Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vk2-spel med svenskar på Kickstarter

Startat av Elias Nordling, 19 februari 2020 kl. 11:42:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Norskt spel om operationerna norr om polcirkeln under andra världskriget, med svensk intervention som möjlighet, på Kickstarter. Ser ut att behöva lite hjälp för att bli verklighet:

https://www.kickstarter.com/projects/panterogames/the-frozen-north-ww2-in-the-arctic?ref=user_menu&fbclid=IwAR1Nhs6V8NPjzTeHaXDM6FLg6flJEs4T5SxnU-gl0ESaLrpaVdb0pV19DIk
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Folket

Kanske kan vara spännande men tror inte det blir något. Ser ut som de har en ide men utan att ha något att visa upp så tror jag inte de får tillräckligt med "backers". Jag skulle vilja veta vad som skulle göra spelet roligt att spela. Låter som ingen sida kan få fram underhåll och inte så mycket händer under tre år.

Elias Nordling

Jag tolkade det som separata kampanjer, en för tyska offensiven och en för den ryska. Inte de tre år då ingen gjorde nåt alltså

Folket

Jag vet inte tillräckligt om manövrarna på den här fronten. Men min magkänsla är att det inte fanns så mycket utrymme för manövrar. Utan information om vad kommer göra spelet intressant och roligt så har jag svårt att kickstartern lyckas.

Mimer

Intressant, men det var en lite mager Kickstarter måste sägas. Hade velat ha en något mer ingående presentation kring hur man tänker sig att systemet ska fungera, vilken skala det är fråga om samt gärna en (förvisso högst preliminär) kartbild eller två.

Följande citat innehåller, vid sidan av att de ska bli fyra scenarios och att hexagoner är aktuella, den mest konkreta informationen:
"The game will be of medium complexity and can be played solitaire, or by two (or even three) players. Solitaire playability is ensured by using a randomised activation system for formations and units, representing the problematic command and control faced by units in these operations."

Känns lite sådär lagom intetsägande. Återigen, jätteintressant tema, och jag kanske är lite gnällig, men det känns som man hade velat ha lite mer mat på benen här...

Elias Nordling

Håller med om att kickstartern känns väldigt slapp.

Strv102r

Men vad f-n! Det drabbar ju ingen fattig!  :P Jag blev nyfiken. Friskt vågat etc etc... 

Eller har jag gjort bort mig nu igen?  :oops:
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Jag backade, lite svenska blippar kan aldrig vara fel :-)

Mimer

Avvaktar och ser om det kommer mer information. Har lagt in så att jag påminns när den kommer in på sluttampen.

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Wes

Den där boken köpte jag för 20 år sen på stationen i Göteborg som reselitteratur före jag skulle åka buss tillbaks till Stockholm. Har inte läst färdigt den men kanske borde hitta den igen. Jag har för mig att det var liten text i den och att den inte var så rolig. 
Finns det någon här som har läst den och kan ge ett betyg?

Elias Nordling

Jag har läst den för ett antal år sedan. Den var rätt bra.

thermopylai

Jag har läst den och den är bra. Fokus på ryska offensiven 44 avGebhardt, tysktransporterna genom Luleå och inflygningen av norska poliser från Sverige. Extra kul för en gammal Lule-bo. Möjligen något om norska SOE i Unna Allakas-stugan i Kebnekaise-fjällen, oklart minne.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Mimer

Citat från: thermopylai skrivet 20 mars 2020 kl. 23:05:38
Här finns bakgrundsinformationen:

https://www.adlibris.com/se/e-bok/slaget-om-nordkalotten-9789187031991

Visst, och tack för tipset. Men är mest sugen på bakgrundsinformation från speldesignern kring hur de tänkt kring systemet utifrån det jag nämnde ovan...

Mimer

Ser inte ut som om det blev något av denna Kickstarter...