Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Replay av Next War Poland

Startat av Fredrik H, 8 december 2019 kl. 17:46:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

F-n åsså! Måste man köpa det här också?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Japp. Men det började bli slutsålt hos de flesta svenska butiker när jag letade mitt ex.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Fredrik H

#17
Håll i stålarna ett tag till. Jag läste någonstans att han jobbar på en andra utgåva med extra kartutrymme och med den nya ryska OOB:n som tydligen är markant annorlunda mot den i spelet. Det ska vara så pass mycket nytt så att ett update kit ska tryckas för oss som redan har den första utgåvan. 

EvilSpook

Citat från: Fredrik H skrivet 13 december 2019 kl. 14:03:48
Det ska vara så pass mycket nytt så att ett update kit ska tryckas för oss som redan har den första utgåvan. 
Suck - man hinner ju inte spela grejorna innan det blir inkompatibelt och man tvingas uppdatera.
Det är ju för tusan analoga spel ....
:o

//EvilSpook


Vengardo

Citat från: Fredrik H skrivet 12 december 2019 kl. 13:54:21

Jag har hamnat i ett läge där spec-ops alltid riktar in sig mot detection (radar)-systemen för jag uppfattar det som effektivast. Har någon andra idéer tas dom tacksamt emot, jag gillar inte när jag tror nig hittat koden så att säga. 

NATO angriper också radarnäten, men ryssarna har än så länge större resurser att reparera dem. Putin har planerat sitt krig väl.

Helt sant att det är väldigt effektivt att nita motståndarens luftlägesbild, svårt att få in både jakt och LV-robot då. Något som jag tycker brukar vara ekonomiskt är att nyttja specialförbanden till att lasermåla, på så vis slipper man negativ Raid-modifier mot deras chans att klara exfiltrationen. Om jag minns rätt så kan US och möjligen några NATO-länder göra detta helt riskfritt, det ger då +2 på slaget för fjärrbekämpningen. Även ryssarna har +2 men lite svårare med urdragningen av specialförbanden. I andra spel i serien brukar "non-allied" endast ha +1 vilket gör det lite mindre attraktivt.

Kryssningsrobotar skulle jag spara till hangarfartygsgrupper och för att påverka sjöförflyttningar, för svårt att få nån effekt mod ADF tracks tycker jag. Ballistiska kan nyttjas hyfsat effektivt (beroende på terräng) mot målade HQn och flygbaser. De får ej användas mot ADF tracks.

Mimer

#20
Intressant rapport, ser fram emot fortsättningen.  :up:

Citat från: Fredrik H skrivet 12 december 2019 kl. 13:54:21
Ryssarna fortsätter att kryssningsmissilsbomba flygfält och skicka in alla specialförband mot radarstationerna. Jag har hamnat i ett läge där spec-ops alltid riktar in sig mot detection (radar)-systemen för jag uppfattar det som effektivast. Har någon andra idéer tas dom tacksamt emot, jag gillar inte när jag tror nig hittat koden så att säga. 

I det senaste NW-parti jag körde (NW: India-Pakistan) använde båda sidor, såväl Indien/USA (undertecknad) som Pakistan/Kina (Vengardo) vad jag minns ofta specialstyrkorna mot just radarnätverken.

Dock förekom även ett flertal andra varianter, bl.a. insatser mot Supply depots (ack så viktiga) samt även att jänkaren i allt högre grad inriktade sig på att spana och understödja flygangrepp genom att peka ut lämpliga mål åt den ständigt ökande skaran amerikanska bombplan, något spelkonstruktören anser att amerikanska specialtrupper kan göra i stort sett riskfritt, vilket gör det otroligt effektivt då de kan göras om och om och om igen...

Ett annat användningsområde är att lokalisera mål för flygangrepp för den som ej har flygherraväldet och ej kan nyttja flygspaning. Detta fungerar även utmärkt för kärnvapenattacker, vilket en indisk pansardivision som trodde sig vara säker bakom linjerna bittert fick erfara.

I ovan nämnda parti flög också alla kryssningsrobotar mot markmål av olika slag, framförallt flygfält i krigets startskeende, men det är knappast konstigt med tanke på att sjöstrider inkluderas alls i det spelet.

Mimer

#21
Citat från: Fredrik H skrivet 13 december 2019 kl. 14:03:48
Håll i stålarna ett tag till. Jag läste någonstans att han jobbar på en andra utgåva med extra kartutrymme och med den nya ryska OOB:n som tydligen är markant annorlunda mot den i spelet. Det ska vara så pass mycket nytt så att ett update kit ska tryckas för oss som redan har den första utgåvan.  Har du vägarna förbi den kungliga huvudstaden får du gärna låna mitt ex när jag är klar Ola.

Det kommer vad jag förstår även - eller framförallt? - som supplement nummer tre (https://twitter.com/Toadkillerdog/status/1190000453137907716), vilket de gjort för - dock avgjort mindre - uppdateringar av tidigare spelen i serien, samt med andra tillägg och alternativa regler (såsom cyberkrigföring).

De skickar även med uppdaterade blättar för flygplan m.m. för äldre spel med det senaste i serien. De lär dock knappast skicka med en uppdaterad karta till NW: Poland i Kina-Vietnam-spelet som är på gång.

Fredrik H



Turn 3 så skiftar situationen i luften. NATO får air advantage, noterbart är att båda sidor tar stora förluster i luftstriderna. Det kan spela mindre roll än man tror, om radarstationerna är tillräckligt skadade så är det ändå svårt att få jaktflyg i tid till berörda ställen. Det är en för spelet typisk grej; det finns ofta flera dimensioner av varje problem.

Men detta i åtanke ger sig de ryska specialförbanden på NATO:s radarförmåga - med blandade resultat. Man lyckas skada kommunikationsnäten, men till priset av stora förluster.

Kan här kommentera (och tacka) både Mimer och Vengardo för input gällande SOF.  Jag använder SOF ungefär som ni, även om jag sällan skjuter på fartygen (sjöreglerna är så abstrakta så det kittlar mig inte på rätt ställe att engagera mig där). US SOF för att göra targeting känns nästan OP-bra, det blir nästan givet så fort luftherraväldet säkrats.

Nästa turn kommer att bli tung för ryssarna, många av deras jaktplan ligger nu i aborted-boxen och kommer inte vara operativa på flera dagar.

Fredrik H



Baltikum börjar tömmas på ryssar, förutom dom som jagar lite bittra letter i skogen. Jag lärde mig i mitt förra parti att jag inte får tömma området helt. Den amerikanska marinkåren har långa armar och till och med helikopterburna spanjorer kan få för sig att landsättas på ställen som ännu inte slagit igenom som semesterorter.

Jag kommer att behålla en förstärkt division eller liknande, mest för att kunna fördröja en landstigning. Putin planerar inte att bygga Östersjövallen.

Fredrik H



På den så kallade sydfronten händer det många intressanta saker. Ett polsk spaningsförband hotar supplydepån (nere till höger på kartan) vid vitryska gränsen och den blygsamma rörelsen tvingar hela den vitryska divisionen att omgruppera bakåt. 

Däremot rensas Bialystok och den divisionen är nu redo för offensiva operationer. I anfallskraft är den dock mjukare än muffins och den behöver vänta in ryska förstärkningar - som är på väg! De tre stackarna (på engelska alltså, det är inte synd om dom alls) norr om Bialystok är ryska förband som anlänt från Baltikum. Rommel är på väg!

I norra kartkanten ser man en stor grupp ryska förband med blåa markeringar. Det är den starka förstärkningsarmén, som tyvärr kör fast i båda sina sina upprensningar av city-områden. När det är klart kommer dom i princip öppna upp en ny anfallsriktning  som NATO kommer att få det svårt att täcka upp.   Just nu finns det ett kavalleriregemente ( i och för sig US 2nd Cav) för att stoppa hela armén. 

Fredrik H



I norr har vi fått något som påminner om Polens Verdun. Den lilla staden Paslek (felstavat) längs huvudvägen vid kusten anfalls och anfalls igen utan att falla. Flyg och helikoptrar kastas in i drivor samtidigt som raketartilleriet skjuter salva efter salva. Båda sidor tar förluster men polackerna vägrar att backa. Flyktingströmmarna gör att ryssarna inte kommer runt staden, men dessa börjar sakta avta i omfattning. Putin påpekar syrligt för sina generaler att det inte är helt okej att ha NATO:s förband så nära kärnvapenarsenalerna i Kaliningrad. Om generalerna inte löser uppgiften finns det andra jobb dom och deras familjer kan få.

I anfallsriktningen söderut  har jag gjort mig skyldig till två misstag som jag egentligen bara skyller på amerikansk hybris. Två US-brigader ur 82nd AB håller höjden framför den ryska anfallsriktningen. Äh. två airborne-brigader i okej terräng med HQ-stöd - nemas problemas eller hur?! Ryssarna stöter söderut. Jaha, då kollar vi terräng -tabellen...
Pansar dubblar mot inf och mek är x 1.5! Båda sidor kastar in allt de har  , ryssarna slår mediokert och tar skador på sina förband, men båda de amerikanska brigaderna flippar/skadas! Eftersom ryssarna har initiativet så får bara NATO-förband med kvalitet 6 och som INTE är i ZOC röra sig. Inga förstärkningar kommer till jänkarna vid Little Big Horn. Ryssarna laddar för nästa attack.

Innan den går av stapeln är det en Strike-fas. Nu får vi in ett helt nytt moment i striderna. Amerikanska stealth-bombare (B-2) och B-52:or kastas in i respektingivande mängder och de kraftfulla bombplanen lyckas med bedriften att helt förstöra båda de ryska högkvarter som leder anfallen. Det innebär ett stort avbräck inför anfallet. Ryssarna vill inte vara sämre, de samlar ihop varenda Su-24 mellan Rostov och Murmansk och lyckas slå ned det amerikanska HQ:t så att det inte kan bidra i striden.
Ungefär då noterar jag att det blåvita HQ:t nära bildkanten kan bidra med fem i stridsvärde till alla NATO-förband UTOM amerikanska. Jaha. Anfallet går av stapeln, det går sådär men en amerikansk brigad slås ut och den andra retirerar. Det måste fram tunga förband till den här sektorn, annars kommer 82nd utplånas. Det är en brittisk mek-brigad på väg, men ska den till Warszawa eller rädda jänkare? 

Dags för turn 4.

Elias Nordling

>Putin planerar inte att bygga Östersjövallen.

Befäst Litorinavallen! :-D
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Nisse

Nagelbitande :up: Har inte upplevt nått så spännande sedan Professor Drövels hemlighet på tv 1980.

Fredrik H

Litorinavallen fick jag i min generande okunskap googla (Putin nickar eftertänksamt till ditt förslag), men professor Drövel var ju ändå bland det mest dramatiska jag kan minnas från lågstadiet! Hoppas mitt parti inte slutar i samma anti-klimax bara - ett ägg. Verkligen? Var det verkligen toppen på norskt manusskrivande 1980?

Nåväl, tillbaka till krigandet. 

Fredrik H



Jag vet att det finns kraftdamms-byggande som går fortare än mitt rapportskrivande, men sådan kan tillvaron nu en gång vara.

Turn 4 var contested, vilket innebär en kortare turn utan speciella fördelar för endera sidan.

Turn 4 bjuder ryssarna på ett intressant dilemma. Jaktflygsläget ser ut som ovan. NATO har både AWCS- och numerärt övertag. Ryssarna avstår från att utmana NATO i luften för att kunna bli något av ett hot nästa runda. Istället använder man alla spec-förband för att slå ut NATO:s radarsystem. Då kan man kanske ändå få in attackflyg i striderna. Alternativet skulle kunna innebära svåra förluster som de helt enkelt inte har förmåga att återbygga. Turn 4 kan tyckas tidigt att börja se allvarliga problem för att upprätthålla intensiteten i flygstriderna, men å andra sidan är det två veckor in i konflikten. Jag undrar hur många missiler vi skulle ha kvar till våra Gripen efter två veckors strider (eller plan heller för den delen).

NATO bjuds alltså på air supremacy den här rundan. Det fick vissa konsekvenser i strike-fasen. Amerikanska bombplan kunde härja ganska fritt och valde att slå ut det ryska högkvarteret på Bornholm och angripa ryska flottenheter i västra Östersjön. Marinkåren är sugna på en landstigning...

Dessutom slår man mot flygfält och högkvarter. USA har många bombplan. Många och bra. Ryssarna svarar med att försöka stoppa den växande marina närvaron NATO etablerar runt Bornholm, huvudsakligen angriper ryssarna med kryssningsmissiler. Flera amerikanska fartyg träffas och pressas tillbaka till hamnområdet i kring Kiel.