Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille de Ligny (II)

Startat av Delirium, 19 maj 2020 kl. 15:03:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: Delirium skrivet  8 januari 2021 kl. 14:39:54
Vill skriva ner de här tankarna om var La Bataille "brister" för min del efter att nu ha kommit tillbaka till BAR sedan ett tag tillbaka. Nej, det är inte riktigt samma tidsperiod men tillräckligt nära och dessa poänger är inte specifikt tidsbundna.

Håller med dig Björn. Du utrycker "den svenska modellen" - "Make La Bat Lagom igen!"  :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

Sällar mig til skalan som Håller med!
Gillar visserligen LaBat fortfarande, även om jag fick mig en knäck efter att Terry D slängdes ut och "rollspelsmaffian" började massproducera titlar.
Lite av en dröm vore det om det började göras slag från de tidiga revolutionsåren med BAR systemet.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Delirium

I grunden gillar jag både La Bataille och BAR, åtminstone de senare utgåvorna av båda systemen eftersom de är så förbålt snygga, rena konstverk är vad det är, och de är från en mer sofistikerad tidsperiod.

Om jag skulle "fixa" La Bataille vore det att gå tillbaka till någon av de tidigare regelversionerna som har ett mer komplext förfarande för uppmarsch under kanoneld. Att ändra tärningar blir nog för komplicerat. Vad gäller command så skrev jag ihop det här lilla försöket i somras, tror Jonas redan fått läsa det men kanske har "legat till sig" tillräckligt. Lägg märke till att jag slutade skriva innan exemplet var färdigt. Ta det för vad det är, jag har aldrig speltestat det men kändes rimligt då, med Ligny framför mig.

För att "fixa" BAR skulle det bli mer lagvänligt för att slippa vänta på en enskild aktivering av varje command. Där kommer optionen om hela vingars aktivering (Faster BAR) in så det finns redan en lösning men får användas med lite förbehåll, blev väldigt mäktigt med automatiska kavallerivingar på en gång i Fontenoy till exempel.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

P-O Jönsson

Terry Doherty håller på att ta fram ett nytt system för Napoleonkrigen. Det finns i nuläget speltestversioner framme för tre slag i Spanien.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Delirium

Jo, jag tror vi diskuterade det men åtminstone just nu är jag mindre intresserad av nya system än att med acceptabel arbetsinsats få de befintliga spelen att bli mer som jag vill ha dem. Kolla gärna på min idé om ordersystem och se om det finns någon poäng alls med det.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires