H

Den vitryska sydfronten utvecklas på ett intressant sätt. En mekaniserad division slår rakt norrut och anfaller Bialystok med starkt flygunderstöd. Man ska slå lågt på en D10 och vitryssarna slår en nolla! Det innebär att polacken måste backa om han inte slår under sin kvalitet. Han har 70% chans att klara det (0-6) men slår såklart en sjua - staden faller! Däremot lyckas de framgångsrika anfallarna inte riktigt röja upp bland stadens poliser och hemvärnsmän, storstäder är svåra att säkra. Oaktat detta så präglas det nya medaljer i Minsk.

Polackernas svar låter inte vänta på sig. med stöd av ett amerikanskt kavalleriregemente slår man tillbaka och skadar en brigad ur vitryssarnas andra division.  Vitryssarna kommer att få det svårt mot ett ordentligt motanfall. 

Enligt en anekdot ska en tysk general under ww1 kallat alliansen med Österrike-Ungern som att vara fastkedjad med ett lik. Vissa ryska generaler börjar förstå liknelsen. Operationsområdet behöver ryska förstärkningar för att stagas upp. Suck...

Fredrik H

Anfallet från Kaliningrad-riktningen når blandade resultat. Raketartilleri och attackhelikoptrar stöder två hårda attacker av pansar, mek och fallskärmsjägare mot city-rutan nära kusten. Den amerikanska mek-brigaden nöts ned fullständigt men till priset av det dubbla antalet ryska steps. Staden hålls nu av polacker, vilka saknar amerikanarnas eldkraft och utbildningsnivå. Vi får se hur det går.

Stöten rakt söderut har knappt rört sig, men det beror på att man nu rensat två stadsområden så att underhållet  går friktionsfritt.

Ryssarna får i slutet på turnen betydande förstärkningar. Först en hel armé (fem starka brigader  plus tre art-brigader). Dessutom kommer det att komma starka förband från Baltikum i takt med att striderna där avtar. Det är intressant att fundera på var dessa förband ska sättas in. Mitt sovjetiska jag vill sätta in dem där det går framåt, men var är det? Målet är ju lite oklart, skaffa en buffert för framtida förhandlingar.

Fredrik H

I Baltikum så är det lite proppen ur för ryssarna. Både Estland och Litauen kapitulerar. De lettiska bataljonerna kämpar för allt tygen håller och binder upp ryska förband ytterligare några dagar. Framgångarna medför två positiva effekter; dels frigörs en hel del förband för insatser i Polen (och kanske på Gotland om general Anders får bestämma). Dessutom kan rysssarna räkna in så många VP så de får ytterligare en turn med ryskt initiativ. För de som inte spelat serien kan jag säga att det medför flera viktiga fördelar, man får gå och anfalla fler gånger än motståndaren.  Det är en i mitt tycke bra mekanik som skildrar betydelsen av operationellt tempo.

Baltikum erövrades alltså på en vecka av det jag bedömer är runt halva den ryska styrka som startar spelet. Om det är rimligt eller inte för kunnigare människor än jag bedöma, men lite dystert är det allt.

NATO lyckas äntligen inse att det är något slags väpnad konflikt som pågår  och aktiverar artikel 5 - det är nu krig mellan NATO och Ryssland/Belarus. Brittiska och kanadensiska förband aktiveras snabbast och anländer i Tyskland.

I Sverige gör man en modern tolkning av affischerna som säger att en svensk tiger

Dags för turn 3 (dag 7-9).