Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Trycka egna krigspels-counters?

Startat av Ohman, 20 oktober 2020 kl. 18:59:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Ohman

Hallå på er. Jag har flera gånger gjort egna counters på lite olika sätt men nu vill jag att något proffs trycker "riktiga" marker åt mig. Jag har tyvärr inte haft någon jättelycka med att hitta företag som erbjuder krigsspelsmarker i sortimentet.

Jag lade en beställning hos den enda jag hittade:
https://www.superiorpod.com/category/printed-game-counters

Får se hur resultatet blir! Men jag vill gärna ha tips på fler ställen som kan trycka marker, gärna inom EU om det finns.

Wade

Hoppas det blir bra. Väntar med spänning på att höra hur det blev.

Ohman

Ja, det ska bli kul att se. Leveranstiden var minst 12 dagar så jag räknar med att det kan ta ett tag innan något dyker upp.

Jag förstår att det är en väldigt nischad produkt men blev ändå förvånad över hur svårt det var att hitta någon som erbjöd den. Måste finnas fler tycker jag, många kanske inte bemödar sig med att annonsera om saken dock.

Hoppas någon annan här har hittat flera ställen som gör blippar för jag vill gärna testa ett par olika ställen för att jämföra kvalitén!

EvilSpook

" 5/8" Full Color Print on Demand Chipboard Game Counters"

Jag får ont i huvudet. Varför ska det vara så svårt att acceptera metern...  :twisted:

//EvilSpook

Jimmie

Det kräver ju att man måste erkänna att någon annan har ett bättre system än just det man själv använder!
Har märkt att det är väldigt svårt för vissa!  8)

Wes

Arbetar med inch och pound och tycker det har sina fördelar. Ingen i Europa kan ju svara rätt på frågan hur mycket de väger.
Det finns ju nackdelar också som när det kommer till tröghetsmoment som blir klurigt om man är uppväxt med SI systemet.

Ohman

Citat från: EvilSpook skrivet 21 oktober 2020 kl. 14:25:05
" 5/8" Full Color Print on Demand Chipboard Game Counters"

Jag får ont i huvudet. Varför ska det vara så svårt att acceptera metern...  :twisted:

//EvilSpook

Ja, tycker väl själv att millimeter är en lämplig enhet när det gäller små krigsspelsbrickor. Men det verkar vara ganska stor dominans av amerikanska företag i kriggspelssvängen så det är väl bara att acceptera deras seder och bruk.

GMT säljer blanka ark med 9/16" counters och 1" counters, Decision Games har 1/2", 5/8" och 9/16" på blanka ark. Har sneglat lite på dessa också. För det är nog inga jätteproblem att hitta någon som kan trycka på dessa.

Bäst resultat verkar det dock bli om man trycker först och stansar sedan och den tjänsten verkar mer sällsynt.

EvilSpook

Även om de kör Inches så kan de väl använda decimaler? Kan de inte det så borde de väl kunna undvika 8- och 16 delar? Kan de inte det så kan de väl ändå använda samma nämnare (t.ex Bara 16-delar).

Det är ett under att de klarar av att bygga atomubåtar...  :o

//EvilSpook

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Detox

Har ni något bra tips på verktyg eller dyl för att designa hexagon kartor?

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Ohman

Snabba är de då inte på Superiorpod. Men nu ska mina brickor tydligen vara skickade! Återstår att se hur lång tid det tar för de att hitta hit. Får väl räkna med ett litet uppehåll hos tullverket också.

Ohman

En månad senare så kom till slut mina efterlängtade marker! Totalt tog det tre månader från lagd beställning.

Resultatet är helt ok! Pappen är lagom tjock och känns rätt, storleken är också bra. 5/8" skulle det vara och jag får det till 16mm när jag mäter mina marker.

Kvalitén på trycket är godkänd, kanske att jag har valt lite väl liten text och mycket detaljer? En av bilderna är mina marker bredvid några marker från It Never Snows och trycket på mina är sämre, inte lika skarpt. Kan ju vara jag som gett tryckeriet dåligt underlag också.

Hela kalaset kostade 293kr, 210kr till SuperiorPOD och 83kr till PostNord/Tullen/Skatteverket. För det fick jag ett ark (levererades tvådelat) med 176 counters, tryck på bägge sidor. Lite mycket för vad man får men väldigt överkomligt ändå. Kan inte tänka mig att de gick många kronor plus på att trycka ett enskilt ark åt mig.

Hoppas någon har användning av min lilla recension!

Klicka för större bilder nedan:

Wes

BjornH