Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av TCS A Frozen Hell

Startat av Strv102r, 2 november 2020 kl. 16:07:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Du misstar dig stort, systemet är vansinnigt interaktivt. Men däremot finns det alla storlekar på spel. Semper Fi är utmärkt intro, inget scenario där tar mer än ett par timmar har jag för mig.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Det är ett mycket trevligt system tycker jag. Vissa av spelen är större och tar mer tid. Men formen man spelar under kan också vara sträcka ut det i tid, och det är nog det som gör att de redovisningar jag har gjort har blivit långa i tid.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Kl 0230

De återstående två kompanierna ur ErP10   har nått sitt UFA där 1/ErP10 finns. Både 2 och 3/ErP112 har börjat röra sig norrut till UFA. Bataljonens Ksp-tropp är kvarlämnad för att ha uppsikt över isen österut.

2/ErP9 framrycker på bred front längs vägen mot 1/609 för att skapa stridskontakt och gruppera för att understödja 1 och 3/ErP9 anfall. De möts av mycket kraftig eld, som är extremt effektiv. De två östra plutonerna skjuts nästan helt bort och den mest västra viker. Kvar i stridskontakt är bara en pluton som lyckas gruppera. Utfallet var extremt då jag i två fall på raken, de mest östra plutonerna, slog dubbelsexa båda gångerna för verkan. Ryssarna har eldkraft, men längs vägen i synnerhet är de också mycket slitna efter tidigare anfall med 7 och 9/3/JR16.

Trots det förstärkta understödet lyckas inte förutsättningar för stormning av de ryska Ksp-tropparna framför 3/1/JR16 skapas. Striden fortsätter.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

jerry

Citat från: Strv102r skrivet 31 mars 2021 kl. 13:31:07
Det är ett mycket trevligt system tycker jag. Vissa av spelen är större och tar mer tid. Men formen man spelar under kan också vara sträcka ut det i tid, och det är nog det som gör att de redovisningar jag har gjort har blivit långa i tid.

Dessvärre ser det mörkt ut för spelsystemet, verkar som om det "sista" spelet har getts ut.....eller rättare, ett sista försök att få igång försäljningen.
Gillar också systemet.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Detox

Citat från: jerry skrivet  1 april 2021 kl. 23:31:12

Dessvärre ser det mörkt ut för spelsystemet, verkar som om det "sista" spelet har getts ut.....eller rättare, ett sista försök att få igång försäljningen.
Gillar också systemet.

Senaste spelet i serien var "Ariete" Slaget vid Bir el Gubi 1941, det kom så sent som förra året och jag fick mitt ex i julas. (zip lock)

Ett countersheet och nästan bara pansar som counters.

https://boardgamegeek.com/boardgame/240921/ariete-battle-bir-el-gubi-libya-november-1941

Strv102r

Gillar också systemet.

Jag är inte så säker. Det verkar som om arbetet med Goose Green spelet och Vietnam spelet går framåt, i synnerhet det förstnämnda.

jerry

Citat från: Strv102r skrivet  2 april 2021 kl. 10:19:26

Gillar också systemet.

Jag är inte så säker. Det verkar som om arbetet med Goose Green spelet och Vietnam spelet går framåt, i synnerhet det förstnämnda.

åååhhh fan ..... ? Hur vet man det ?
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

jerry

aaahhhh nu vet man det..... endast en googling bort..... då är dom lite avvaktande på MMP, eftersom det hotas med nedläggning

Strv102r

Kl 0300

Då är ErP10 samlat i norr och lämnar vägen fri för ErP112 två tillkommande kompanier.

Plutonen ur 2/ErP9 i stridskontakt försöker få eldöverlägsenhet mot ryssarna med hjälp av grk, men lyckas inte ännu skapa förutsättningar för bakre kompanier att anfalla.

Trots det förstärkta understödet lyckas fortfarande inte förutsättningar för stormning av de ryska Ksp-tropparna framför 3/1/JR16 skapas. Striden fortsätter.

Strv102r

KL 0330

ErP112 två tillkommande kompanier ansluter nu till sitt UFA för att ta täten i anfallet kl 0600.
1/ErP10 OK stridsvärde, 2 och 3/ErP10 Fullgott stridsvärde.
1/ErP112 dåligt stridsvärde, 2/Erp112 dåligt stridsvärde, 3/ErP112 gott stridsvärde.

Plutonen ur 2/ErP9 i stridskontakt lyckas få eldöverlägsenhet mot ryssarna väster vägen med hjälp av Grk, och 1/ErP9 stormar fienden och nedkämpar dem eller driver dem på flykt. Dock fastnar men därefter i elden från ryska angränsandes förband.  3/JR16, dvs 2/1/JR16, 7 och 9/3/JR16 har mycket dåligt stridsvärde. Väster om bilden (på andra sidan bron HEVOSALMI vid ett fältkök) finns 8/3/JR16 som efter återhämtning har fullgott stridsvärde.

Till sist lyckas 3/1/JR16 storma de ryska Ksp framför sig och dessa viker längs vägen norrut mot bron. Resterna av 3/364 inringas av 3/1/JR16 och 8/3/JR37, men 8/3/JR37 tar rejäla förluster då fi har gott om eldkraft i form av grk-understöd. Hela 1/JR16 går på (Pajaris) vilja. Förbandet är egentligen slut.

Söder 1/JR16 finns 2/JR16. 5 och 4/2/JR16 har ju fronten mot norr, och dåligt stridsvärde, medan Ksp och 6/2/JR har fronten mot öster. 6/2/JR16 har fullgott stridsvärde efter återhämtning.

Strv102r

Kl 0400

Både ErP10 och 112 är grupperade i UFA och inväntar gryningen kl 0600 för att påbörja anfallet.

ErP9 fortsätter sin eldstrid med ryssarna, men kommer inte närmre bron de sista 30 minuterna. Förberedelserna för att få 8/3/JR16 att ta täten i det fortsatta anfallet börjar. Väster TOLVAJÄRVI har du bara artilleri och fältkök numera.

3/1/JR16 fastnar i resterna av 3/364.  Övergår till strid från stridsställning.

1/JR16 kan inte ta emot ersättningsmanskap om de inte övergår till återhämtning, vilket kanske inte är vad du vill med dem så nära ryssarna och gryningen. ErP10 och 112 ska ju påbörja anfall om två timmar så de är också mindre lämpliga att börja återhämta. Återstår egentligen bara två bataljoner som kan återhämta: PpP7,  och 3/JR16 med sina kompanier 2/1/JR16, 7 och 9/3/JR16, om du inte är rädd att 2/609 eller 3/718 plötsligt går till anfall.

tinG

Sikken ryss-massaker!  :o
Hur långt har ni kommit?
Utgör ryssen något som helst hot längre?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Tja, finnen har ju inte så mycket krut kvar heller, men den ryska divisionens anfallskraft är knäckt. så enkelt är det. Bara en dag kvar.

jansv

Strv102r

Kl 0900 anländer stridsvagnsbataljonen. Det ska samordnas med 2/364 anfall för att krossa 1/JR16!