Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Here I Stand - PBEM

Startat av Doomfarer, 5 mars 2006 kl. 14:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Vvornth

Citat från: "Vvornth 15 november 2006, 23:25"Finns det spelare så är jag gärna med på ett parti av HIS. HAr lirat två partier innan via CB och speltestar just nu Eds 2-spelar variant för HIS via CB dessutom.

Öhh...
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

sfclinken

Citat från: "Vvornth"
Citat från: "Vvornth 15 november 2006, 23:25"Finns det spelare så är jag gärna med på ett parti av HIS. HAr lirat två partier innan via CB och speltestar just nu Eds 2-spelar variant för HIS via CB dessutom.

Öhh...

Hmmm...ja det var många som anmälde sig snabbt. Men då får du ta min plats. Jag tror att Paul kan ta över rodret och styra upp verksamheten.

Men då MÅSTE ni berätta hur det går.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Vvornth

Nej för bövelen, jag tänker inte norpa din plats när det var du som var initiativtagare och den som var mest taggad att sköta det hela.

Doomfarer

Lättast är nog om jag hoppar. Spelar redan ett par partier HIS så klarar mig.

Så Vvornth kan ta min plats som påve.  :up:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

sfclinken

Påven är död, leve Påven!.  Det kommer väl fler rundor...

Då ser det ut så här.

Vvornth = Papal States
Silversixx = Protestant
Jon Karlsson = Ottoman
Elias Nordling = England
Andreas Lundin = Frankrike
Peter Lindahl (sfclinken) = Hapsburg

Jag saknar mail till Elias, Vvornth och Silversixx. Maila eller skicka PM till mig.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Då har jag allas mail.

Inom kort kommer jag skicka ut info, länkar, filer och annat som behövs.
GMY Peter

silversixx

Gotti gotti!

Vvornth

Jag har spelat lite playtest HIS moderatat av Mark Greenwood som vart med på ett hörn att ta fram spelet. Från det har jag ett par väldigt utförliga instruktioner omhur man för sig med Cyberboard och ACTS samt lite allmäna tips för de som inte spelat så mycket HIS. (typ lämna alltid en LOC när du går till stid och så)

Om någon känner att de kunde behöva en mjukstart så kan jag vidarebefodra dessa instruktioner.

sfclinken

Citat från: "Vvornth"(typ lämna alltid en LOC när du går till stid och så)

Om någon känner att de kunde behöva en mjukstart så kan jag vidarebefodra dessa instruktioner.

Att lämna LOC var viktigt märkte vi i vårt tidigare parti...Jag tar gärna emot mer tips...Min HIS erfarenhet är ännu väldigt begränsad....
GMY Peter

Vvornth

skickat

Vvornth

Sådärja, partiet är igång... Jag öppnade precis med 95 theses och hade si-och-så framgång.

Jon Karlsson

Citat från: "sfclinken"
Citat från: "Vvornth"(typ lämna alltid en LOC när du går till stid och så)

Att lämna LOC var viktigt märkte vi i vårt tidigare parti...Jag tar gärna emot mer tips...Min HIS erfarenhet är ännu väldigt begränsad....

En viktig och potentiellt ickeuppenbar sak att tänka på är att vara noga med vem man sluter fred och allierar sig med. Tillfällena att åter förklara krig om man slutit fred är nämligen mycket få - turnstart, ett kort (Machiavelli) som kommer in i spel vid turn 3, Englands hemkort - så om man sluter en dålig fred med någon som är en potentiell vinnare så kan denne då få en hel turn att vinna på innan någon får en chans att stiga in och lösa problemet med våld.

Liknande sak med allianser och potentiella vinnare: beware. Allianser kan inte brytas under turnen. En allians innebär att man får gå på varandras områden och dra LOS från varandras supply centers, och det kan lätt göra att den ene allierade kan förbipassera någon annans hela försvar, eller förklara krig mot och snappa upp någon lämplig neutral fyrkant som tidigare var oåtkomlig.

En allmän taktik att vara medveten om är att det är en stor fördel att ha en större hand än sina fiender. För då kan man när dessa spelat alla sina kort få flera impulser på sig att göra saker utan att dessa kan reagera (eller som de maximalt kan reagera med sina sparade kort mot), vilket är en stor fördel. För att motverka detta är det ofta bra att spara kort om man kan, så att ens hand nästa runda blir så stor som möjligt.

Jo, och äg alltid rutan du går ifrån när du går in i strid, och fundera alltid lite på hur du skall kunna motverka att motståndaren kan skära av dina reträttvägar innan han anfaller din fältarmé. Det finns ett kul manöverkrigsspel här, och ett rätt vanligt nybörjarmisstag är att skaffa sig en strid, inte sällan en synbarligen extremt bra strid, så extremt bra att man inte behöver ha en reträttväg. Och därefter se sina 14 gubbar plus ledare slå två (två!) träffar medan hans tre försvarare också slår två träffar. Varpå man förlorar slaget och sedan förintas, och ledaren tillfångatas, för att man inte hade någonstans att retirera till.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Conny Depp

Ni kan väl bifoga några spelfiler här, så att vi som är intresserade kan följa det?

Vvornth

Verkar inte som det här forumet tillåter fil attachments.

Jon Karlsson

[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!