Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Fitna (Nuts publishing)

Startat av Fredrik H, 22 november 2020 kl. 12:48:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Citat från: thermopylai skrivet 22 november 2020 kl. 22:43:18
Jag blir mer och mer köpsugen.

Fransk-designade spel har ofta problem med engelska regler (de tror att de kan översätta själva). Hur är det med detta, är det läsbara engelska regler som följer med eller kan laddas ner? Eller du kanske läser franska själv?

Jag har stött på enstaka ord och formuleringar som kanske kan uppfattas som märkliga, men det är långt ifrån det värsta jag läst. Du kan kolla in regelboken på deras hemsida - https://www.nutspublishing.com/eshop/fitna-en , då får du också en uppfattning om hur pass okomplicerat spelet är.

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet 22 november 2020 kl. 23:01:22
Jag tyckte jag såg en USA-bricka i Raqqa de första dragen.  Vad var det ?
Enligt scenariot så ska det representera det mer indirekta amerikanska stödet till kurderna och inte egentligen något direkt fysisk amerikansk förband. Assad var inte imponerad.

Delirium

Citat från: Fredrik H skrivet 22 november 2020 kl. 21:47:46Javisst, mitt kommer ifrån Alphaspel. Det känns som en del av min lön går direkt dit på månatlig basis, dessutom handlar jag oftare nu när man kan få det hemkört samma dag som man beställer.

:lol:

Som alltid kul att läsa herr H:s replays. Ett spel om modernt multiplayer i mellanöstern verkar kul men som vanligt har jag lite svårt för spel om konflikter som inte är färdiga än. Rekommenderar återigen The Silk Roads av Frankopan som jag tror vi diskuterade redan på ff, kollegor emellan en fascinerande historieskrivning som blir resultatet av ett fokus på västra och centrala Asien redan från början till idag.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Fredrik H

Citat från: Delirium skrivet 23 november 2020 kl. 18:49:39

Som alltid kul att läsa herr H:s replays. Ett spel om modernt multiplayer i mellanöstern verkar kul men som vanligt har jag lite svårt för spel om konflikter som inte är färdiga än. Rekommenderar återigen The Silk Roads av Frankopan som jag tror vi diskuterade redan på ff, kollegor emellan en fascinerande historieskrivning som blir resultatet av ett fokus på västra och centrala Asien redan från början till idag.

Jag tror mitt intresse för samtida konflikter kommer ifrån åttiotalets spelande, jag kunde inte få nog av WP-NATO-spel som var samtida men hypotetiska. Temat lockar mig fortfarande, liksom Next War-serien. Sen måste jag tydligen läsa en bok till (eller snarare lägga den i högen av olästa böcker jag ska ta tag i när jag har mer fritid)

Fredrik H

Turn 8. Väldigt lite händer. En cyberkampanj sveper över området och berövar Erdogans fiender en del av sina resurser. Dessvärre så hjälper det inte turken på sikt och FN-stilleståndet i norra Syrien rinner ut snart. Syrien grupperar om och laddar för att kasta ut turkarna från landet.
Irak och Iran flyttar mest runt förband för att säkra tagen terräng. Statkuppskortet de satt på visade sig vara fake news och kommer inte kunna spelas. Kurderna fortsätter att bråka runt Kirkuk men är alldeles för svaga för att åstadkomma något väsentligt. Vi får se om den sista rundan bjuder på några förändringar. 

Fredrik H

Turn 9. I nödens stund så väljer USA att symboliskt backa upp sin NATO-allierade och skickar kryssningsmissiler på Erdogans fiender. Iranierna som trängt in i Turkiet och upprättat kontakt med PKK steplossas, en tydligen varning om att dom är på fel plats. I Syrien slår man till med avsevärt större kraft. De tre pansardivisioner som Assad grupperat för anfall drabbas hårt av den amerikanska maktdemonstrationen och åsamkas stora förluster. Flera divisioner måste dras ur ställningarna och skickas bakåt.
Syrien skickar nya förband och anfaller norrut från Kobane. Trots turkiskt flygstöd lyckas man pressa ut turkarna från orten, man väljer att stanna vid gränsen. Sedan utlöser man nästa offensiv, den här gången mot det sista turkiska fästet i Syrien: Afrin. Afrin hålls av en pansarbrigad, en mekbrigad och en sliten airborne-brigad. Syrien anfaller med två pansardivisioner och en mekdivision. Striderna blir krigets brutalaste köttkvarn. Båda sidor tar fyra steps, turkarna har ett step kvar och syrierna två. Syrien skulle kunna göra ett sista anfall, men det är en tredjedels chans att hela den syriska styrkan utplånas och då skulle Aleppo stå oförsvarat. Man avvaktar.
Irak gör ingenting. Deras position är stabil och dom har inga ytterligare mål. Spelet slutar där, 9 turns spelade (1,5 år). Segervillkor som följer:

Turkarna kontrollerar inte ens sina egna kärnområden och kan därför inte hävda någon seger alls. Offensiven var ett monumentalt misslyckande, till och med Erdogan lär sitta löst efter detta.

Syrien kontrollerar huvuddelen av Syrien men lyckades inte kasta ut turken ur det sista området. Det räknas som en minor victory för dem, det hängde på turnens sista tärningar för minor eller major.

Irak har uppfyllt allt; håller hela Irak och har dessutom tagit sig in i Turkiet eller Syrien. Det blir en decisive victory, något som inte kändes troligt de första rundorna. Mullorna i Iran är nog egentligen mest nöjda med ett så försvagat Turkiet, dessutom så är Assad stadigare vid makten nu, inte minst när Putin så tydligt stöttar honom hela vägen in i kaklet. Saudierna lär inte gilla utvecklingen. Nästa scenario jag spelar borde vara det när Iran och Saudi slåss i Irak.

Analys och funderingar följer i nästa post. Notera att jag öppnade spelet på en lördag, startade en replay på söndagen och spelade klart den påföljande måndag. Inte det svåraste eller mest ogenomträngliga spelet i min samling, men faktiskt kul att spela.

aegneus

Fredrik H

Jaha, det var det. Det är ovanligt att spel kommer upp på bordet så snabbt och dessutom spelas igenom på två dagar. Detta säger ju att det rör sig om ett enkelt spel, jag skulle säga SCS-nivå. Regelboken är runt 20 sidor, men ingenting i spelet är svårt (Nevsky var också runt 20 sidor men var som tyskt grovt bröd jämfört med det här franska formbrödet). Säkert finns det regelluckor, när jag spelar solitärt så stannar jag sällan upp och grubblar över saker utan jag gör det som känns historiskt rimligt. Får kurderna dra supply över Assad-dominerat område? Tja, om det ligger i Assads intresse är det okej, annars inte. Täcks säkert inte i reglerna, men svaret är så rimligt så varför grubbla över det.

Stridssystemet är enkelt men rimligt. Systemet med Assets är lite knepigare. Man spelar alltså ut kort (assets) som ger skift i strider; flyg, raketartilleri, bra ledare och annat. Helt okej som system, men jag ser det som troligare att turkarna har flygstöd än att Irak har det till exempel. I spelet är det inte så, beror mer på vilka kort du dragit. Designern har tänkt på att milis, kurder och IS inte kan få annat än enstaka assets, men utöver det är allt lika. Går att fundera på, men det funkar.
Jag skulle säkert vilja ha lite fler politiska parametrar, men det här spelet handlar inte om det. Alla scenarion har definierade mål för de olika parterna, tanken är väl att den politiska linjen är given. Det är en rimlig lösning, för hur skulle man göra ett politiskt spel om regionen som känns rimlig?

Även om spelet är enkelt så är det roligt. Jag är bekant med aktörer, ledare och platser, vilket för min del är viktigt när jag så att säga rollspelar mig fram i spelet. Jag har läst någon kritik om att spelet inte är balanserat. Jag har för mitt liv aldrig inbillat mig att Saudi och kurderna har samma förutsättningar att vinna och har heller inga problem med att spelet inte ger dem det, jag är bara ute efter en intressant historia. Spelet går dessutom så fort så att jag utan problem kan spela igenom det på en kväll, vilket är en rätt skön omväxling mot en del andra spel i mina hyllor. Man spelar gärna en turn till, och nu vill jag köra ett scenario till.

Den oförvitlige Granlid har dessutom markerat sin digitala dominans genom att på ingen tid skapat en otroligt snygg modul för spelet på/i Tabletop Simulator. Jag kommer låta mannen i fråga presentera sitt eget projekt, men jag måste säga att min aversion mot Vassal (som fullt möjligt är irrationell) inte alls ploppar upp i TTS - där börjar Magnus sakta vinna över mig till den onda sidan.

Granlid

Som Fredrik sa, så har jag pulat vidare med TTS och se vad jag kan åstadkomma med ett brädspel med kort.
Som jag skrev i en annan tråd, så är det flera funktioner som ingår i TTS, som man då inte behöver programmera som i VASSAL.

Det som återstår är att skapa färdiga setups för de 11 scenarion som finns.
Samt funktioner för att blanda (in) kort under spelets gång.
Inte för att det behövs, då det är enkelt att själv slänga in dem och blanda manuellt.
Utan för att se om det är svårt att programmera.  :D
Kommer sedan att lägga upp den i Workshop.

Fredrik har även erbjudit sig att hosta en sittning framöver, det finns scenarion från 2-6 spelare.

Här är några screen shots från min modul. Verkar inte gå att visa direkt från Dropbox, så det blir länkar

https://www.dropbox.com/s/a4f4hvhqo9ulxbp/Fitna_TTS1.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/qouzc7t27ovoelx/Fitna_TTS2.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/kwfuljndcfh72er/Fitna_TTS3.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/pj4hnzofqwy6x14/Fitna_TTS4.png?dl=0
Friendly fire isn't.

Delirium

Tack Fredrik för ännu en prima presentation! Jag blir alltid sugen på att skaffa spelen du demonstrerar, troligen en kombination av smått skådespelande narrativ som lyckas förklara reglerna *och* vara sarkastisk mot de historiska aktörerna samtidigt, detta mot bakgrund av väl disponerat bildmaterial som illustrerar händelserna. Av de senaste ligger Nevsky närmare min egen intressesfär men det finns lockande grejer här också, som att kunna spela ett riktigt kaotiskt men snabbt multiplayer.

CiteraDen oförvitlige Granlid har dessutom markerat sin digitala dominans

Han har ju det, onekligen. Jag har verkligen haft svårt för digitalt spel förutom vissa speciella guldkorn men vårt EU på TTS är faktiskt möjligt att njuta tack vare hr Granlid och gör att man för ett par timmar kan glömma bort saknaden av ett riktigt, fysiskt möte med välklippta kartongbrickor.

Om det vankas ett multiplayer av det här spelet på TTS är jag på!
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Granlid

Jag har nu byggt klart Fitna för TTS och även fått ok från Nuts! Publishing.

Men för en som inte var så insatt i konflikten, så var det inte lätt att dela in alla stridande partier i rätt fålla.
Denna artikel var dock mycket lättläst och den beskriver både bakgrunden till konflikten samt Syriens relation till omvärlden.
https://icds.ee/en/the-foreign-policy-background-to-syrias-civil-war/

När jag har kört ett testscenario med Fredrik H, så hoppas jag att fler vill vara med.
Hör av er så planerar vi in en sittning. Har du inte TTS men vill hoppa med, så får vi titta på om vi kan presentera det via skärmdelning på något sätt.

Friendly fire isn't.