Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Next War Poland

Startat av Fredrik H, 8 december 2019 kl. 17:46:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Mimer

Fortsatt intressant läsning, ser fram emot slutkampen (känns som en korrekt benämning på något vis, då både tyskar och båda sortens ryssar ingår bland blättarna).  :)

Citat från: Fredrik H skrivet 19 december 2019 kl. 01:40:16
Här har NATO nu ett akut problem man inte trodde ett par dagar tidigare. Styrketillväxten går alldeles för sakta och består lite för ofta av lätta förband. Dom är säkert jättebra på att jaga talibaner, men ryssarna har attackhelikoptrar, stridsvagnar och raketartilleri. Generation kill har fått sig en reality check!

Vilket föranleder frågan: kör du med den alternativa regeln (16.4) som simulerar just detta genom att reducera ER för allt utom Clearing operations?

Detta påverkar dock hela NATO-sidan och inte bara "Generation Kill" i snäv bemärkelse.

Fredrik H

Citat från: tinG skrivet 29 december 2019 kl. 23:36:21
Citat från: Fredrik H skrivet 28 december 2019 kl. 21:54:58
...//Det öppnar för att jänkarna får köra in hangarfartyg i Östersjön, vilket man speltekniskt såklart gör, men om ni känner någon US-Navy officer får ni gärna fråga om dom skulle bada med sina hangarfartyg i det badkar som vårt lokala hav utgör. Jag tillåter mig att tvivla å det utförligaste...//...

Hej Fredrik,

Detta har faktiskt tagits itu med i Supplement #2

Citera
13.0 Naval Affairs

13.1 Naval Units & the Baltic Sea
These rules should be used for Next War: Poland.

Design Note: In general, I don't like to put a straight-jacket on players; I prefer to let the rules teach the lessons. Continued play has proven that I missed the mark a bit in this instance, and players don't hesitate to enter their carriers from the North Sea into the Baltic. The incen- tives not to do so, such as the submarine sorties, are not as deadly as they should have been. The idea was to make it more likely that a CVN would be eliminated. In retrospect, it needs to be a little deadlier to operate in the Baltics overall. So, here you go:

13.1.1 Strikes
Apply an additional –2 DRM to Cruise Missile, Naval, and Air Strikes vs Naval Units in any Baltic Sea At Sea or Inshore Box.

13.1.2 Submarine Sortie
Apply a –2 DRM to any Submarine Sortie attack.

13.1.3 Aerial Refueling
To help compensate for likely not wanting to move a carrier into the Baltic Sea, and to get the carrier air wing in to the fight, Medium range air units based on a carrier in the North Sea can fly all missions. When doing so, halve their Air to Air, Combat Support, and Strike ratings (round up).

13.1.4 EA-18Gs
When these units fly Wild Weasel missions against the Air Defense Track from the North Sea, they incur an additional +2 DRM.

13.2 Naval Units as SOF Targets
In any Series game, when Naval Units are in Port, they may be the target of an SOF Raid. The terrain of the Port determines the appropriate row.

Tack och bock, jag har inte köpt några supplement men det är kanske värt att göra trots allt. De regler han föreslår är alla vettiga. Eftersom reglerna kring Bornholm är så hårda så har NATO i allmänhet ett så markant övertag i fartyg och flygplan när ön väl återerövras att hotbilden enligt  RAW är i det närmaste obefintlig. 

Fredrik H

Citat från: Mimer skrivet 30 december 2019 kl. 18:42:10
Fortsatt intressant läsning, ser fram emot slutkampen (känns som en korrekt benämning på något vis, då både tyskar och båda sortens ryssar ingår bland blättarna).  :)

Citat från: Fredrik H skrivet 19 december 2019 kl. 01:40:16
Här har NATO nu ett akut problem man inte trodde ett par dagar tidigare. Styrketillväxten går alldeles för sakta och består lite för ofta av lätta förband. Dom är säkert jättebra på att jaga talibaner, men ryssarna har attackhelikoptrar, stridsvagnar och raketartilleri. Generation kill har fått sig en reality check!

Vilket föranleder frågan: kör du med den alternativa regeln (16.4) som simulerar just detta genom att reducera ER för allt utom Clearing operations?

Detta påverkar dock hela NATO-sidan och inte bara "Generation Kill" i snäv bemärkelse.

Nix, jag tycker det är en hård och dessutom svårbedömd regel. Jag förstår att NATO huvudsakligen inriktat sig på andra uppgifter under en tid, men jag kan inte rakt av säga att alla ryska förband i Ryssland skulle vara markant bättre på den strid som simuleras. Intressant fråga, men som svar på frågan blir det alltså nej, NATO har fått behålla sina ER-värden.

Fredrik H

Turn 7 är en turn då ryssarna faktiskt försöker utmana i luften. Tärningsmässigt går det skapligt, men 17 mot 1 i återstående jakt är inget segerrecept för Vladimir. Den enda metoden, som faktiskt funkar skapligt, är att sätta in alla specialtrupper som finns på att sänka NATO:s radarnät så man slipper bli upptäckt. Eftersom NATO:s AWAC:s-övertag är maximala fyra är det ändå rätt modigt att chansa, men ibland kommer dom igenom.

Måste också säga (eftersom reinforcements kommer i slutet på varje turn) att NATO drog en  märklig mix av variabla förstärkningar i slutet på turn 6. I luften drog jänkaren två stealthplan. Dom är mördande effektiva och inte precis vad ryssen behövde. På marken blev det tvärtom. NATO fick dra fyra markbrickor, det kan bli vad som helst. Är det en reguljär brigad kommer även divisionshögkvarteret inrullande. NATO behöver folk. Förtvivlat.

Då drar dom (trumvirvel) tre spec-ops-brickor och en spansk mek-brigad! Men vad ända in i moster Agdas &%¤#! Man kunde fått brittiska pansarbrigader eller italienska mek-brigader med högkvarter men nej, istället får vi typ motsvarande 12 stycken snaggade holländare med sexpack som kan peka ut saker med laserpekare! Vi saknar inte såna, vi saknar en köttmur framför Wisla! Nåväl.

Strike-fasen går okej för ryssen och NATO:s radar förstörs i samma tempo den byggs upp. Snart är nog emellertid spetsnäsorna slut bara. NATO slår fenomenalt dåligt i sina attacker och lyckas egentligen bara med en andra sak; att slå ut det kanske mest hotfulla ryska högkvarteret. Den ryska flottans hamnar i Kaliningrad är numera förstörda så den ryska flottan har smugit sig norrut. Den har ingen möjlighet att utmana sin fiende.

Fredrik H

En helhetsbild över operationsområdet. Det jag kallat sydfronten har kallnat betänkligt. Ryssarna har offrat några av sina förtvivlat få supply-poäng och byggt upp ett högkvarter, men det finns inget offensivt tryck kvar eftersom vitryssarna saknar ledning (utom politisk sådan får man förmoda).  NATO var ju på väg att bygga upp en brittisk-polsk-spansk motstöt i regionen, men den fick nu avbrytas eftersom utvecklingen i resten av Polen krävde akuta förstärkningar (ja utöver mina 12 vältränade holländare då - inget ont om dem).
Spanjorerna slet sitt hår för av de inte fick visa hur modiga de var med sitt svärd och sin cape... De omdirigeras norrut och kommer förstärkas med divisionens andra brigad. Om inte situationen i söder hettar till kanske det inte blir bilder därifrån varje turn. En polsk brigad tog tillbaka en stad vitryssarna utrymde.

Fredrik H

Där det händer! Fem ryska angrepp genererar hiskeliga förluster på båda sidor, men ryssarna förlorar klart mest (svårt att lyxa till det med +6 på varje anfall på grund av alla AH-64:or och attackplan som ständigt ställer till det). Två polska städer är nu tydligt inringade och i striderna så utplånades två(!) amerikanska AB-brigader! Donald skriker sig hes, CNN och FOX-News skyller på varandra och Merkel proklamerar att de luftlandsatta militärförbandens  tid är förbi. Ryssarna är nu nära sitt genombrott.

I väster så motanfaller NATO och återtar en stad som hålls av skadade ryska jägarförband. Det bäst ledda förbandet i återtagandet av staden är den danska mek-brigaden! Nordens hittills enda insats i kriget är i alla fall framgångsrik, men förbandet skadas. Wislas nordliga del känns ni säkrad.

Ryssarna ser starkare ut än vad dom är. Det är väldigt många förband som är flippade, en kollaps skulle i teorin kunna komma ganska snabbt. Om det det bara fanns några trupper som anföll dem...

Fredrik H

I Östersjön dominerar NATO fullständigt. Jag överväger att besätta Gotland, men inser att det inte behövs för att kunna landstiga. Frågan är ju bara var man ska landstiga? Ryssarna har bevarat ordentligt med eldkraft och MC kanske är stöddiga men de har inte riktigt eldkraft att mäta sig med fullstarka mekaniserade divisioner. Här gäller det att vara försiktig. Men NATO behöver VP för att vinna, i nuläget är det ryssarna som har ett poängövertag (som inte kommer att hålla i sig tror jag).

Alla turns är nu contested. Ingen sida får ett poängövertag som gör att man får initiativet. Skulle ryssarna få initiativ bara en turn till skulle de vinna spelet tror jag, men det klarar dom inta av att få. Snyggt balanserat.

Hade situationen i Polen varit stabilare hade NATO kunna bomba sig i land i Baltikum, men de resurserna finns inte än. Det är alltid roligt när spel tvingar en till intressanta avvägningar och val. Dags för turn 8.

Elias Nordling

CiteraTack och bock, jag har inte köpt några supplement men det är kanske värt att göra trots allt.

Ja visst känner man att en sjätte och en sjunde plats att leta efter en viss regel som upphäver en annan regel är precis vad det här systemet behöver?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 31 december 2019 kl. 08:51:27
CiteraTack och bock, jag har inte köpt några supplement men det är kanske värt att göra trots allt.

Ja visst känner man att en sjätte och en sjunde plats att leta efter en viss regel som upphäver en annan regel är precis vad det här systemet behöver?

Spelsystemets allra största svaghet
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

CiteraSpelsystemets allra största svaghet

No kidding!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mimer

Citat från: Elias Nordling skrivet 31 december 2019 kl. 08:51:27

Gillar NW-serien skarpt, men flera saker kunde gjorts annorlunda när det gäller reglerna. De borde ha skippat uppdelningen i Basic och Advanced rules och bara kört med ett enhetligt grundsystem (advanced, med basic-reglerna tappar systemet mycket av det som gör det intressant, samt att supply-reglerna i grundversionen är usla.) och sedan lagt till övrigt som rena optional rules eller motsvarande (som det ju redan finns ett gäng av).

Sedan skulle givetvis tydligare formuleringar och grundläggande bättre layout och struktur i regelböckerna och scenariohäftet, framförallt för att minska bläddrandet på flera olika ställen, också hjälpa till avsevärt.

Fredrik H

Håller med om allt ovanstående, samtidigt som det finns något väldigt intressant under all röra. Jag kan helt uppriktigt säga att jag nog uppskattar spelet mer solitärt än FTF eftersom regelmissar spelar mindre roll när jag sitter ensam på kammaren. Jag har nu spelat två av spelen på relativt kort tid och slår fortfarande efter regler under varenda turn, ofta flera gånger. Med detta sagt så är det ytterst få regler jag egentligen inte gillar. Det är tämligen unikt på det sättet. Men jag har samtidigt spelat alla spelen i serien, om än inte alltid till slut.

Jag kommer säkert köpa Next War Vietnam även om jag hellre skulle vilja se en analys av den militära balansen i Mellanöstern. Jag skulle gilla att titta på turkiska, saudiska och iranska brickor mer än vietnamesiska.

Fredrik H

Turn 8. Boris håller tal via BBC;  Vad vi ser är inte slutet på början. Det är heller inte början på slutet. Det är slutet på slutet.

Ryssland skickar inte upp ett enda jaktplan, NATO dominerar stort. Trots att de ryska spec-trupperna har fortsatta framgångar med att förstöra radarnäten så är nu 90% av spec-trupperna eliminerade. Det är ohållbart. Ryska raketartilleriangrepp är överraskande effektiva i Strike-fasen, men det går inte att mäta med NATO:s framgångar.

NATO:s bombflyg utplånar två ryska högkvarter och en artilleribrigad. Dom har inte ens tur, det är ett normalutfall. Ryssarna har resurser att bygga upp ett HQ - en gång i resten av spelet! Fortsätter NATO den här taktiken är alla ryska HQ på kartan borta innan spelet är avslutat. Nu pratar vi om ryssar här, dom kommer ju att anfalla ändå, men vi får se hur länge det känns meningsfullt att fortsätta. Än så länge leder Putin på poäng.

Fredrik H

Den södra fronten lever upp när NATO drog undan styrkor i slutet på den förra rundan. Med hjälp av artilleri så lyckas ryssar och vitryssar erövra staden man anfallit så många gånger. Den polska pansarbrigaden viker, Putin jublar! Men dessvärre lyckas man inte riktigt rensa staden och en spansk-polsk motstöt utplånar en brigad och ringar in de tappra ryssar som fortfarande håller på med rensningsaktioner... Nu står det en skadad vitrysk jägarbrigad som enda försvar av Urban-hexen Bialystok. Hm.

Den spanska pansarbrigadens första insats blir alltså en strålande insats, en nedgjord brigad och två inringade brigader! Polen kan lita på sina katolska bröder.

Det här frontavsnittet har gått från att vara ett hot mot Warszawa, sedan ett skapligt balanserat avsnitt till ett blödande magsår för ryssen. Putin skyller på Minsk. Någons fel måste det ju vara?! 

I kartans övre del ser vi en brittisk-amerikansk motstöt som utplånat en rysk mek-brigad och nu hotar art-grupperingar. Hm.

Fredrik H

Här på nordfronten sker det som vanligt mycket. Ryssarna lyckas erövra och rensa alla tre rutor de gav sig på (en Urban och två City). Det är egentligen en väldigt stor framgång. Men det gnisslar i maskineriet. De tre divisioner som är grupperade till höger (ovanför Destroyed airbase-brickan) har alla, utan undantag, alla sina brickor steplossade. Ett högkvarter är bortbombat (för andra gången) och kommer inte tillbaka. Dom ser starka ut men det är en papperstiger. Den lilla US-GBR-stacken nere till höger kan slå ihjäl vilken ruta den än väljer.

Den orangea styrkan till vänster har fortfarande bra och effektiv trupp under sig, men högkvarteret är bortsprängt och den ena art-brigaden likaså. Samtidigt som de tog en stad så anföll danskar, jänkare, tyskar och polacker en stark rysk styrka (två fullstarka brigader). Jänkarna tog stryk (igen) men 75% av ryssarna slogs ut. Och nu anlände två amerikanska mek-brigader i nordväst. Kaliningrad är ju viktigare än polska bondbyar, men vill man backa nu, efter att ha offrat så mycket? Vi håller i alla fall Baltikum. Eller?

Ryssarna har med stor sannolikhet nått sitt högvattenmärke.