Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Lamps are going out (Compass)

Startat av thermopylai, 4 september 2020 kl. 13:49:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

thermopylai

Konstigt, trodde det fanns en tråd här men hittar inte den. Är det nån som spelat detta? Är det bra och nåt jag bör skaffa? Vill nån spela på ett konvent? (Inte närmaste FF för då är jag uppbokad)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

aegneus

Vi spelade för några FF de luxe sedan. Det var bra - bättre än mycket annat WWI på den skalan jag sett - men hade en gnutta issues med ett annars bra tech system. Är på min lista att köpa någon gång.

aegneus

Det här skrev jag våren 2017.

*) The Lamps Are Going Out var bättre än jag trodde - jag trodde det skulle vara ett trevligt enkelt multispel, men inte lika bra som QMG:1914 som jag blev helt förtjust i på Galore. Men det här var till skillnad från QMG ett rejält krigsspel, om än enkelt, och lika roligt att spela. Jag brukar tjata om att "om jag sitter med samma dilemma och resonerar som de historiska parterna gjorde, då gör spelet rätt". Som England/Frankrike brottades jag med hur jag skulle få Centralmakterna i trubbel. Först provade jag indirekta vägar (Gallipoli var tomt! Nej, det blev ett Bridgehead!); press på Turkiet i Middle East - visst, man tar massa terräng men dyrt och resupplya och... gjorde ingen skillnad; ett snabbt anfall med tilltransporterade fransmän mot Trieste - det var då Alperna var så branta (jag slog tre raka ettor...). Så till slut, runt 1916 hade jag förstått hur utnötningskriget på västfronten fungerade och började mala (parat med att skicka så mycket ammunition jag bara kunde till Scipio som slogs för sitt liv i Ryssland) och fick precis kastat ut tysken ur Belgien innan vi bröt.
Jag tyckte techsystemet var jättebra, men kommer se vad diskussionen är om bättre catching-up mekanism.

Fredrik H

Citat från: thermopylai skrivet  4 september 2020 kl. 13:49:40
Konstigt, trodde det fanns en tråd här men hittar inte den. Är det nån som spelat detta? Är det bra och nåt jag bör skaffa? Vill nån spela på ett konvent? (Inte närmaste FF för då är jag uppbokad)

Jag har spelet och jag har spelat det ett par gånger. Jag kan ta med mig det till FF om du vill kolla och få det grundläggande förklarat. Säg till bara.

Rydfalk

Citat från: aegneus skrivet  4 september 2020 kl. 17:04:22
Vi spelade för några FF de luxe sedan. Det var bra - bättre än mycket annat WWI på den skalan jag sett - men hade en gnutta issues med ett annars bra tech system. Är på min lista att köpa någon gång.

Ja, var det på första FF de luxe? På Vårdnäs? Det var ett attans litet rart spel!
"Hoppas det regnar i sommar!"