Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Böcker om andra världskriget för 8-åring?

Startat av nielsen.filip, 19 november 2020 kl. 20:40:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Jag har en 8-årig son som behöver lite intressanta böcker om andra världskriget, anpassade för barn. Är det någon som har nått bra förslag? De jag har hittat för barn fokuserar inte på vapen, soldater, arméer och slag utan skyddsrum, krig-är-dåligt och matbrist...

För övrigt, undra var intresset kommer ifrån?

Wes

Kriget har inget kvinnligt ansikte. Av Svetlana Aleksijevitj.

thermopylai

Mitt eget intresse startade nog i den åldern med serietidningen Illustrerade klassiker: De blodiga åren
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Jag slutade vara intresserad av andra världskriget och fick upp ögonen för all annan historia i den ålder!  :mrgreen:

Nej, okej det var inte sant...  :oops:
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

aegneus

Jag tror jag förstår vilken slags böcker du menar men jag tvivlar på att det finns saker för en 8-åring. Själv läste jag Montgomerys Krigskonstens Historia och (nu blir det nostalgivarning gubbar!) Att flyga är att leva. Och de sex banden med Andra Världskriget i Bild.

Kanske prova den här?  https://www.bokus.com/bok/9789132166143/boken-om-andra-varldskriget-1939-1945/

Annars gå på antikvariat och kurera ut lämpliga artiklar ur de där kolorerade historietidningarna med obligata inslag om tyska monstertanks?

Jag tror nog mest på att ha en bra samling läsmaterial och låta barnen hitta det själva.

jerry

Citat från: aegneus skrivet 20 november 2020 kl. 07:05:49
Jag tror jag förstår vilken slags böcker du menar men jag tvivlar på att det finns saker för en 8-åring. Själv läste jag Montgomerys Krigskonstens Historia och (nu blir det nostalgivarning gubbar!) Att flyga är att leva. Och de sex banden med Andra Världskriget i Bild.

Kanske prova den här?  https://www.bokus.com/bok/9789132166143/boken-om-andra-varldskriget-1939-1945/

Annars gå på antikvariat och kurera ut lämpliga artiklar ur de där kolorerade historietidningarna med obligata inslag om tyska monstertanks?

Jag tror nog mest på att ha en bra samling läsmaterial och låta barnen hitta det själva.

exakt mina tidiga val också samt den där serien i massor med avsnitt "leningrads belägring" "Waffen ss asfaltsoldaterna" "kamikaze" "Tobruk" etc etc etc
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition med 2 man, samt White Death (japan version) med 2 man

nielsen.filip

Tack för hjälpen!

Helt ovetande om mängden "krigsserietidningar" ifrån 60 till 80-talet. Beställde lite blandade nummer från olika varianter. Är nog bästa alternativet men är tveksam om det kommer funka. I vilket fall så verkar gamla serietidningar inte kosta speciellt mycket.

Elias Nordling

Jag slukade serietidningen Pilot strax över den åldern.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Citat från: Elias Nordling skrivet 23 november 2020 kl. 08:02:01

Samma här. Prenumererade till och med. Den och Fantomen var en perfekt kombo (senare även Conan). Jag skrattade åt mina fåniga klasskompisar som hade Kalle Anka och Bamse och inte klarade svartvita serier (måste ha varit en olidlig skitunge).

Jag läste också i uppslagsverk mycket.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

jerry

Blev stoppad på biblioteket i tio-årsåldern när jag vill låna "andra värdskrigs-literatur"... "inget för barn"
Hittat ny lokal, nu spelas 3 days of gettysburg third edition med 2 man, samt White Death (japan version) med 2 man

Andreas Lundin

Och där bröt bibliotekarien mot lagen. De får inte begränsa information på det sättet. Inte då. Inte nu. Filmer och dataspel däremot.

jerry

kan ha varit mein kampf.... men ändå du har rätt inte hejda informationen....  detta var tidigt 70-tal

Rydfalk

Citat från: Elias Nordling skrivet 23 november 2020 kl. 08:02:01
Oh! Pilot! Minnen!
Men även innan den bytte namn och var Pilot 22. Det skulle vara siffror med som i Spion 13.
Minns även Attack! och kanske nåt i stil med Brigadserien?
"Hoppas det regnar i sommar!"

Andreas Lundin

Fagra minnen! Fast var inte Attack! mm. såna där små magasin till formatet? Medan Pilot var en serietidning i samma storlek som 91:an Fantomen mfl? Jag kan minnas fel förstås?