Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_EvilSpook

Dogs of War

Startat av EvilSpook, 18 maj 2020 kl. 10:25:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mats Eden

Citat från: Andreas Lundin skrivet 28 januari 2021 kl. 15:02:09


Låter bra. Får klippa lite counters till mitt DoW ikväll då... Samtidigt som jag och Mats kör lite Stalingrad '42 kanske?

Ja, definitivt!  :up:

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 31 januari 2021 kl. 21:22:14
Cohesion hits och ammunition är samma sak för artilleriet, vilket över lag fungerar bättre än jag hade väntat mig. Varje artillerienhet kan ta fem träffar innan den utplånas, och har följaktligen fem skott ammunition. Men det finns ingen gräns för hur många gånger du får skjuta per omgång så i teorin kan du bränna all ammunition på en omgång.

Känns ju lite märkligt att hantera nedslitning av förbandet och ammunitionshanteringen med samma mekanik, men det är ju bara mekanik och kan säkert i realiteten fungera bra. Gillar att man kan kraftsamla tillgänglig mängd ammunition i tid och rum, och därmed bli utan senare innan uh-tjänsten hunnit jobba ikapp. Vill minnas att en haubitsbataljon kunde ersätta ca 1/3 av den medförda ammunition per dygn. Gick så klart att öka det också, men på bekostnad av något annat.

Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

CiteraKänns ju lite märkligt att hantera nedslitning av förbandet och ammunitionshanteringen med samma mekanik, men det är ju bara mekanik och kan säkert i realiteten fungera bra.

Jag tyckte också att det kändes märkligt i början, och experimenterade med olika husregler, innan jag kom fram till att det fanns en rätt stark korrelation mellan mängden ammunition man hade kvar och förhållandet mellan operationellt tempo kontra återhämtning. Att de förband som skjutit mest också var mest känsliga för konterbatteri kändes därför mer logiskt än jag trodde att det skulle göra.

CiteraGillar att man kan kraftsamla tillgänglig mängd ammunition i tid och rum, och därmed bli utan senare innan uh-tjänsten hunnit jobba ikapp. Vill minnas att en haubitsbataljon kunde ersätta ca 1/3 av den medförda ammunition per dygn. Gick så klart att öka det också, men på bekostnad av något annat.

Givet att man spelar hyfsat säkert och inte låter artilleriet gå ner på nivåer där en näsknäpp från flyget utplånar dem så får man tillbaka en tredjedel av den tillgängliga ammunitionen per dygn här med, så det låter som om man ligger rätt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Det brittiska spaningsförbandet försöker vila bort en cohesion hit, 30 procents chans att lyckas så här i början, och lyckas inte. Det tyska spaningsförbandet som är farligt ute dras ut. Sovjet hade kunnat försöka riva upp det ytterligare med artillerield, men man spar ammunitionen.

23 och 24 pansarbataljonerna bildar en ny linje som skyddar de upprivna spaningsförbanden. Särskilt 23 bataljonens position är inte optimal, mitt ute i öppna terrängen, men det är den enda position man kan nå där både deras egen och 24 bataljonens flanker är skyddade. Den andra omgången är slut, sex timmar har gått.

Citerahttp://www.nordling.nu/elias/img/DoW06.jpg
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Slutet av Warsawapaktens tredje omgång. De ryska förbanden trycker på 23 och 24 pansarbataljonerna som faller tillbaka. Generellt har Sovjet tur med sina slag på attacker support, och försvararna otur med sina reträttslag. Det sista slutar nästan med katastrof för 24 pansarbataljonen, som nu har tre träffar.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

De två pansarbataljonerna grupperar gemensamt i förberedda positioner framför broarna, med spaningsförbanden som understöd på andra sidan. Den ena tar ytterligare en träff vid utdragningen. Det är potentiellt väldigt fördelaktigt att stacka försvarare i det här systemet, Kanske för fördelaktigt. Jag har funderat på vad som skulle hända i LT60M om man stackade dubbelt i varannan ruta som front. I det här fallet finns det inte trupp nog för det, och de här två är i lite för risigt skick för min smak.

Halva scenariot har gått, lite för lite för Natos smak. Den femte omgången försvinner effekten av Natos disorganisering vilket gör att de slipper + skift på försvaret, och den sjätte är natt som är svårjobbad för pakten. Men det är tveksamt om Nato kan hålla alla enheter vid liv och pakten på rätt sida om floden tills dess.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

På eftermiddagen utkämpas slaget vid Wolfenbüttel, där de hårdaste striderna hittills äger rum. Först gör ryssarna ett försök att utflankera försvararna med ett anfall direkt över floden (4517 till 4416, medan 4516 ännu hålles av Nato). Attacken slås tillbaka med förluster på bägge sidor. Sedan gör man upprepade anfall mot huvudpositionen där de två trötta pansarbataljonerna biter ifrån sig. Till slut retirerar de över floden efter ytterligare förluster för bägge sidor.



För närvarande är det en Natoseger, men det är två omgångar kvar, och Nato måste undvika a) att ryssen får enheter över floden, b) att han tar Braunschweig och c) att få enheter utplånade. Braunschweig är just nu inte hotat, men det blir svårt att undvika både a och c. De enheter som står väster om floden är samtliga i extremt dåligt skick och skulle behöva avlösas, men det finns ingen som kan avlösa dem.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Fråga:

Hur fick du WP arty i S&S mode så nära fronten? Flyttade du fram dem i TAC och "fulskiftade" eller via order? Eller har de sloggat sig fram i S&S hela vägen från gränsen?

Satte precis upp scenariot själv och vågade mig på att sätta WP arty i Road Mode. Inte helt säker på att de kommer att hinna skjuta ett ända skott innan dagen är över dock...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Satte upp dem i tactical och gav dem order. De sköt just sina första skott, och då i S&S.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

fvianello

Citat från: Elias Nordling skrivet 10 februari 2021 kl. 19:42:15
På eftermiddagen utkämpas slaget vid Wolfenbüttel, där de hårdaste striderna hittills äger rum. Först gör ryssarna ett försök att utflankera försvararna med ett anfall direkt över floden (4517 till 4416, medan 4516 ännu hålles av Nato). Attacken slås tillbaka med förluster på bägge sidor. Sedan gör man upprepade anfall mot huvudpositionen där de två trötta pansarbataljonerna biter ifrån sig. Till slut retirerar de över floden efter ytterligare förluster för bägge sidor.



För närvarande är det en Natoseger, men det är två omgångar kvar, och Nato måste undvika a) att ryssen får enheter över floden, b) att han tar Braunschweig och c) att få enheter utplånade. Braunschweig är just nu inte hotat, men det blir svårt att undvika både a och c. De enheter som står väster om floden är samtliga i extremt dåligt skick och skulle behöva avlösas, men det finns ingen som kan avlösa dem.

My bet is on the Soviets, if they have enough artillery ammo left :)

Elias Nordling

My bet is on the Soviets too, unless they blow the next artillery resupply row. But if Nato manages to put a half engaged marker on 83G Regiment, they might be able to build a defensive position that can hold the river for next turn.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Switching to English for the benefit of Fabrizio.

Nato prepares to make a final stand at the Oker. Only 23 Pz Bn is in the front, as the other forces would add nothing but disorganization to the defenses. 23 Pz Bn already has 3 cohesion hits, but a successful artillery barrage disorganizes one of the potential attackers.

The skies are with the Germans as the afternoon becomes evening. It starts to rain again, and Nato air forces manage to disrupt the flow of artillery supply. Suddenly the Soviet attack across the Aker doesn't look so certain. Soviet engineers deploy to assist the crossing.

The picture shows the situation before the barrage phase of the Soviet turn, H1800.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

fvianello


Elias Nordling

The Battle of Wolfenbüttel rages on. Hampered by the weather, the Soviets get three attacks across the Oker river against the 24 Pz Bn. The first one is a disaster, with the attacker taking 2 hits for no defender losses. Now at 4 hits, it retreats out of contact. The second attack is a stalemate with no losses on either side. For the final attack, that start at 0 differential, the Soviets use their last 9 artillery points in combat. Nato in turn use their last 3 points, and even the air braves massive flak, adding 8 support points. Things don't look good for the Soviets, but they roll 10 on electronic warfare! +2 differential and the air is halved to 4 points. Then Nato rolls 10 for electronic warfare. -3 differential AND the Soviet artillery is halved, to 4. For those 4 points in attacker support, the Soviets roll a 10, of course, bringing back the differential to +1, but Nato defensive support pushes the differential down to -1 again. The roll results in 2 hits for the attacker and 1 for the defender. The line holds.

The attack across the Oker has failed, the attacking Soviet division is largely spent, and the last turn is a night turn which makes attacking even harder for the Pact. But this isn't over. There are so many units around 1 or 2 cohesion hits from death that a good artillery shot from either side coud shift the score. Pending the arrival of artillery ammunition...

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

The Nato artillery receives no supplies, oops! At least the helicopters run a risky barrage mission and disrupt the remaining fresh Pact unit in Wolfenbüttel.

For the final, night, turn, Nato fails its air recovery roll too, which means the helicopters are the only remaining combat support. The Pact DOES pass its supply roll, which means it gets a final shot at crossing the river.

It starts with a massive bombardment attempt to blow away the wrecked 23 Pz bn. It fails.

The Pact can scrape together support and a unit for one final assault. It has a -2 combat differential, but thanks to a successful electronic warfare roll and support superiority, it shifts to +2. A combat roll of 7-10 and they are across. But the roll is 4, no losses except the attacking sappers.

The score is now -9 thanks to heavy losses on the attacking regiments. This is just 2 points from a decisive Nato victory. The Germans shift their fresh armored battalion in Braunscweig to tactical for a last turn point grab, but the Pact has a snafu card that prevents that.

End score: -9. Nato Substantial victory.

A good scenario that captures many aspects of the system in a small format.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"