Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_EvilSpook

Dogs of War

Startat av EvilSpook, 18 maj 2020 kl. 10:25:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 27 januari 2021 kl. 23:23:15
Mycket informativt, tack och bock. Jag förstår att det egentligen inte är svårt, men det tar sin tid uppenbarligen. Blir mer sugen än avskräckt. Nu hoppas jag att stäppens söner befriar de förtryckta klassfränderna i väster, kapitalismens ondska har nu nått sitt naturliga slut och den dialektiska materialismen tar ännu ett kliv på stegen.

Och nu har du chansen att bidra till mammons fall för det ser ut att finnas ett ledigt WP-befäl i det digitala multi-spelarparti Iron Curtain som ser ut att gå av stapeln under Virtual Galore i feb.   :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

fvianello

#31
Elias, great AAR as always :)
I'm collecting your photos for the upcoming Players' Gallery.

EDIT: Almost forgot, Comrade......First Echelon regiment commanders are complaining about the absence of Sappers assigned to their units!

Elias Nordling

I didn't forget about sappers, but the Soviet commander is working under the assumption here that Braunschweig is going to be a tough nut to crack, but bottling up the defenders in the city and crossing the river to the south of it is doable. I didn't want to risk losing those engineers in a combat role before they are needed to cross the river.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

As a former officer in the Royal Engineers I am greatful for this approach. We'd had been mightyly mad if we'd been sacrificed in combat before we could do 'proper' engineering stuff first.   :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Lundin

Nu har jag bara doppat tårna i systemet en gång, men upplevde det som tungtrott. Samtidigt finns allt gudskelov i tabellerna, så man slapp slå väldigt mycket i reglerna. Är det din upplevelse också Elias, att allt finns i tabeller?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

Det mesta i alla fall, jag behöver sällan slå i tabellerna. Jag vet inte om tungrott är rätt ord även om jag förstår precis vad du menar. I början tyckte jag nog att det var tungrott, men när man väl fått alla subrutiner på plats och integrerade i hjärnans beslutssystem är det mer som att allt händer i slow motion snarare än att det är tungrott.

Det är väldigt lite i systemet som inte känns som det fyller ett syfte. Inte som vissa spelkonstruktörer som snöar in på femton olika sätt att ta in förstärkningar, i stort sett allt som finns i systemet skapar meningsfulla spelbeslut.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

fvianello

Citat från: Elias Nordling skrivet 28 januari 2021 kl. 08:43:43
I didn't forget about sappers, but the Soviet commander is working under the assumption here that Braunschweig is going to be a tough nut to crack, but bottling up the defenders in the city and crossing the river to the south of it is doable. I didn't want to risk losing those engineers in a combat role before they are needed to cross the river.

Could be a wise decision....Let the regiment commanders complain.

Andreas Lundin

Citat från: Elias Nordling skrivet 28 januari 2021 kl. 09:15:50
Det mesta i alla fall, jag behöver sällan slå i tabellerna. Jag vet inte om tungrott är rätt ord även om jag förstår precis vad du menar. I början tyckte jag nog att det var tungrott, men när man väl fått alla subrutiner på plats och integrerade i hjärnans beslutssystem är det mer som att allt händer i slow motion snarare än att det är tungrott.

Det är väldigt lite i systemet som inte känns som det fyller ett syfte. Inte som vissa spelkonstruktörer som snöar in på femton olika sätt att ta in förstärkningar, i stort sett allt som finns i systemet skapar meningsfulla spelbeslut.

Låter bra. Får klippa lite counters till mitt DoW ikväll då... Samtidigt som jag och Mats kör lite Stalingrad '42 kanske?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

Natos spelomgång:

Tyska ingenjörer börjar förbättra försvarspositionerna i Braunschweig och brittiska ingenjörer bygger nya i Wolfenbüttel.

Bombardemang: Nato har bara helikoptrarna inom räckhåll och det  är hög risk att ta förluster om man bombarderar med dem, så man avstår. Pakten däremot vill gärna hålla uppe trycket på den tilltufsade spaningsenheten. 12 poäng tungt artilleri öser på, dessa har nu använt 2 av 5 ammunition. Man slår lågt och screen-formation har bra moddar mot bombardemang så ingen ytterligare skada.

Förflyttning:
219e pansarregementet har en formation som inte är blocking (dvs zoc) så spaningsregementet kan backa undan utan att slå för reträtt. 24 pansarbataljonen tar deras plats i linjen.

Den tyska första spaningsbataljonen är däremot bredvid en enhet i Recon Posture, som är blocking. Helikoptrar understödjer utdragningen. Det går väl. 23 pansarbataljonen tar en flankskyddsposition. Artilleri grupperar fram. 


De första tre timmarna av tredje världskriget är över. Nato har valt att försvara i framskjutna positioner för att de sovjetiska förbanden ska få svårt att ta sig fram eller förbi Braunschweig innan dagen (och scenariot) är till ända. Det ger å andra sidan Sovjetunionen möjlighet att tufsa till Natoförbanden i mindre försvarbar terräng.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

En skillnad jag ser nu på countrarna är att de har "förvalda"/"förtryckta" postures. Är det olika på de olika sidorna?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

Framsidan tactical om inte bricka under, baksidan den som man oftast kan förväntas använda.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

H09: Vackert sommarväder. Pakten återhämtar flyg men inte Nato.

Pakten lägger ut en order att omgruppera understöd, för att de ickemotoriserade artilleripjäserna ska kunna gruppera.

Pakten slår nu det viktiga artillery supply, slaget passerar man det återfår alla artillerienheter inom räckhåll för supplypunkten en ammunition. 1-3 misslyckas man, inga moddar. Nato misslyckas normalt på 1-2 utom de första omgångarna.
Man slår 3, ingen påfyllning denna omgång. Kan få betydelse för stridstempot senare.

Pakten trycker på mot det tyska spaningsförbandet i centern, som tar hela tre cohesion hits, och pansarbataljonen i söder som tar en träff. Antalet förflyttningspoäng eller stridsförmögna enheter är mindre begränsande för sovjetunionen i detta skede än mängden tillgängligt artilleriunderstöd. Man vill inte heller slösa det artilleri man har på en halvdålig attack om man har en annan bättre någon annan stans.

Ryssen har nu använt 22 av 35 artpoäng, kan få 6 tillbaka per omgång man passerar resupply-slaget. Till det kommer tre ickemekaniserade bataljoner som tidigast är skjutklara omgång 4 av 6.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Cohesion hits och ammunition är samma sak för artilleriet, vilket över lag fungerar bättre än jag hade väntat mig. Varje artillerienhet kan ta fem träffar innan den utplånas, och har följaktligen fem skott ammunition. Men det finns ingen gräns för hur många gånger du får skjuta per omgång så i teorin kan du bränna all ammunition på en omgång.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

fvianello

Curious to see if NATO will be able to districate itself from the difficult situation South of Braunschweig....That engaged battalion looks in trouble.

Elias Nordling

I choose to not try to disengage and leave it engaged, since it was the last attack for the Pact. It has taken one hit.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"