Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tinG

Bootcamp GOSS - Friendly Fire 13-15 mars 2020

Startat av tinG, 13 januari 2020 kl. 17:10:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Då formulerar jag mig lite annorlunda.  :D
Hur lång tid tror du en turn tar efter genomgången?

tinG

#31
Citat från: aegneus skrivet  4 februari 2020 kl. 16:08:32
Då formulerar jag mig lite annorlunda.  :D
Hur lång tid tror du en turn tar efter genomgången?
Ändå svårt att precisera men säg att du vill vara med på genomgång, pre-dawn och 16 Dec AM så får du nog räkna med att det tar två timmar om vi skall göra det grundligt. Scenariot är  något ensidigt initialt eftersom få amerikanska trupper är aktiverade innan 17 Dec AM.

Spelet är egentligen inte särdeles svårt, det är bara det att det är detaljerat. Det tar helt enkelt ett tag innan man greppat förutsättningarna för Leg och Mech enheters förflyttning på och utanför vägar, Stacking är viktigt, och hur olika Unit Mode påverkar enheternas förmågor. Och sen modifikationer och kolumnskiften för strid kan kännas lite övermäktigt till och börja med, men sen trillar det snabbt på plats.

Grunderna i systemet är faktiskt ganska intuitiva. Man tänker att man skulle vilja göra på ett visst sätt, dvs. beordra sin division/kår att lösa en specifik uppgift. Sen klurar man ut vilka verktyg (inf, pio, pansar/AT, art) man behöver använda för att lösa uppgiften. Efter det består utmaningen att få all delar i operationen på rätt plats vid rätt tidpunkt.... Det är här detaljerna i spelet kommer till sin rätt. "Har jag artilleri med räckvidd nog?" "Kan jag se till att få till regementsbonusen i attacken?" "Har jag en bataljon som kan gå in i Combat Reserve utan att den hindrar pansaret från att rulla fram mot objektivet?" "Behöver jag pionjärsunderstöd mot den nedgrävda positionen?" etc etc etc...

Lyfter man upp huvudet och zoomar in den operationella aspekten på spelet får du därtill lägga frågor som "Vilken kår skall prioriteras när det gäller bränsle och ammo? Vilka transportresurser har jag råd att lägga för att mobilisera mitt artilleri, eller för att lasta upp ett VG-regemente som behövs för att säkra ett hotat parti av västvallen? Skall XLVII PzK vila på morgonen för att kunna köra fullt på eftermiddag och natten? När är det läge att släppa Panzer Lehr ur reserven, hinner vägarna rensas från fienden och den andra pansardivisionens kö?

Right up my alley! :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Det lutar för mig åt att spela ett scenario på lördagen, även om det för min del inte behöver vara på lördagen. Scenariovalet spelar mindre roll, jag vill testa systemet men kan inte binda mig till att vara inläst på alla finurligheter spelet innehåller.

Granlid

Jag tar rygg på Fredrik H.
Skulle gärna vilja komma igång med det tidigare på lördagen, innan hjärna och ögon passerar zenit.
Men jag förstår att det är samkörning med den andra gruppen som gäller också.
Friendly fire isn't.

Lars M Wistedt

Hänger gärna på GOSS i någon variant! Helkul!

tinG

#35
Citat från: Lars M Wistedt skrivet  6 februari 2020 kl. 23:26:15
Hänger gärna på GOSS i någon variant! Helkul!

Ah, en veteran!
Kul att du är _på_ Lars!

Det här projektet har ju visat sig omåttligt populärt. Frågan är om vi inte behöver fler parallella scenarion här... Jag har nu ägnat tid åt att undersöka ett antal scenarioalternativ.


  • Hürtgen - The September Rush är tillräckligt för fyra spelare (2xGE + 2xUS)
  • WaR - A Beautiful Skyline passar bäst på tre till fyra spelare (2xGE + 1-2xUS)
  • WaR - Ride of the Valkyries[i/] funkar på fyra (2xGE + 2xUS)
  • WaR - An Egg is laid bra med fyra (2xGE + 2xUS)
  • WaR - A Beautiful Skyline + An Egg is laid för fem spelare (3xGE + 2xUS)
  • AW - Operation Goodwood, jag har en speltestkopia med extra stor karta för ett av introscenariorna till AW (1xGE + 1xUS)
  • AW - Operation Epsom, detta ser ut som en riktig artillerifight. Begränsad karta, minimalt med utrymme för mobil rörelse. Mycket strid med kanske inte superkul(1xGE + 1xUS)
  • WaR - Wacht am Rhein hela offensiven kräver i alla fall sex spelare (4xGE + 2US)

Med tanke på att det är många som visat intresse så vore det liksom skönt med lite konkretisering av folkets önskemål. Och kanske även tillgången på hårdvara.

Jag har tillgång till följande spel: 1xWaR (2004), 1xHürtgen och 1xAW (speltest). Kan också låna med 1xWaR (2012)

Så, fundera vad som lockar mest och vad ni önskar av mig. Jag kommer i huvudsak fokusera på rollen som spelledare.

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Citat från: Frocken skrivet 20 januari 2020 kl. 16:37:55
Mats, hade varit lite roligt om Lucky Forward hade hunnit komma ut, då hade någon fått befäl över underbefäls-skolan i Metz och försvarat sig mot XX US kåren.  :)
I Hürtgen finns också dyrbara underbefälsskolebataljoner, Jülish och Düren
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mats Eden

Citat från: tinG skrivet 10 februari 2020 kl. 11:10:03
Citat från: Frocken skrivet 20 januari 2020 kl. 16:37:55
Mats, hade varit lite roligt om Lucky Forward hade hunnit komma ut, då hade någon fått befäl över underbefäls-skolan i Metz och försvarat sig mot XX US kåren.  :)
I Hürtgen finns också dyrbara underbefälsskolebataljoner, Jülish och Düren

Jag har noterat dessa. Dyra att ta förlust på... Borde kanske användas för att återuppväcka någon bataljon med bra PR?

Jag kör gärna September Rush.

/Mats


aegneus

Att sätta in officerskoltrupp som stridande förband är väl typ den militära motsvarigheten till att baka bröd på utsädet?

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 10 februari 2020 kl. 16:46:45
Kör gärna inte Ardennerna :-)

Det ante mig!  :P
Du och Mats är bokade för septemberruschen. Vilka sidor vill ni ta er an?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Lars M Wistedt

Jag kan ta med ett eller flera av GOSS-titlarna. Kör gärna AW 2, t ex 6-8 juni på en karta eller liknande.

Fredrik H

Om det blir för stort får du säga ifrån Jonas, du har inga skyldigheter. Det ska vara roligt och inte ett arbete. Jag kan stoppas in var som helst, jag är mer intresserad av systemet än situationen.  Du vet att jag också kan göra något helt annat om det blir för mycket på en gång för dig. Det här blev mycket större än jag trodde från början.  :o

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 11 februari 2020 kl. 22:51:49
Om det blir för stort får du säga ifrån Jonas, du har inga skyldigheter. Det ska vara roligt och inte ett arbete. Jag kan stoppas in var som helst, jag är mer intresserad av systemet än situationen.  Du vet att jag också kan göra något helt annat om det blir för mycket på en gång för dig. Det här blev mycket större än jag trodde från början.  :o

Jag ser fram emot detta. Det kommer att bli kul.  :)

Just nu ser jag ett Hürtgen/September-scenario som startar på fredagen. Parallellt kommer jag sätta upp ett eller två scenarion från WaR och om Lars nu vill initiera ett AW 6-8 juni-scenario så är det ju alldeles strålade. Jag hoppas att Rydfalk kommer kunna boka ASL-våningen för GOSS.

1) Hürtgen - September Rush

2) WaR - A Beautiful Skyline 

3) AW - June 6-9, CW-sektorn

4) GOSS Bootcamp


Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Rydfalk

Citat från: tinG skrivet 11 februari 2020 kl. 23:24:10
Jag hoppas att Rydfalk kommer kunna boka ASL-våningen för GOSS.

Ja, det har varit min förhoppning men jag ska kolla hur det ser ut just nu.
"Hoppas det regnar i sommar!"