Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tidsrescha till 1914 - Rimforsa mars 2020

Startat av Delirium, 29 januari 2020 kl. 10:46:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Det är just det min avsikt är med helgen, att i lugn och ro ge folk möjlighet att få praktisk erfarenhet av spelet, precis som jag själv har fått med BAR och OCS på ff-helger där man inte behöver bekymra sig för något annat eller hur lång tid man har på sig innan man måste hasta till nästa projekt vilket tyvärr verka drabba folk lite överallt. Tyvärr har vi lite otur med avhopp och jag kanske hade tänkt att några fler skulle vara på men fyra är ju en solid grund.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Wes

Citat från: nielsen.filip skrivet 26 februari 2020 kl. 23:26:17
  • Beställt Fall of the Double Eagle: The Battle for Galicia and the Demise of Austria-Hungary.

Jag har läst lite mer än 100 sidor och det var först nu som någon dog. Nån gubbe och dam, men Österrikarna verkar ha blivit förbannade så man får se vad som händer nu.

Hittills känns det som att författarens mål har varit att förklara varför och hur den österrikiska armén såg ut som den gjorde 1914. Inkluderat mycket om hur moralen och sammanhållningen såg ut i armén, i samhället och politiken. Även en del om top-generalernas karaktärer och förhållanden till varandra.

aegneus

nielsen.filip

Här kommer de bilder jag tog precis innan vi packade ihop.

Armeeoberkommando:

nielsen.filip

Mkt roligt var det!
Tack alla som var med. Särskilt Björn som drog igång det och sen höll sig på sina flanker!  :up:

aegneus

Andreas Lundin

Ser bra ut, men kom ni inte längre än så?  :shock: Jag trodde det var snabbspelat?  :D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Citat från: Delirium skrivet  2 mars 2020 kl. 09:23:37
Det är just det min avsikt är med helgen, att i lugn och ro ge folk möjlighet att få praktisk erfarenhet av spelet, precis som jag själv har fått med BAR och OCS på ff-helger där man inte behöver bekymra sig för något annat eller hur lång tid man har på sig innan man måste hasta till nästa projekt vilket tyvärr verka drabba folk lite överallt. Tyvärr har vi lite otur med avhopp och jag kanske hade tänkt att några fler skulle vara på men fyra är ju en solid grund.
Imperial Elegy
Space Empires

Wes

Tack Filip, Kristian och speciellt Björn för en kul och trevlig helg. Jag hoppas vi kommer spela TitE någon gång i framtiden igen.

nielsen.filip

Citat från: Wes skrivet 18 mars 2020 kl. 20:30:04
Jag hoppas vi kommer spela TitE någon gång i framtiden igen.

Det är klart vi ska!

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

nielsen.filip

Epilog:
Under våra strider i Rimforsa så hade jag fullt upp med mina egna arméer och hängde inte med på vad som försiggick på andra sidan armé-gränserna. Ett område som jag inte följde var den västra delen där den starka Habsburgska 1:a armén hade i uppgift att erövra Lublin. På den ryska sidan fanns där den 4:e armén. Plötslig i Rimforsa så kom det väldigt goda nyheter från Björn, Lublin erövrat och jag behövde inte följa den förutbestämda strategiska planen med min 4:e armé. Detta öppnade upp mina möjligheter för ett mer aktivt försvar, något jag inte lyckades med, fast det är en annan historia.

Väl hemma så bestämde jag mig för att kolla upp den västra delen av frontlinjen, bekanta mig med arméerna och se vad en lite mer aggressiv rysk linje kunde uppnå. I Rimforsa så gav Kristian upp den ryska planen så fort han fick tillfälle med en hiskelig mängd poäng i bestraffning. Sagt och gjort, den ryska armén var mer aggressiv och det slutade i katastrof. På tre drag (ungefär en vecka i spelet) så var armén slagen och Habsburgarna stod strax utanför Lublin.

Ryska armén:

Österrike-Ungern:

Fem demoraliserade ryska divisioner! Två kårer som inte är stridbart skick på länge.
Step-loss var dock ganska jämt fördelat, 23 ryska och 17 habsburgska.
3 ryska prepared attacks mot 9 habsburgska.

Fantastiskt spel!