Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av COAs Mollwitz 1741 and Chotusitz 1742

Startat av Strv102r, 17 januari 2020 kl. 21:31:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Kunde inte motstå att prova på det här efter Compass Games A Pragmatic War. Från den strategiska helheten ner till stridsteknisk detalj.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Brickorna. Samma stil som La Bataille serien. Mycket snyggt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Kartan till Mollwitz 1741. Ett vintrigt Silesien. De små husen i byarna har snö på taken.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Onekligen ett kliv från strategi till stridsteknik. En viss skillnad i upplösning skulle man kunna säga. Det ska bli kul att se hur det går och vad ni tycker om det!  :up:

Strv102r



Utgångsläget. Österrikarna har tre "flyglar" och preussarna tre. Schwerins flygel är lite utspridd. kavalleriet på vänsterflygeln tillhör honom, men hans infanteri finns rakt framför Leopolds infanteri flygel som är andra linjen på vänstern.  De tre gröna och blå enheterna i centern är österrikiska husarer med ringa stridsvärde.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Så är vi igång! Jag tänker jaga bort hans lite sämre kavalleriflyglar med mitt bättre kavalleri medan han anfaller mitt sämre infanteri med sin center, och sedan göre en dubbel omfattning med kavalleriet. Just det. Jag ska återupprepa Cannae!  :ultra:
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Hotet om dubbel omfattning får inte bli för uppenbart. Römers flygel får gå lite före Berlichingen. På andra sidan börjar Leopold röra sig åt höger medan Schwerin rör sig åt vänster. Fredriks kavalleri kommer nästan i stridskontakt med Römers främre linje. 
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Så slår Römer till med ett chock med sin främre linje. Det preussiska kavalleriets huvuddel, och en av grenadjärbataljonerna, kollapsar. Bara den yttersta vänstern av den högra kavalleriflygeln slår angriparna på flykten, vilket är lite ironiskt eftersom mina odds var som bäst där. Det preussiska ytterhöger anfalls inte och står ännu kvar, men Römer har en andra linje. Det preussiska infanteriet vänder upp mot sin höger flank till stor del. Det preussiska artilleriet skjuter ett husarförband på flykten.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Efter min vänsters framgångsrika, i stort, chock mot den preussiska kavallerihögern så ska det till att fullföljas innan fiendens infanteri hinner breddgruppera, de är ju på kolonn just nu. Men huvuddelen av mitt kavalleri som ska rida uppföljande chocker tvekar (ovanligt dåliga slag på per-chock moral checks). Det preussiska infanteriets främre linje tarmar sig fram i snön, men kavallerivänstern står still. En öppen flank skapas mot min kavallerihöger som är på väg över bäcken. Men kastar jag om kavalleriet mot centern igen riskerar jag att hans kavalleri faller mig i ryggen. Jag beslutar mig att första svepa bort hans kavalleri och sedan störta infanteriet i ryggen när de är i strid med mitt infanteri.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#9


Åter tvekar en del av den österrikiska kavallerivänstern (till höger på bilden) så fullföljandet har nog kommit av sig på det hela. Det preussiska infanteriet börjar breddgruppera och de bataljoner som har österrikiska ryttare i räckvidd låter effektiva salvor slå stora hål i mina led. Utvecklingen gör att den bakersta preussiska infanterilinjen inte bedöms behövas på högern längre, så den vinklar upp mot centern igen.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Preussarna håller på att ta initiativet på högern genom att gå till motanfall mot mitt kavalleri. I huvudsak går det bra. På andra sidan slagfältet anfaller mitt kavalleris främsta linje sina preussiska kollegor och lyckas rätt bra. Huvuddelen av preussarna viker i flykt. Min bakre kavallerilinje är nu i jämnhöjd med det preussiska infanteriet, men väg åt motsatt håll. Cannae blir svårt att replikera, men en enkel omfattning duger också.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den preussiska infanterihögern pressar på med effektiva salvor och närstrider. Ibland går det inte så bra, men i huvudsak får mitt kavalleri stryk på foten. På hand vänster slår min kavalleriflygels andra linje ut ett uppföljande anfall som byter motståndet, dessutom utan att tappa grupperingen vilket gör att jag snabbare kan ingripa mot det preussiska infanteriet i centern.

Det preussiska infanteriet i centern ja... det driver mina husarer framför sig och når snart stridskontakt. De mest högra två preussiska bataljonerna når stridskontakt med delar av mitt infanteri som ryckt fram en aning för att hota hans kortare högerflank. Det blir en intressant utveckling där en av hans bataljoner viker, och fyra av mina! Jag har dock tre bataljoner till som flankerar den kvarvarande, dock utan att jaga bort den, även om den är disordered.



Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



På sin höger har preussarna helt klart tagit initiativet med sitt infanteri spm nu nästan är helt breddgrupperat. På deras vänster är det tvärtom. Den österrikiska kavallerihögern fullföljer med de splittrade delarna av främre linjen, medan den bakre vänder om och rider mot den preussiska infantericenterns rygg.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den österrikiska infanterilinjen pulvriseras när preussarna får ordentlig kontakt. Nästan alla bataljoner i centern viker i flykt. Båda mina infanteri flyglar påbörjar en dubbel omfattning och mitt rödrockade kavalleri från högra kavalleriflygeln faller fienden i ryggen, men ännu når bara ett förband stridskontakt. Dessutom slås det på flykten då preussarna bildar fyrkant. För övrigt fortsätter den del av kavallerihögern som inte ridit mot centern att återsamlas och rensa bort preussiska kavalleri die hards. På min vänster, höger på bilden, så fortsätter preussarna att mota bort mitt kavalleri med infanterianfall.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Slutläget i stort.

Nedan detaljerna.



På den preussiska vänstern håller båda på att återformera någon typ av kavalleriflank. Min kommer vara starkare även om bakre linjen avvikit till centerns understöd.






Den sönderslagna österrikiska infanterilinjen håller på att reformeras framför den främre preussiska infanterilinjen. Denna är dessutom under dubbel omfattning av det österrikiska infanteriet och har rödrockade österrikiska kavalleriförband i sin rygg! Men den bakre preussiska infanterilinjen är på väg till undsättning.





På den preussiska högern är infanteriet breddgrupperat och fortsätter pressa det österrikiska kavalleriet bakåt. Detta håller på att formera en ny linje.


Förlusterna är 116 poäng för österrikarna och 96 för preussarna. Jämnt, men en förlust för Österrike taktiskt. Avdömningen av spelprestationen sker annorlunda och är en österrikisk substantial victory då preussarna inte vann taktiskt med större marginal.

Det är tydligt att han avdelade för mycket infanteri till sin högerflank, och bakre linjen fick marschera än hit och än dit i den djupa snön. Med lite mer infanteri i fronten hade han krossat min center.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.