Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Next War Poland

Startat av Fredrik H, 8 december 2019 kl. 17:46:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Fredrik H

Marinkåren går iland längs en oförsvarad kustremsa av Lettland. MC är för svag för att slå sig vidare (för lätta trupper) men ryssarna kan inte kasta ut dem heller. Dom har symboliskt visat att de vill befria Baltikum, men det kommer inte att gå så länge NATO är engagerat i Polen. Det som skulle ändra på det är om flyget helt skiftade fokus och satsade på den här operationen, men det finns i nuläget ingen direkt anledning.

För att strö lite salt i såren så drar NATO förstärkningar av en helt annan kaliber den här rundan; två pansarbrigader med tillhörande HQ (en fransk och italienska Ariete) och två fallskärmsbrigader (varav den ena naturligtvis är den sista delen i den nu kompletta spanska divisionen).  Plus tre flygplan och sex missilpoäng. Nämnde jag att ryssarna fick....ingenting. Jag tycker att det känns hårt att dom inte ens får en enda supply per turn eller så, det ger mig den där känslan av att jag nu missat en rad i någon regelbok.

Orkar jag med en plågsam turn 9? Jag tror det.

Mimer

Citat från: Fredrik H skrivet  1 januari 2020 kl. 18:20:43
Håller med om allt ovanstående, samtidigt som det finns något väldigt intressant under all röra. Jag kan helt uppriktigt säga att jag nog uppskattar spelet mer solitärt än FTF eftersom regelmissar spelar mindre roll när jag sitter ensam på kammaren. Jag har nu spelat två av spelen på relativt kort tid och slår fortfarande efter regler under varenda turn, ofta flera gånger. Med detta sagt så är det ytterst få regler jag egentligen inte gillar. Det är tämligen unikt på det sättet. Men jag har samtidigt spelat alla spelen i serien, om än inte alltid till slut.

Jag kommer säkert köpa Next War Vietnam även om jag hellre skulle vilja se en analys av den militära balansen i Mellanöstern. Jag skulle gilla att titta på turkiska, saudiska och iranska brickor mer än vietnamesiska.

Håller med om att det finns mycket bra med NW-serien, gillar den som jag skrev ovan rejält, även om men den har vissa brister.

Sett till solitärspel kontra mot verklig motståndare var min upplevelse att det var enklare med två personer, då vi tillsammans lättare kunde hålla koll på regler (såväl allmänna som scenariospecifika), i varje fall så länge båda förstår att när man kör ett spel som detta så kommer man - i varje fall den eller de första gångerna - att göra en hel del fel.

Fredrik H

Turn 9. Ännu en flygfas som går väldigt snabbt. Ryssarna utmanar med det dom har, dom får stryk och det ni ser är det som finns kvar. Efter en månads flygstrider så är det ryska flygvapnet i det närmaste besegrat. Vitryssland bidrar med fler attackplan än Putin. NATO förstärks med 3-4 plan per turn och kan nu börja skicka jaktplan på attackuppdrag i stor skala.

Den sista ryska spec-ops-brickan lyckas förstöra lite radar men gjuter hjältedöden i den sista av den ryska arméns SOF-attacker. NATO kan gödsla med sina SOF, som leder in bombuppdrag mot två artilleribrigader (som båda utplånas). I övrigt misskötte sig den elektroniska avdelningen och inga ryska högkvarter upptäcktes. Alltid något.

Jag har insett att ryssarna kan fortsätta anfalla, i anfall får man max använda två flygbrickor, försvararen max en. Det betyder att det med lite tur fortfarande går att stånga sig fram på rätt ställen. Det bör naturligtvis testas. Vi har fortfarande vitryska Su-25:or. 

Fredrik H

På sydfronten fortsätter striderna. Alla vitryssar inom räckhåll kastar sig fram för att befria de inringade ryska brigaderna. Bådas attackflyg kommer igenom (!?) och ryssarna lyckas slå det enda resultatet som utplånar den spanska pansarbrigaden! Ryssarna utrymmer snabbt staden de offrat så mycket blod för att erövra (de insåg att bränsle och ammo är bra att ha i ett modernt krig). Den spanska mek-brigaden samarbetar med polackerna och slår ut en vitrysk brigad och den sista vitryska artilleribrigaden. Staden återtas. Längst ner i söder slås en skadad rysk brigad (som biter ifrån sig duktigt) men där finns nu inga ryssar kvar. Staden den höll återtas.

Alla är här påtagligt slitna, men NATO får hela tiden in en ny bricka eller två och ryssarna blir av med sina. Är man en sån som gillar att spela tysk 45 kan det här frontavsnittet vara av intresse för dylika personer. Vem är inte en sån förresten? 

Fredrik H

I bildens högra del inleder ryssarna med en skapligt framgångsrik attack mot franska lätta förband, följd av en minst lika framgångsrik motattack av britter och jänkare (två ryska brickor slås ut). Längs den västra anfallsriktningen går det oväntat bra, ryssarna trycker ut polackerna ur den omstridda staden Hawa och lyckas dessutom rensa staden. Polackerna drar sig slitna tillbaka, men amerikanska och tyska pansarförband slår helt ut två hela ryska brigader. Nästa turn så måste ryssarna leta upp defensiv terräng och skydda sig allt vad de kan, snart finns det inga förband kvar och då återstår bara kärnvapen.

Notera också den franska pansardivisionen i bildens övre vänstra hörn. Designern gillar franska pansarbrigader, de är både slagkraftigare och av bättre kvalitet än tyska. Tydligen.

Fredrik H

Jag missade att vända bilden, rollspela att ni är Putin. Marinkåren tar ett par oförsvarade estniska öar. Dom vågar sig dit eftersom det amerikanska stealth-flyget börjat anfalla ryska S400-baser så snart kan NATO verka med full kraft i regionen.

Jag räknar poäng. 0-34 är ett oavgjort resultat, just nu har ryssarna +20. I min värld har dom förlorat, men inte i spelet. Jag kan spela för ett oavgjort, hålla ner NATO så de inte tar mer än +54 poäng på tre turns. Det blir svårt, den här rundan gick dom +23. Vid +28 går initiativet över till NATO, det var farligt nära. Det är framför allt förlorade enheter som kostar poäng så det måste förhindras. Jag tror det pusslet kan vara tillräckligt intressant för att jag ska fortsätta.

För att motivera mig ur ett berättelseperspektiv så tänker jag att det gått en månad och NATO har fortfarande inte befriat en enda baltstat. Dessutom finns det omfattande ryska förband kvar i Polen. Kanske Putin skulle kunna spela på att splittra krigströtta NATO-länder och föreslå en förhandlingsfred som ger...någonting. Jag har ingen aning.

2020 ska USA hålla en stor övning som går ut på att snabbt skicka trupper till Polen om det skulle behövas, för att förstärka de 4500 amerikanska soldater artikeln menade redan är stationerade där. Det är inte kalla kriget-siffror, men ändå en fingervisning om att dom ser regionen som viktig.

Turn 10 väntar.

Fredrik H

Turn 10 blir ännu en nagelbitare i luftstriderna. NATO letar efter fiendeplan, men hittar inga. De skickar ut sina specialförband som leder in bombflyget mot två högkvarter, som slås ut. De sista S400 i Ryssland slås ut av amerikanska kryssningsmissiler och flera ryska förband angrips från luften. NATO har fler plan än dom kan använda. Ryska flygbaser angrips och ett fyrtiotal ryska plan förstörs på marken. Det räddar dem inte ens att inte lyfta. Känns lite Desert storm över det hela.

Fredrik H

Den östra kartdelen. Läget förändras dramatiskt på bara några dagar. Polackerna och spanjorerna slår ut en vitrysk brigad och återtar en stad. Den starka polska pansardivisionen närmar sig den vitryska gränsen utan att stöta på motstånd. Spanjorerna närmar sig Bialystok, där ryssarna kraftsamlat sina sista resurser. Den spanska helikopterburna brigaden lyfts in bakom staden och skär av den.

Resterna av 101:a AB tar sina helikoptrar och hoppar ner i Suwalki och får upp förbindelsen med Litauen. Tyskar och fransmän fyller på, för första gången använder jag NATO:s avsevärda helikopterresurser. Ryssarna kan bara titta på.

Fredrik H

Kartans vänstra del ser NATO göra tre större anfall. Alla når maximalt utfall (lättare med -6 på tärningen) och fem ryska brigader slås ut utan förluster för NATO. Italienarna och fransmännen gör sina första stridsinsatser (35 dagar in i kriget  - inget toppbetyg kanske).

Det är två turns kvar. Om jag väljer att spela på det sättet tror jag att ryssarna kommer att hålla Kaliningrad men i princip väldigt lite annat på hela kartan. NATO:s flyg och helikoptrar kan skära av vad och vem som helst som inte bor i sin egen supplydepå.

Jag beslutar mig för att lägga ned spelet. Den här rundan fick NATO runt 35 VP och ryssarna 0. Det betyder att NATO får initiativet nästa turn, de får gå och anfalla flera gånger. Precis vad mitt spel behöver.  Det kommer inte bli oavgjort, frågan är bara vilken grad av NATO-seger som det kommer att handla om. Jag känner mig rätt mätt på Next War nu och tror att jag ska spela något helt annat spel om en helt annan period. Sådan är alltså jag. Periodare. Jag trodde jag var sugen på Less than 60 miles eller så, men nu behöver jag gå längre tillbaka, minst till första världskriget.

Fredrik H

Slutläge i Baltikum. Det mest spännande som hände var att brittiska commandos nu finns i Estland. Oj. Bara ren symbolpolitik, gör väldigt lite praktisk skillnad. Idén om att ha skapligt med ryska förband kvar i Baltikum fungerade såtillvida att inga baltstater återerövrades. Samtidigt saknades de förbanden i Polen. Kan inte säga att jag blivit klokare på hur man ska göra. Det vore kul att höra hur man lyckas som ryss i någonting annat än Strategic surprise-scenariot (som verkar hårt för NATO). Någon som lyckats?

Fredrik H

Den så kallade dödhögen. Här ska man komma ihåg att NATO får avsevärt mer supply(kan bygga flygplan) och replacements än ryssarna, så NATO har förlorat mer än vad som syns här. Det som nog är lite chockartat i USA är att båda deras AB-divisioner är i princip utslagna, en dryg brigad återstod sammanlagt av två divisioner. De var först på plats men med för lätt utrustning i vissa situationer.

Uppe till vänster ser man en massa baltiska reservbataljoner. De ser ju många ut, och fem myror är fler än fyra elefanter - men knappast tyngre. De har inget direkt värde för stridsutvecklingen.

Som alltid så slutar jag spelet med en känsla av att jag har gjort något fel. Det är andra gången jag spelat spelet och det första slutade på samma sätt. NATO blir med tiden förkrossande överlägsna i luften och växer ikapp på marken. I ett spel med miljoner regler kanske jag saknar en regel/reglering. Har verkligen de nedbantade NATO-länderna tillräckligt med missiler, smarta bomber och liknande för att konstant bomba med allt dom har 40 dagar i sträck? Det låter i så fall onekligen imponerande. Kanske en begränsning vore på sin plats. Men som sagt, i så fall som optional rule i ytterligare en regelbok. Typ.
Vilken eller vilka regler jag missat vet jag inte, jag tror på riktigt att jag missat något som skulle gynnat ryssarna. Någon fördröjning som NATO skulle ha eller liknande. Samtidigt var det spännande under flera turns, så jag kanske bara anfaller dåligt. Jag tror att man ska använda sina två garanterade initiativ-turns mycket bättre än jag gjorde, utnyttja luftlandsättningar bättre etc. Jag är däremot tveksam till att ta Gotland. Att ge NATO ett synnerligen effektivt långdistanskapabelt flygvapen tidigt i spelet känns inte riktigt värt det.

När jag var yngre tyckte jag att spel skulle vara långa, särskilt räknat i turns. Det här spelet, som maximalt pågår tolv turns, skulle få detta på minussidan om jag stått på Tradition som tjugoåring - vadå, bara tolv turns? Då hinner det ju knappt hända något. Det här ser bättre ut, hela Waterloo på bataljoner och kompanier med 15 minuter per runda...
Jag har blivit äldre. Det här spelet pågick tio turns, det har tagit lång tid och det har hänt massor med saker.

Å andra sidan stod jag en gång på Tradition och tittade på spel, jag var väl 15-18 år (slutet på 80-talet). Två unga herrar i min egen ålder ställde sig rätt nära mig och diskuterade vilket spel de skulle köpa. Den ene tog tag i spel och berättade med en vishet gränsande till Gandalfs att det första som avgjorde hur bra ett spel var var hur fysiskt tungt det var. Jag antar att han var/blev en Avalon Hill-fanboy och att han idag kanske glidit in på Euros. Kanske är han medlem här.
En annan på Tradition sade direkt till mig att AH-spelens complexity-rating betydde hur bra dom var. Trist för designern att få sitt spel lågt rankat direkt på lådan. Nu känner jag mig gammal igen. Tradition har slagit igen och jag får mig inga guldkorn tilldelade på plats längre.

Jag ska se efter vilket spel i bokhyllan som står på tur. Tack för alla frågor och kommentarer, dom uppskattas verkligen.

jerry

Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

aegneus

Fantastisk läsning (igen!). Håller med om att regna missiler i fyrtio dagar och fyrtio nätter låter fel (kanske US ordnar det?).

Funderar: kanske alla dessa spel bevisar att det är strategic surprise som gäller som aggressor? Någon som kört detta och sett hur det går då?

tinG

CiteraVilken eller vilka regler jag missat vet jag inte, jag tror på riktigt att jag missat något som skulle gynnat ryssarna. Någon fördröjning som NATO skulle ha eller liknande. Samtidigt var det spännande under flera turns, så jag kanske bara anfaller dåligt.

Det finns en liten regel som hindrar NATO's flottor att segla in i Östersjön om Non-Allied håller Bornholm. Det gör iaf att NATO tvingas ta till fallskärmar och helikoptrar för att återta den danska ön.

Din AAR fick mig att plocka upp spelet och försöka min på att solospela mig framåt genom paragraferna... Insåg dock snabbt att det var roligare att läsa om någon annans äventyr än att göra det själv.

Så TACK än en gång för din insats här, mycket uppskattat. Jag skall försöka ge tillbaka men det blir genom något helt annat.

/jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Citat från: aegneus skrivet  4 januari 2020 kl. 23:40:44
Fantastisk läsning (igen!). Håller med om att regna missiler i fyrtio dagar och fyrtio nätter låter fel (kanske US ordnar det?).

Funderar: kanske alla dessa spel bevisar att det är strategic surprise som gäller som aggressor? Någon som kört detta och sett hur det går då?

Kryssningsrobotar är definitivt ändliga resurser. Hur många man har är så klart hemligt det kan vara. Även en så grundläggande ammunition som laserstyrda bomber är begränsade i antal. Det påstås, källa och sanningshalt okänd, att flyginsatsen i Libyen tömde Europas förråd av den varan

Det är inte omöjligt att amerikanska speldesigners mer eller mindre medvetet överskattar både antal och verkan i dessa system. Inte minst kryssningsrobotar kräver ju inmätta mål och är därmed svåra att använda på mål som byter grupperingsolatser som stridsteknik.

Det verkar som om det ryska luftvärnet är undervärderat. Det anses ju vara högkvalitativt och ryssarna är mycket duktiga på telekrig.

Det är inte heller osannolikt att kvaliteten på de ryska markstridsystemen är undervärderad. Medan väst i princip slutade utveckla system för konventionell strid under 25 år så fortsatte ryssen att göra det, även om antalet anskaffade system var lågt. Som exempel är M1A2 nu ca 25 år gammal. Ryssarna har haft 25 år att ta fram Pv-ammunition som biter på den, och skydd som är effektiva mot dess verkan. Är det sannolikt att de misslyckats? Vilka krav trror vi de ställde på de nya 12,5 cm pilarna? Vilka krav på tilläggsskyddet Relikt? T-90 sopade mattan med de ukrainska modifierade T-64 2014. Enligt POTOMAC-rapporten stoppade ett kompani en full brigad utan egna kända förluster. T-72B3 och T-80BVM är nog huvudvagnar ett tag till, men de är kraftigt uppgraderade mot aktuell hotbild. Långt från T-72M1 i Irak...

Väst har precis börjat återta förmågan att strida i förband mot en högkvalitativ motståndare. I många fall är ledningsmetoder och beteenden anpassade till en helt annan kontext  där riskminimering och noggrann planering prioriteras framför snabb och flexibel beslutsfattning i läget som det blivit. Jag är inte alls övertygad om att väst är bättre när det gäller strid på den nivån spelet skildrar.

Strategisk överraskning är så klart mycket önskvärt. Ser på den ryska traditionen (1979, 2008, 2014) och deras doktrin så är väl tyvärr risken att de lyckas med det inte marginell.
Ola Palmquist. Spelar nu:   AP:s Red Steel, GMTs Barbarossa; därefter Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.