Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av TCS A Frozen Hell

Startat av Strv102r, 2 november 2020 kl. 16:07:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Jag fick plocka bort alla 50 mm Grk brickor i 1/609 efter Setup. Påverkade stridsplanen jag redan gjort negativt då understödsstyrkan blev märkbart svagare. Kommer nyttja en del av de brickorna som substitut för de ryska understödspjäserna. Annars  är det bara att försöka komma ihåg ändrade värden.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Citat från: Strv102r skrivet  8 november 2020 kl. 20:50:39
Annars  är det bara att försöka komma ihåg ändrade värden.

Själv gjorde jag våld med tuschpennan på mitt ex av spelet.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r



Stridsplanen för att fortsätta rörelsen över bron KIVISALMI. Understödet grupperas för att kraftsamlat, i brist på indirekt understöd, nedhålla försvararna vid norra brofästet. Därefter stormar tre kompanier. Enkelt! Det kanske till och med fungerar?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jansv

#18
Roligt att följa. Än så länge följer det vad som brukar ske i Red Winter, nu har det iofs inte hänt så mycket ännu :)

Några planer på att avancera ut ryssarna till ön Kotisaari?

Strv102r

Citat från: jansv skrivet  9 november 2020 kl. 10:49:21
Roligt att följa. Än så länge följer det vad som brukar ske i Red Winter, nu har det iofs inte hänt så mycket ännu :)

Några planer på att avancera ut ryssarna till ön Kotisaari?

Nästa regemente tror jag ska få traska över isen till KOTISAARI.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kl 0830 8 dec 1939



Det finska artilleri är ju vare sig tungt eller talrikt, men han börjar med att skjuta med båda batterierna, snabbeld, på understödsstyrkan vid 1/609. Lite förluster, men de lyckas inte hindra ksp-tropparna att skjuta mot norra brofästet.






Ksp-tropparnas eld eld orsakar i sin tur förluster på de två plutoner som försvarar brofästet, men nedhåller dem inte. Vilket innnebär att när de ryska skyttekompanierna kommer fram i skogsbrynet
möts de av kraftig finsk gevärseld och nedhålls/hejdas. Det blev inget anfall över sundets is detta GT i alla fall.






3/JR16 och Pajari skidar mot fyrvägkorset strax väster bron HEVOSSALMI.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

tinG

Citat från: jerry skrivet 10 november 2020 kl. 00:24:21
är inte finnen dug-in ?
Har för mig att dom börjar med en Hasty Defense order. Men oavsett det ser understödspositionen vid sjöstranden synnerligen ineffektiv ut. 4 st MG-troppar (8 FP) på det avståndet, 5-600 m (6 hex) har minimal chans att hålla ner försvararna.

De skjuter i blindo... Spotting Range för infanteri är i grunden 3 hex. Partly Protective (forrest) skiftar det till 2 hex.

En Suppressive Fire Action (SFA) ger detta:
8 FP -> 7-8 kolumn
Area fire Range: Low 6 hex -> -2
Target terrain/posture: Partly protective/Fire Mode -> -5 "unspotted"
-> "0'" kolumnen
Dr 11-53 = No effect
Dr 54-65 = Morale Check
Dr 66 = 1 step loss

Stackar de upp alla 4 MG-tropparna i en hex kan de iaf skjuta tillbaka (Overwatch Fire) när finnarna skjuter eftersom Spotting Range då blir precis 6 hexar:

Overwatch Fire (OW) ger detta:
8 FP -> 7-8 kolumn
Area fire Range: Low 6 hex -> -2
Target terrain/posture: Partly protective/Fire Mode -> -2 "spotted"
-> "2'" kolumnen
Dr 11-45 = No effect
Dr 46-62 = Morale Check
Dr 63 = 1 step loss

:shock:

Ryssarne gör nog bäst i att avancera

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Klas Malmström

Klas Malmström
Linköping

Strv102r

Ja, det blev inte så bra förutsättningar för understödet som man skulle vilja kanske, men det är 7 ksp-troppar, även skyttekompaniernas Ksp-troppar är avdelade till understödstyrkan. Blir lite bättre då. Och när planen gjordes fanns tre 5 cm grk-troppar kvar i orgen, men de fick jag plocka bort.

Men nog slog jag 66 i första eldöppnandet, fast finnen klarade sin MC...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Trodde man fick starta med vilka order som helst ... grovt misstag av mig....
Minns att det var hart när omöjligt att ta sig över sundet vid bron...
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Strv102r

Kl 0900 8 dec 1939




De ryska Ksp-tropparna fortsätter orsaka förluster hos plutonerna som försvarar brofästet (tur som bara den igen med tärningarna). Inte desto mindre lyckas försvararna hindra ryssarna att ens
ta sig ut på isen eller bron ( de klarar sin MC ). Den tillkommande ryska bataljonen tar av åt nordväst bakom tätbataljonen.








3/JR16 når slutpunkten.






En överblick som visar hur den bakre ryska bataljonen kan röra sig längs skogsspåret runt sjön TAIVALJÄRVI mot 1/1/JR16 gruppering norra sjökanten.
Den kan så klart anfalla ut över sjöns is också, men det är vanskligt med sårbarheten för beskjutning ute på isen. . .

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Klockangivelserna är fel! Spelet börjar inte 0800, utan 1100. Sista GT var således kl 1200!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kl 1230 8 dec 1939




Det finska batterierna orsakar inte mer än mindre förluster, men de nedhåller all verksamhet söder bron KIVISALMI. Den ryska understödselden är verkningslös.





7/3/JR16 når fram till 9/KTR13 där de ska gruppera för försvar, men hinner inte påbörja själva grupperingen. 8/3/JR16 påbörjar gruppering med stöd av hotellet och andra byggnader.
9/3/JR16 grupperar halva kompaniet vid västra brofästet HEVOSSALMI och två plutoner norr om bron. Ksp-tropparna är fördelade på kompanierna.





En överblick. 609 skytteregementets tredje bataljon är på väg norrut, och det ryska artilleriet har börjat anlända.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kl 1300



De ryska ksp-tropparna (7 st = 14 kulsprutor) lyckas till sist nedhålla försvaret norr bron. Men då de främre ryska kompanierna fortfarande är nedhållna är det bara en kompani, det bakre,
som kan anfalla över sundets is. En av det kompaniets plutoner viker tillbaka på grund av bakre finska förbands eld, men två går in i närstrid. De tvingas dock vika tillbaka över isen med stora förluster.

Det var då som f-n!

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.