Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tidsrescha till 1914 - Rimforsa mars 2020

Startat av Delirium, 29 januari 2020 kl. 10:46:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Är dags att mejsla ut detaljer kring projektet 1914 Twilight in the East på FF deluxe om ca 1,5 månad. Här finns alla filer, inklusive uppdaterade regler: http://www.consimgames.com/products/tite/

Min tanke är att sätta upp spelet med lämpligt scenario på fredag em (så tidigt som det går) och sedan driva det hela helgen med alla som vill. Tite lämpar sig väl för lagspel så alla deltagare får befäl över x antal arméer och frontavsnitt men det går också att ta över befäl för den som kommer senare och att lämna över befäl för den som behöver lämna. Varje sida får en uttalad överbefälhavare som tar beslut på en högre nivå och ser till att inga befäl hamnar mellan stolarna.

De som sagt ja hittills är: undertecknad, Kristian, Wes, Engelbrekt och Filip N.

De två förstnämnda har god erfarenhet av spelet. Av de andra vet jag att minst tre har spelat kortare scenarior och bör ha viss erfarenhet både i teori och praktik. Jag tänker att alla som ska vara med åtminstone ska ha pluggat regler och gärna kollat in övningsscenariot Battle for Ivangorod (se länken). Vi ska ha i åtanke att detta i hög grad är en chans för folk att komma in i spelet i praktiken men jag vill heller inte behöva ha regelgenomgång från ruta ett en gång i kvarten. Så låt oss gemensamt se till att vara väl förberedda men också hjälpas åt att lära oss detta eminenta spel.

Val av scenario. Mitt förstaval är The Great Battle for Galicia (29.3) på tre kartor, som börjar GT 4 och slutar GT 15 (12 turns). Om vi blir många som vill spela länge kan man ganska enkelt haka på 29.7 med Preussenkartan också så man får med tyska fronten också. Om vi blir extremt många kan man tänka sig galenskapen Battles for Lodz and Krakau från Dispatches men antagligen osannolikt.

Jag vill gärna att ni skriver här hur dedikerat ni tänker delta (på ett ungefär) så vi kan göra en realistisk uppskattning av bemanning och tidsåtgång.

/Björn
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Wes

Jag är tjänstvillig att damma av lådan hemma och grotta ner mig i förväg. Jag kommer troligtvis komma med flera dumma frågor och kommendera som Conrad ändå.

Kanske kan ta lite regelfrågor här i tråden före och om jag kommer ihåg så är det väl ganska naturliga logiska regler så man kan koncentrera sig på att flytta runt brickor när man väl har kommit igång.

Delirium

Dumma frågor välkomnas, liksom diskussioner här. I min tidsoptimistiska värld har vi ju lång tid på oss innan mitten av mars så jag tänker mig två skrivprojekt framöver. Ett där jag beskriver den strategiska situationen vid de olika fronterna och de olika arméernas roller så man kan känna vad man är sugen på. Ett andra där jag beskriver spelets rytm och översiktligt vilka regler som är viktiga och vilka som är mindre viktiga. Alla behöver ju inte vara experter på järnvägslogistik, som ett exempel.

Och jag håller med om att det är naturliga och logiska regler.
Imperial Elegy
Space Empires

Wes

Igår kom jag in på en diskussion om ersättningskaffe under krigen och var tvungen att undersöka närmare vad man egentligen använde då jag själv trodde att det bara var cikoriakaffe som jag har hemma (tar med också ifall någon vill ha).

På nätet kom jag över följande roliga saker.

Rudi's granddad, Alfons, fought for Germany in WW1 and survived...
Coffee was a much prized commodity. One day Alfons told Rudi how they brewed coffee in the trenches, in 20 easy steps: (This comes directly from Alfons's diary.)

1. Send request to higher echelon, stating that the company did not have any coffee for 3 weeks.
2. Get answer, stating that coffee will be included in next main food distribution.
3. Get four 10-litre insulated canisters of brewed coffee, 2 weeks later, cold and stale, since canisters were on a cart that got hit by an artillery shell underway and were only retrieved after two weeks and then brought to the front line.
4. Try to stay polite while requesting 5 Kg of DRY coffee and send request.
5. Get big, new, wax-sealed tin can containing 25 Kg of freshly roasted coffee.
6. Open can and find whole beans.
7. Say something that cannot be printed.
8. Tell men who are off-duty to find one or two coffee grinders.
9. Ignore demeaning remarks from men who have been 5 weeks in the same wet mudhole called a "trench" and not replaced by fresh troops because totally cut off and cannot go anywhere.
10. Briefly think of possibilties of using a machine gun to grind coffee. Decide it would not be a very good idea although there is plenty of ammunition.
11. Sigh.
12. Notice that single French / Senegalese black P.O.W. (who is also stuck in the same hole) is laughing his head off since he noticed that the German Army is not capable of grinding coffee.
13. Ignore Senegalese stupid remarks about village women doing a better job in Senegal and without a coffee grinder.
14. Suppress urge to shoot P.O.W. and put pistol back into holster.
15. Ask P.O.W. how Senegalese women would do it.
16. Get four men to "get and clean that large piece of 380 mm artillery shell fragment that is lying somewhere over there".
17. Tell two men to clear their rifles and carefully clean the butts.
18. Pour 5 Kg of coffee beans in mortar-like shell fragment and tell the men with the clean rifle butts to use the rifles as pestles and grind the coffee, African-housewife style.
19. Have ground coffee distributed to all men of unit who have not died laughing and tell them to do with it whatever they like, avoiding remarks about sunshine.
20. Toss cup at Lt. Muller and tell him to brew coffee.

Delirium

Jag är fokuserad på Ardennes 44 den här veckan men från nästa vecka ska jag börja skriva om 1914 parallellt som jag fortsätter läsa om goss.  :ultra:
Imperial Elegy
Space Empires

nielsen.filip

Citat från: Delirium skrivet 29 januari 2020 kl. 10:46:04
Jag vill gärna att ni skriver här hur dedikerat ni tänker delta (på ett ungefär) så vi kan göra en realistisk uppskattning av bemanning och tidsåtgång.

/Björn

Spenderat ganska många timmar på östfronten hösten 2018. Så jag borde ha bra erfarenhet av spelet men minnet är istället begränsat. Satt hemma och klurade på tannenberg-scenariot. Tror till och med jag skapade "armé-brickor" som efterföljarna har. Skall kolla hemma.

I vilket fall så är jag 100% dedikerad på tite.

/filip

Delirium

Låter bra Filip, ser fram emot ditt deltagande!
Imperial Elegy
Space Empires

nielsen.filip

Granlid

Nä, nu kan jag inte hålla mig längre.  :?
Vad syftar rubriken i denna tråd på? "Tidsrescha till 1914"
Friendly fire isn't.

Fredrik H

Jag antar att det är en ordvits med anspelning på designerns namn?!  :?

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

Andreas Lundin

Jag som trodde det berodde på att man kan inta lite starka drycker under partiet och att det därför är så det uttalas efter några glas.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

nielsen.filip

Plötsligt så får man en eftermiddag över och uppladdningen kan börja.

Anfallsplaner måste modifieras:

En bra bok som måste repeteras:

Har även tänkt att lyssna på https://www.audible.com/pd/Collision-of-Empires-Audiobook/B07884Z438. Någon som läst?

Det kanske mest realistiska att hinna med är ljudboken. Får se om det blir tid över till att provspela lite.

Delirium

Mycket vackert upplagt och uppbyggt, låt oss hoppas du hittar tiden att göra både det ena och det andra.

Ser jag rätt att du har gjort det jag har tänkt på, kapa delen av kartan över bergen på södra kartan som mest bara är i vägen?
Imperial Elegy
Space Empires