Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tidsrescha till 1914 - Rimforsa mars 2020

Startat av Delirium, 29 januari 2020 kl. 10:46:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Wes

Citat från: nielsen.filip skrivet  9 februari 2020 kl. 17:43:46

Har även tänkt att lyssna på https://www.audible.com/pd/Collision-of-Empires-Audiobook/B07884Z438. Någon som läst?

Jag har läst den. Den var bra och det fanns kartor och fina bilder med i den. När jag läste den tyckte jag att den kändes helt rätt för Tite och den täcker även Serbien Muss Sterbien till en viss grad.

Jag har inte läst Norman Stone ännu men har den hemma och kanske läser den innan men jag har också beställt "Fall of the Double Eagle: The Battle for Galicia and the Demise of Austria-Hungary".

29.3 kartan är upplagd och jag har startat med evighetsarbetet att få ut trupperna och börja läsa reglerna igen.

nielsen.filip

Citat från: Delirium skrivet  9 februari 2020 kl. 23:26:52
Ser jag rätt att du har gjort det jag har tänkt på, kapa delen av kartan över bergen på södra kartan som mest bara är i vägen?
hmmm. Jag har inte kapat någonting. Dock var jag lite förvånad och förvillad över den sneda-kartan. Kom inte ihåg att det såg ut så. Finns det olika versioner eller är det möjligtvis så att kartan har två sidor? Nu kan jag inte lyfta och kolla...

Citat från: Wes skrivet 10 februari 2020 kl. 00:23:44
Jag har läst den. Den var bra och det fanns kartor och fina bilder med i den. När jag läste den tyckte jag att den kändes helt rätt för Tite och den täcker även Serbien Muss Sterbien till en viss grad.
Aha. Bra kartor och fina bilder är fördelarna. Blir kanske sådär med ljudboken då...

Citat från: Wes skrivet 10 februari 2020 kl. 00:23:44
Jag har inte läst Norman Stone ännu men har den hemma och kanske läser den innan men jag har också beställt "Fall of the Double Eagle: The Battle for Galicia and the Demise of Austria-Hungary".
Ser intressant ut. Blir nog ett köp!

Delirium

Citat från: nielsen.filip skrivet 10 februari 2020 kl. 07:08:07
hmmm. Jag har inte kapat någonting. Dock var jag lite förvånad och förvillad över den sneda-kartan. Kom inte ihåg att det såg ut så. Finns det olika versioner eller är det möjligtvis så att kartan har två sidor? Nu kan jag inte lyfta och kolla...

En av kartorna har faktiskt två sidor så att den på ena sidan är "sned", det är den som hör till scenariot one-map Galicia. Kan du möjligtvis ha råkat lägga ut den ihop med andra kartor? Jag ser tre stycken 1914-loggor så borde vara tre kartor du har framme, den östligaste är ju bara en remsa men så finns en till...ser skumt ut i vilket fall.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

nielsen.filip

Citat från: Delirium skrivet 10 februari 2020 kl. 09:00:01
Citat från: nielsen.filip skrivet 10 februari 2020 kl. 07:08:07

En av kartorna har faktiskt två sidor så att den på ena sidan är "sned", det är den som hör till scenariot one-map Galicia. Kan du möjligtvis ha råkat lägga ut den ihop med andra kartor? Jag ser tre stycken 1914-loggor så borde vara tre kartor du har framme, den östligaste är ju bara en remsa men så finns en till...ser skumt ut i vilket fall.

Nu har jag vänt på kartan. Allt är som det ska. Carry on... Inget att se... ;)

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Det närmar sig så småningom och jag räknar in fem man som vad jag vet viker helgen till denna tidsresa. Som det ser ut nu kommer jag och Filip N att komma upp ganska tidigt och kan inleda setup om vi får tillgång till lämpligt rum.

Jag tror fortfarande det borde funka att sätta upp flerkarteversionen av Galicien, alltså 29.3, man spelar GT 4-15. För maximal visuell effekt borde ju norra kartan med ostpreussen vara med också med den tyska situationen mot ryska 1 och 2 arméerna men jag hade gärna sett en sjätte spelare i så fall. Om så blir lägger vi till 29.7 (Historical post GT-3 set up in Prussia).

I Galicien står 3,5 österrikiska arméer mot 4 ryska. Situationen är att österrikarna anfaller på vänsterflanken för att ta Lublin mot förhållandevis svagt ryskt motstånd, 1:a A-H mot 4:e, sedan kommer 4:e A-H mot 5:e ryska, och ju längre sydösterut man kommer blir ryssarna starkare så 3:e A-H mot 3:e ryska och till sist 2:a A-H (som nästan inte är en armé) mot 8:e ryska är en ganska hopplös fördröjningsstrid, här nere är stora målet Lemberg.

En ganska rolig uppdelning är

1. A-H 1:a och 2:a, en väldigt stark armé på offensiven och en svår defensiv kamp.
2. A-H 3:e och 4:e mittsektorn som har en ganska fri roll, delvis hjälpa mot Lublin, delvis täcka flanken vid Lemberg.
3. Tyskarna

mot

1. Ryska 4:e och 8:e, försvar av Lublin kombinerat med ångvält mot Lemberg.
2. Ryska 5:e och 3:e, återigen lite fri roll beroende var man vill satsa.
3. Ryska 1:a och 2:a som historiskt får lite stryk av tyskarna men kan slå ganska hårt där man väljer att satsa.

Idealiskt får alla lite av varje att göra och kan smaka på flera delar av systemet och flera frontavsnitt under helgen, det är här spelet verkligen blir bra för lag.

Vårt kollektiva grepp om systemet spretar något, Engelbrekt har spelat lite grann, Filip N och Wes något mer, jag känner mig ganska säker men det var inte igår jag spelade, och Kristian brukar vara jedimästare på alla monster. ;)

Imperial Elegy
Space Empires

nielsen.filip

Mina förberedelser är lite ojämna.

Följande gjort:

• Repeterat de första hundra sidorna i Normans bok (till och med slaget om Galicien)
  • Ställt upp 29.3 + klippt en massa hörn som visst inte var gjort
  • Lyssnat på halva Collisions of Empires. Lite svårlyssnad med många kår- och kartreferenser.
  • Beställt Fall of the Double Eagle: The Battle for Galicia and the Demise of Austria-Hungary.
  • Skrivit ut, klippt och klistrat "moderna" armé-brickor (liknande OaO). Tänkte testa om det blir bra och kan i sådanafall ta med mig.
  • Läst 5 sidor i reglerna

Det jag borde gjort:

• Läst 50 sidor i reglerna.
  • Provspelat.
  • Övat på min tyska samt dammat av uniformen med 10kg utmärkelser.

Har jag fokuserat på fel saker kanske?  :)
Får ser om jag kan vända på detta och jobba lite mer på att spela spelet. Vill ju inte dyka upp i Rimforsa som en noob... (som jag har hört att kidsen säger nuförtiden).  :mrgreen:

Andreas Lundin

CiteraVårt kollektiva grepp om systemet spretar något, Engelbrekt har spelat lite grann, Filip N och Wes något mer, jag känner mig ganska säker men det var inte igår jag spelade, och Kristian brukar vara jedimästare på alla monster. ;)

Fasen också. Skulle varit med! :/
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

aegneus

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

Engelbrekt

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

tinG

Citera"moderna" armé-brickor (liknande OaO). Tänkte testa om det blir bra och kan i sådanafall ta med mig.

Rekommenderas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

Wes

Wes

Citat från: Delirium skrivet 26 februari 2020 kl. 10:43:39
Vårt kollektiva grepp om systemet spretar något, Engelbrekt har spelat lite grann, Filip N och Wes något mer, jag känner mig ganska säker men det var inte igår jag spelade, och Kristian brukar vara jedimästare på alla monster. ;)

Jag har inte spelat så mycket. Har satt upp 29.3 hemma nu och har läst igenom reglerna men har inte hunnit spela mycket. Jag tänkte jag skulle gära det denna helg men har varit jet laggad och måste jobba tyvärr. Jag hoppas jag hinner spela igenom en turn före FF. Men generellt är det ganska simpla regler (intuitiva) men det finns en del saker som man behöver titta upp i reglerna då o då.